• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Fick också hem ett litet paket idag. Hade bara räknat med ett enkelt band men det var mycket fint paketerat och innehöll bandbytarverktyg, nöjd! Visconti Milano på min 728.

20190514_162835.jpg
20190514_162916.jpg
20190514_170757.jpg
Jäkligt snyggt! Ett sådant jeansband hade nog vart riktigt snyggt på min blåa med:)
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Allmän fråga:
Hur upptäckte Du Panerai?

Jag hade själv ingen aning om vad det var, till skillnad från Rolex, Omega, Breitling m.fl allmänkända märken, förrän jag såg Rambo (2008) med Stallone som bar en läcker Luminor när han ströp folk till döds.

Panerai har ju vuxit och blivit mainstream (typ från 1995 och framåt?) på relativt kort tid jämfört med de andra märkena.

Berätta din historia!
Tror det var när jag såg Steffo prata om Panerai i tvprogrammet Chevaleresk, sedan såg jag Persbrandt med en guldpanna...där någonstans fick jag upp ögonen och blev kär i kronskyddet, kort därefter inhandlades min första, Pam511 och sedan dess är jag förlorad/frälst/fast! @azcii och @Palenkovich poster i denna tråden har inte hjälpt! Utan gjort att jag bara halkat djupare i träsket! Relativt sent alltså men samtidigt är inte mitt klockintresse så gammalt heller!
 

Scipio

Patek
2-Faktor

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilka modeller är säkrare kort rent ekonomiskt?
Bra fråga för det finns inga enkla svar. En god planering av sin klockekonomi börjar före inköp. Allt beror på vad som händer på trend- och i den globala ekonomifronten. Sen kommer siarna in som "facit" som man ska lyssna till men mycket skeptiskt. Annars finns nog inga säkra kort. De säkra korten är överprisade. Annars följer gammal beprövad köp- och säljteknik att köpa där det är billigt och sälja där det är dyrt och att aldrig sälja när man har bråttom. De säkrare korten är att köpa mainstream. Se vad som är populärt och sälja medan det fortfarande är det. Att köpa nytt på det dyraste stället brukar alltid vara det bästa sättet att förlora pengar. Därför är det ett stort jobb med mycket kunskapsinsamlande innan köp det bästa sättet att inte förlora för mycket pengar. Sen kan man ha tur/otur beroende på konjunkturer och sånt är svårt att kalkylera med. Det enda man vet med säkerhet är att konjunkturer går i vågor. Vi är i en högkonjuktur nu. Det innebär att det finns gott och köpare med mycket pengar. Efter det kommer alltid en lågkonjuktur. Då finns det få köpare med lite pengar. En del finns däremellan som alltid har mycket pengar, men de är få och intresserade av specifika objekt. Ett bra råd är att hitta entusiastforum och köpa begagnat. Då kan du sannolikt sälja till samma målgrupp till ungefär samma pengar. Det tar tid och risken är större att köpa begagnat, men man lär sig att inte ha bråttom och att känna igen de värsta rävarna.
 
Senast ändrad:

Caravelle33

Vacheron
Var inne hos AD och kollade på 687 idag. Den är ju skitsnygg! Tyvärr verkade expediten knappt veta någonting om klockan ifråga eller om märket. Upptäckte dock att den bara är duschskyddad vilket nog är en deal breaker för mig.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Var inne hos AD och kollade på 687 idag. Den är ju skitsnygg! Tyvärr verkade expediten knappt veta någonting om klockan ifråga eller om märket. Upptäckte dock att den bara är duschskyddad vilket nog är en deal breaker för mig.
Wr och panerai har avhandlats tidigare. Du kan roa dig med att söka i tråden. Sammanfattning: 30 m = 30 m. Lugnt att bada med klockan.
 

Puryeah

Panerai
Allmän fråga:
Hur upptäckte Du Panerai?

Jag hade själv ingen aning om vad det var, till skillnad från Rolex, Omega, Breitling m.fl allmänkända märken, förrän jag såg Rambo (2008) med Stallone som bar en läcker Luminor när han ströp folk till döds.

Panerai har ju vuxit och blivit mainstream (typ från 1995 och framåt?) på relativt kort tid jämfört med de andra märkena.

Berätta din historia!


Upptäckte Panerai för ca 10-11 år sedan när mitt klockontresse började, upptäckte Panerai och även IWC som jag tyckte var the shit, Rolex var enbart för nyrika ryssar tyckte jag (var 15 år gammal och ca 10 år ifrån att köpa mig min första panna :D) Men det var då jag började göra lite research och skapa mig en bild av vad jag gillar vilket då landade i en Panerai ur Luminor-serien och IWC Big Pilot.
 
Bra fråga för det finns inga enkla svar. En god planering av sin klockekonomi börjar före inköp. Allt beror på vad som händer på trend- och i den globala ekonomifronten. Sen kommer siarna in som "facit" som man ska lyssna till men mycket skeptiskt. Annars finns nog inga säkra kort. De säkra korten är överprisade. Annars följer gammal beprövad köp- och säljteknik att köpa där det är billigt och sälja där det är dyrt och att aldrig sälja när man har bråttom. De säkrare korten är att köpa mainstream. Se vad som är populärt och sälja medan det fortfarande är det. Att köpa nytt på det dyraste stället brukar alltid vara det bästa sättet att förlora pengar. Därför är det ett stort jobb med mycket kunskapsinsamlande innan köp det bästa sättet att inte förlora för mycket pengar. Sen kan man ha tur/otur beroende på konjunkturer och sånt är svårt att kalkylera med. Det enda man vet med säkerhet är att konjunkturer går i vågor. Vi är i en högkonjuktur nu. Det innebär att det finns gott och köpare med mycket pengar. Efter det kommer alltid en lågkonjuktur. Då finns det få köpare med lite pengar. En del finns däremellan som alltid har mycket pengar, men de är få och intresserade av specifika objekt. Ett bra råd är att hitta entusiastforum och köpa begagnat. Då kan du sannolikt sälja till samma målgrupp till ungefär samma pengar. Det tar tid och risken är större att köpa begagnat, men man lär sig att inte ha bråttom och att känna igen de värsta rävarna.
Tack för goda råd!
 
Topp