• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Ja, det skiljer 1 mm i tjocklek, 510 är lite tunnare alltså (13,5 vs 14,5 typ). Glaset på en 111 är dubbelkupat och ger en nice effekt, glaset på 510 är platt och urtavlan känns lite närmare. 8-dagarsverket är inhouse och håller gången i 8 dagar(!) vs. ungefär 3-dagars icke-inhouse, vad man nu gillar. :D
Då uppfattade mina ögon ändå rätt gällande tjockleken. Svårt ändå att jämföra då det verkar finnas flera 510 modeller. Sandwich, ifyllda/målade, ecrulume och YESlume etc.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Då uppfattade mina ögon ändå rätt gällande tjockleken. Svårt ändå att jämföra då det verkar finnas flera 510 modeller. Sandwich, ifyllda/målade, ecrulume och YESlume etc.
Sandwich eller inte finns, men lysmassan är la samma? Det finns inga ecru-färgade index på 510, då har du tittat på en annan modell.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Vad mäter dina handleder? Tyckte den såg rätt stor ut på dig. Men sen kan ju ofta klockor framstå lite större på bild än i verkligheten.
Jag vet inte exakt, men jag kan tänka mig någonstans mellan 16-17cm kanske. Visst är 47mm gigantiskt stort, men jag är ändå förvånad att det inte ser "värre" ut än vad det är. Personligen tycker jag att den kändes bra men det är såklart alltid bra med lite feedback från andra initierade också.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte exakt, men jag kan tänka mig någonstans mellan 16-17cm kanske. Visst är 47mm gigantiskt stort, men jag är ändå förvånad att det inte ser "värre" ut än vad det är. Personligen tycker jag att den kändes bra men det är såklart alltid bra med lite feedback från andra initierade också.

Allt handlar om hur det känns på, finns flera i tråden som har ett par 47mm och har samma handledsstorlek som du har.

Jag tycker den sitter fint på dig, klipp te du!

Sen kommer ju frågan 422 vs 372 som är en annan femma. För att gå emot säger jag 587 alt 662 för att slå trumman för en 47mm radiomir 1940.

Hoppas jag inte förvirrade ditt val nu ;)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Måste bryta min oavsiktliga inaktivitet här med några frågor: Är det någon skillnad i tjocklek av boetten i 111 vs. 510 (båda sandwichmodellerna)? För-, och nackdelar mellan de båda? Just nu lutar jag lite åt 510 mest pga 8 dagarsverket
Jag har haft båda. 111 är mysigare. Kupade glaset och snyggare verk gör den till min vinnare.
 

TB12

Cartier
PAM682.

20190320_173606.jpg
 

TB12

Cartier
För de flesta här så anses väl 42mm vara rätt litet men jag undrar lite hur jag kommer att använda min 682 i vardagen sen när första nyfikenheten lagt sig. Har nästan alltid skjorta på mig och även trots sin i Panerai-mått lilla storlek så är den rätt hög och inte supersmidig till en skjorta! Gillar utseendemässigt exempelvis PAM728 som det finns 2st till försäljning ute på K&S(Aldrig provat), men vad jag läst så verkar inte Due-serien så populär! Så tror ni att en 728 skulle kunna vara ett bra komplement att ha mer till vardags eller är det bara att sluta gnälla och dra lite i skjortärmen alternativt använda den vid tillfällen utan skjorta? :)
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
För de flesta här så anses väl 42mm vara rätt litet men jag undrar lite hur jag kommer att använda min 682 i vardagen sen när första nyfikenheten lagt sig. Har nästan alltid skjorta på mig och även trots sin i Panerai-mått lilla storlek så är den rätt hög och inte supersmidig till en skjorta! Gillar utseendemässigt exempelvis PAM728 som det finns 2st till försäljning ute på K&S(Aldrig provat), men vad jag läst så verkar inte Due-serien så populär! Så tror ni att en 728 skulle kunna vara ett bra komplement att ha mer till vardags eller är det bara att sluta gnälla och dra lite i skjortärmen alternativt använda den vid tillfällen utan skjorta? :)
Jag tror man får sluta gnälla alternativt använda utan skjorta, så har jag gjort med mina paneraier iaf!
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För de flesta här så anses väl 42mm vara rätt litet men jag undrar lite hur jag kommer att använda min 682 i vardagen sen när första nyfikenheten lagt sig. Har nästan alltid skjorta på mig och även trots sin i Panerai-mått lilla storlek så är den rätt hög och inte supersmidig till en skjorta! Gillar utseendemässigt exempelvis PAM728 som det finns 2st till försäljning ute på K&S(Aldrig provat), men vad jag läst så verkar inte Due-serien så populär! Så tror ni att en 728 skulle kunna vara ett bra komplement att ha mer till vardags eller är det bara att sluta gnälla och dra lite i skjortärmen alternativt använda den vid tillfällen utan skjorta? :)

I mina ögon kan du allt ha en dykare till kostym. Även med gummiband och om den inte glider in under skjortärmen.
Prova med andra band så kanske du får en annan känsla?

Vill du ha en due för det passar din vardag, kör! Det är ju vad den är till för att has som.
 

TB12

Cartier
I mina ögon kan du allt ha en dykare till kostym. Även med gummiband och om den inte glider in under skjortärmen.
Prova med andra band så kanske du får en annan känsla?

Vill du ha en due för det passar din vardag, kör! Det är ju vad den är till för att has som.
Får nog ta mig till huvudstaden och prova en Due och se om det är något som lockar eller bara känns fel!
 

Caravelle33

Vacheron
Jag var ute och provade klockor idag. Testade en 796 som jag anser är sjukt snygg, det var otroligt trevlig personal på @Kroons också. Den känndes mindre än min 510, är det bara för att kronskyddet kommer åt ”fel” håll? Såg att det fanns en ny 560 på Franks ur för ett riktigt bra pris om någon skulle vara intresserad av en sådan.
 

johnz

Rolex
Nån som har koll på proportionerna mellan Panerais olika produktlinjer vad gäller försäljning?

Skulle gissa 65 Luminor, 17,5 Radiomir, 10 Sub och 7,5 procent Due..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag var ute och provade klockor idag. Testade en 796 som jag anser är sjukt snygg, det var otroligt trevlig personal på @Kroons också. Den känndes mindre än min 510, är det bara för att kronskyddet kommer åt ”fel” håll? Såg att det fanns en ny 560 på Franks ur för ett riktigt bra pris om någon skulle vara intresserad av en sådan.
510 och 796 är lika stora, samma glas, i stort samma boett, så det var destro-delen säkert.
 
Topp