• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dixie

Audemars
2-Faktor
Snart får jag tvinga fram ett byte. Så jävla mumma är 183an
IMG_20190319_175401.jpg
 

Hooch

Omega
2-Faktor
Så tritium tavlor byts inte ut, bra att veta!

Cc @azcii
Ska sägas att de byts om man servar hos Panerai SC i Amsterdam, men det finns en auktoriserad Paneraiurmakare i Sverige på Nymans för de kalibrar som inte är in-house. Inte för att det finns några in-houseverk i Pannor med Tritiumtavlor (kvalificerad gissning utan att ha 100% på fötterna)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ska sägas att de byts om man servar hos Panerai SC i Amsterdam, men det finns en auktoriserad Paneraiurmakare i Sverige på Nymans för de kalibrar som inte är in-house. Inte för att det finns några in-houseverk i Pannor med Tritiumtavlor (kvalificerad gissning utan att ha 100% på fötterna)
Jag tror inte det heller.
 

lyhre

Omega
Jag har hittat en ny pam 945 och har sjuk ångest, vad ska man betala för en sådan? den är ju limited till 388 st så den är ju lite svår att hitta.
Några tankar av er som vet mer än mig om Panerai
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har hittat en ny pam 945 och har sjuk ångest, vad ska man betala för en sådan? den är ju limited till 388 st så den är ju lite svår att hitta.
Några tankar av er som vet mer än mig om Panerai
Allt under listpris är nog bra på de där limiterade. De säljs ju bara av Panerais egna butiker.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hur är andrahands värdet på den modellen?
Är dom svår sålda ifall man inte trivs med den.
Det enda vi kan säga är att de flesta just i den här tråden uppskattar så få komplikationer som möjligt, så klockor med flera komplikationer ska heta typ 233 annars är de svårsålda. Så verkar det dock inte vara utanför rena paneristi-tillhåll, och det är väl därför Panerai har så många modeller med ex. GMT. Så jag håller med Yonsson och hans spåkula. No idea.

http://secondhander.com/Panerai-PAM00945/102396 <- kanske kan hjälpa i framtiden, men inte just nu. Modellen är för ny.
 

lyhre

Omega
Det enda vi kan säga är att de flesta just i den här tråden uppskattar så få komplikationer som möjligt, så klockor med flera komplikationer ska heta typ 233 annars är de svårsålda. Så verkar det dock inte vara utanför rena paneristi-tillhåll, och det är väl därför Panerai har så många modeller med ex. GMT. Så jag håller med Yonsson och hans spåkula. No idea.

http://secondhander.com/Panerai-PAM00945/102396 <- kanske kan hjälpa i framtiden, men inte just nu. Modellen är för ny.
Tack för svaret
 
PhotoEditor_20190319_202119115.jpg

Helt vansinnigt nöjd! Upptäckte dock nu när jag vaknade att den stannat 4 på morgonen:rolleyes: Jag har aldrig haft klocka med manuell uppvridning. Så jag vred upp tills den gav lite motstånd och fegade ur sen :D nu har jag vågat vrida upp den fullt, efter lite efterforskning :happyhappy: dock ganska imponerad av att den ändå gick nästan 20 timmar med tanke på hur lite jag egentligen vred upp den från början!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
PhotoEditor_20190319_202119115.jpg

Helt vansinnigt nöjd! Upptäckte dock nu när jag vaknade att den stannat 4 på morgonen:rolleyes: Jag har aldrig haft klocka med manuell uppvridning. Så jag vred upp tills den gav lite motstånd och fegade ur sen :D nu har jag vågat vrida upp den fullt, efter lite efterforskning :happyhappy: dock ganska imponerad av att den ändå gick nästan 20 timmar med tanke på hur lite jag egentligen vred upp den från början!

På nästa GTG måste någon förklara för mig hur det är två steg i uppvridningen. Jag vrider upp tills det tar stopp, jag har inte känt något mellanläge. :D

Grattis!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Måste bryta min oavsiktliga inaktivitet här med några frågor: Är det någon skillnad i tjocklek av boetten i 111 vs. 510 (båda sandwichmodellerna)? För-, och nackdelar mellan de båda? Just nu lutar jag lite åt 510 mest pga 8 dagarsverket
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Måste bryta min oavsiktliga inaktivitet här med några frågor: Är det någon skillnad i tjocklek av boetten i 111 vs. 510 (båda sandwichmodellerna)? För-, och nackdelar mellan de båda? Just nu lutar jag lite åt 510 mest pga 8 dagarsverket
Ja, det skiljer 1 mm i tjocklek, 510 är lite tunnare alltså (13,5 vs 14,5 typ). Glaset på en 111 är dubbelkupat och ger en nice effekt, glaset på 510 är platt och urtavlan känns lite närmare. 8-dagarsverket är inhouse och håller gången i 8 dagar(!) vs. ungefär 3-dagars icke-inhouse, vad man nu gillar. :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Du känner väl att det är trögare i slutet än i början?
Nu har jag vridit upp mina tre manuella, och jo, om jag verkligen verkligen tänker efter så känner jag en liten skillnad mellan början och slutet i tröghet och sedan tar det helt stopp. Jag har aldrig reflekterat över att man skulle sluta dra upp när det blev 0,2 grader trögare. Det blir ju successivt trögare, inte i steg.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag vridit upp mina tre manuella, och jo, om jag verkligen verkligen tänker efter så känner jag en liten skillnad mellan början och slutet i tröghet och sedan tar det helt stopp. Jag har aldrig reflekterat över att man skulle sluta dra upp när det blev 0,2 grader trögare.

Jag är likadan, drar tills klockan säger stopp.
 
Topp