• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag har kolla in 8 days 510, på några bilder ser det ut att vara sanwich dail medan på andra sausage.
Finns modellen med olika tavlor?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Då är jag med, tack för redogörelsen :)
Vad är bästa alternativen om man vill ha något liknande fast med sandwich och så nytt som möjligt?
Det var just det som var problemet... :)
Alla med Luminor-boetten i nuvarande sortiment har, generellt, painted eller sausage. Undantag finns tex 911 (special edition for very important people) och den nya pam00795 (men då åker du på en PR-indikator också).
Du kan ju kika på Luminor 1950 men då är det en annan boett som gäller.
Vad som kommer i framtiden är oklart, men det är väl inte otroligt att någon Luminor med sandwich släpps. Men med Panerai vet man ju aldrig...
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det var just det som var problemet... :)
Alla med Luminor-boetten i nuvarande sortiment har, generellt, painted eller sausage. Undantag finns tex 911 (special edition for very important people) och den nya pam00795 (men då åker du på en PR-indikator också).
Du kan ju kika på Luminor 1950 men då är det en annan boett som gäller.
Vad som kommer i framtiden är oklart, men det är väl inte otroligt att någon Luminor med sandwich släpps. Men med Panerai vet man ju aldrig...
Det är ju klart troligare numera, under nya CEO:n, än den tidigare tämligen konservative (av vad vi sett så här långt). :)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är ju klart troligare numera, under nya CEO:n, än den tidigare tämligen konservative (av vad vi sett så här långt). :)
Mitt intryck är att de valde painted/sausage på luminor för att göra dem lite mer basic, i relation till 1950. Men det kan ju mycket väl vara så att valet av painted/sausage är en flört med tidigt 90-tal.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Mitt intryck är att de valde painted/sausage på luminor för att göra dem lite mer basic, i relation till 1950. Men det kan ju mycket väl vara så att valet av painted/sausage är en flört med tidigt 90-tal.
Just ja, så kan det ju faktiskt vara. Jag har ju annars samma intryck som du och det vi har sett komma ut ur Panerai på sistone är ju faktiskt några sandwich i Luminorboett, så ... de kanske har slutat flörta.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Japp olika serier. Kolla Panerais hemsida så ser du. Googla sedan på bilder från sidan på de olika boetterna så framträder skillnaderna tydligt.
Och nej, 1950 finns i olika storlekar.
Tack. Jag har försökt kolla Ps hemsida men jag är inte bekant med det språket som dyker upp där.
Och tack för svar på fråga 2.
Jakten går vidare...
 
  • Like
Reactions: kmg

azcii

Patek
2-Faktor
Vad tycker folket om 199?

42197749_1846236638792517_5640831908502831104_n.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Knepigt det här med vad som är vad. Luminor och Luminor 1950 är olika modellserier?
Är samtliga 1950 47mm?
Hemsidan är rörig men ger en någorlunda överblick.
Luminor
Luminor 1950
Luminor Due

D96EEA8E-5A95-4CBC-8E5E-08BDC5FA9D71.jpeg
1DFE1DFB-EB7E-4A39-9DEC-C58A908203B2.jpeg

Vanliga Luminor har 44mm klossig mellanboett, alltid platt glas. De moderna (510/560 osv) är plattare vad gäller glas, mellanboett och glasring jämfört med de äldre (001/005/000 osv). Tavlan är även något större på de nya.

94EE41DA-AEF6-425E-865C-647AC62033F5.jpeg
719BDD44-F94F-4BD7-A388-117C0C124D6A.jpeg

Luminor 1950 finns i massvis av olika utföranden men de är ändå hyfsat snarlika. 47mm ovan har väldigt kupat glas. Boetten finns även i mindre storlekar men då med nästan platta glas. Undantaget är PAM233 som är 44mm med samma stuk på mellanboetten fast har kupat glas likt 47mm-modellen PAM422 ovan.

9633F6A9-2F20-4EA4-A1FA-F35D766DA377.jpeg
96E2FB78-7A0D-4B2C-9228-CF0B4FAFC9F9.jpeg

Här ser du 1950-boetten ligga på vanliga Luminorboetten. Som du ser är 1950 UFO/hamburger-formad och vanliga Luminor är väldigt platt.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tack. Jag har försökt kolla Ps hemsida men jag är inte bekant med det språket som dyker upp där.
Och tack för svar på fråga 2.
Jakten går vidare...

https://www.panerai.com/en/home.html

Jag själv tycker att det är lättast att se skillnaden på Luminor och 1950 genom att se de framifrån (vilket man ju oftast gör) och då ser du att kanterna är rundade på 1950 och raka på Luminor. Tittar du från sidan som @kmg förslog ser du det ännu tydligare - 1950 har ett leende och Luminor är rak.

Luminor:
12742967-583B-45A1-A5CE-EAA61320A6E6.jpeg


1950:
FBBC3D9F-3D5F-49F6-9B71-1C5BE8B5698A.jpeg
FBC4C13B-C9A3-436A-80B9-8E9E9F722CA9.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det var just det som var problemet... :)
Alla med Luminor-boetten i nuvarande sortiment har, generellt, painted eller sausage. Undantag finns tex 911 (special edition for very important people) och den nya pam00795 (men då åker du på en PR-indikator också).
Du kan ju kika på Luminor 1950 men då är det en annan boett som gäller.
Vad som kommer i framtiden är oklart, men det är väl inte otroligt att någon Luminor med sandwich släpps. Men med Panerai vet man ju aldrig...

Gjorde en snabbgoogling, och blev inte klokare vad skillnaden på painted och sausage är. Är min google-fu svag eller vet jag bara inte var jag ska leta?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Då är jag med, tack för redogörelsen :)
Vad är bästa alternativen om man vill ha något liknande fast med sandwich och så nytt som möjligt?
Det var just det som var problemet... :)
Alla med Luminor-boetten i nuvarande sortiment har, generellt, painted eller sausage. Undantag finns tex 911 (special edition for very important people) och den nya pam00795 (men då åker du på en PR-indikator också).
Du kan ju kika på Luminor 1950 men då är det en annan boett som gäller.
Vad som kommer i framtiden är oklart, men det är väl inte otroligt att någon Luminor med sandwich släpps. Men med Panerai vet man ju aldrig...
På temat ny Luminor med sandwich; PAM911.

E995B10F-16F1-4DAA-A6F8-91A96CEDC81E.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Detta fick mig att undra. De nya basmodellerna med stängd 6/9, har de lysmassan direkt på tavlan eller har de också utskurna tavlor?
 
Topp