• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
44 mm och jag glömde, jag även beundra baksidan och urverket med clear back caseing.
1312 har glasbaksida, det är en rotor lite granna i vägen, eftersom det är ett automatiskt ur... men annars så. Om du vill ha en lite tjockare och billigare (äldre) modell i lite annan färgskala så är det 312.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
20190518_122140.jpg
Kör 289:an som bröllopsklocka (gäst)
20190518_110837.jpg
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Fundera över om du kan avvara datum. Det är en praktisk funktion, men den gör klockan mer svårsåld på den svenska marknaden. Jag skulle rekommendera PAM111. Den är lättsåld, snygg, manuellt verk som ger en skön känsla och med glasbaksida som visar ett vackert urverk.
Och så finns det ju sådana till salu på K&S just nu. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad är ett rätt pris för komplett med box och papper i bra skick?
De har länge legat runt 35 men är mycket som spelar roll. Det finns säkert olika åsikter här, men jag skulle själv vilja landa på max 40 för en dokumenterad fullservad från Panerai. Kolla också att det verkligen är sandwichtavla för jag tror den finns med olika tavlor. Har någon annan en uppfattning om priset så skriv.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Försök göra lite egen research innan du ställer frågor rätt ut som kan besvaras med en snabb sökning på chrono24. Du kommer på köpet lära dig mycket mer på så vis än att få svar på enstaka frågor.

Btt - 35' ish
Jag vet det kan vara känsligt, men jag tycker nog att frågan är relevant. Det är skillnad på KS och chrono24, annars håller jag med dig helt i din fina ambition som folkbildare. :)
 
Senast ändrad:

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet det kan vara känsligt, men jag tycker nog att frågan är relevant. Det är skillnad på KS och chrono24, annars håller jag med dig helt i fin ambition som folkbildare. ;)

Jag brukar räkna att c24 är taket, allt under det är "bra". Sen hatar jag termen "bra pris" för det finns inget sådant, allt är relativt till vad en köpare är villig att betala
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
De har länge legat runt 35 men är mycket som spelar roll. Det finns säkert olika åsikter här, men jag skulle själv vilja landa på max 40 för en dokumenterad fullservice från Panerai. Kolla också att det verkligen är sandwichtavla för jag tror den finns med olika tavlor. Har någon annan en uppfattning om priset så skriv.
Jag säljer ju en, så det är klart att jag vill att de skall vara värda mycket. Jag tänkte att 40 var ett normalt pris för en PAM111 men jag blir ju inte direkt spammad vid 39k.
Å andra sidan kräver vissa klockor sin köpare så vi får se.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag säljer ju en, så det är klart att jag vill att de skall vara värda mycket. Jag tänkte att 40 var ett normalt pris för en PAM111 men jag blir ju inte direkt spammad vid 39k.
Å andra sidan kräver vissa klockor sin köpare så vi får se.
Och sen är det alltid timing, speciellt pga liten marknad i Sverige.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag säljer ju en, så det är klart att jag vill att de skall vara värda mycket. Jag tänkte att 40 var ett normalt pris för en PAM111 men jag blir ju inte direkt spammad vid 39k.
Å andra sidan kräver vissa klockor sin köpare så vi får se.
Allt beror på skicket. Så är det för mig iaf. En sönderpolerad boett är värd noll i mina ögon t. ex. Varje prisnivå har sina konkurrenter.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag brukar räkna att c24 är taket, allt under det är "bra". Sen hatar jag termen "bra pris" för det finns inget sådant, allt är relativt till vad en köpare är villig att betala
Jag brukar tänka att priserna är handlarnas priser. De ska få vinst över som räcker till butikslokal, reklam, klocktransporter och löner för personal. Då brukar jag tänka att ett vettigt pris för en affär mellan privatpersoner på klocksnack bör ligga 10000 kr under det lägsta på chrono24.
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag brukar tänka att priserna är handlarnas priser. De ska få vinst över som räcker till butikslokal, reklam, klok transporter och löner för personal. Då brukar jag tänka att ett vettigt pris för en affär mellan privatpersoner på klocksnack bör ligga 10000 kr under det lägsta på chrono24.
I vilket prissegment menar du? Det finns ju klockor för 10K på c24 som säljs av handlare.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar tänka att priserna är handlarnas priser. De ska få vinst över som räcker till butikslokal, reklam, klok transporter och löner för personal. Då brukar jag tänka att ett vettigt pris för en affär mellan privatpersoner på klocksnack bör ligga 10000 kr under det lägsta på chrono24.
Jag håller inte med. De har mycket större möjligheter att ha hyfsat låga priser på en del klockor om de vill det. Jag har mycket framgångsrikt prutat några gånger. :) En privatperson däremot, som inte kan dra av köpet i deklarationen m.m. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag håller inte med. De har mycket större möjligheter att ha hyfsat låga priser på en del klockor om de vill det. Jag har mycket framgångsrikt prutat några gånger. :) En privatperson däremot, som inte kan dra av köpet i deklarationen m.m. :)
Att dra av något i deklarationen minskar bara den beskattningsbara vinsten. Jag har också framgångsrikt prutat och lyckats, men jag har utgått ifrån deras yrkeskunskap säger att det som efterfrågas kan bli liggandes i lager och det kostar räntekostnader om man nu har det. En privatperson som köper dyrt i Sverige har indirekt redan satt sitt försäljningspris eftersom så mycket av pengarna önskas tillbaka.

Skrivet i full respekt för att du inte håller med.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar tänka att priserna är handlarnas priser. De ska få vinst över som räcker till butikslokal, reklam, klok transporter och löner för personal. Då brukar jag tänka att ett vettigt pris för en affär mellan privatpersoner på klocksnack bör ligga 10000 kr under det lägsta på chrono24.

10000 låter spontant högt, men jag förstår ditt resonemang
 
Topp