• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Herr @kmg har haft en, som jag tror blev såld nyligen?

En 1000 så nära. Och ja, den blev såld nyligen. @masterkiller och @MKRGG har väl varsin 000a? F.ö en panna som växer på en när man äger och bär den.

Stämmer, Zero -varför krångla till det...
319F21D8-DD2C-4B5C-8F31-3873471D9745.jpeg

7FAD7893-6674-4FF1-A175-95152E1126BE.jpeg

8EF4F095-A74A-4F23-B113-43E790CB838F.jpeg
 
Fundera över om du kan avvara datum. Det är en praktisk funktion, men den gör klockan mer svårsåld på den svenska marknaden. Jag skulle rekommendera PAM111. Den är lättsåld, snygg, manuellt verk som ger en skön känsla och med glasbaksida som visar ett vackert urverk.
PAM 111 är sjysst. Vet du om det finns någon modell med samma spec fast automatic istället?
 
De har länge legat runt 35 men är mycket som spelar roll. Det finns säkert olika åsikter här, men jag skulle själv vilja landa på max 40 för en dokumenterad fullservice från Panerai. Kolla också att det verkligen är sandwichtavla för jag tror den finns med olika tavlor. Har någon annan en uppfattning om priset så skriv.
Tack!
 
Samma spec blir knepigt. Är du medveten om att 111 har ett annat case än exempelvis 1312? Det finns ett par automatiska i samma case som 111, men de är tjockare vill jag minnas, och sjukt mycket ovanligare ... men jag kan leta lite...
Tack! Jag visste inte att det var olika case. Du behöver verkligen inte leta för min skull, jag bara undra om nån visste PAM nr för jag har letat och försökt hitta den ”perfekta” modellen för mig.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det verk som sitter i 111 har ca 48 timmars gångreserv så det är inget jobb att vrida upp den några varv varje morgon. I åttadagarsverken tar det längre tid.
Men jag som då numera har ett åttadagars, tycker inte det är något problem heller. Och man gör ju det bara en gång i veckan knappt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Jag visste inte att det var olika case. Du behöver verkligen inte leta för min skull, jag bara undra om nån visste PAM nr för jag har letat och försökt hitta den ”perfekta” modellen för mig.
Annars är det 1312, eller möjligen 312 då, som urtavlemässigt ser närmast ut. Men det är stor skillnad där med, och dessutom är ju då case:t och känslan mycket annorlunda.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nej, det har jag inte men du vrider upp verket samtidigt som du gör morgondrillen. Åttadagarsverken borde ha ca 3 ggr så lång fjäder och därmed ta 3 ggr så lång tid att vrida upp. Så måste det väl vara?
Ja, och eftersom jag gör det minst 1/3 så ofta som jag vrider upp min 416 (exempelvis), så är det ju sketalätt...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
PAM111 har 56 timmars gångreserv och inget annat. Två dygn plus åtta timmar.
http://www.paneraisource.com/watch_details/Historic_7.html

Specifications

Model: Luminor Marina
Production Years: 2002-Current
Movement: Calibre OP XI
Power Reserve: 56 hours
Water Resistance: 300m
Dial Color: Black (Sandwich)
Bezel: Polished Steel
Case: Polished Steel
Caseback: Exhibition
Crown Protector: Yes
Crystal: 3.5mm Sapphire
Diameter: 44mm
Strap/Bracelet: Leather
Lug Width: 24 mm
camouflage-rubber-for-panerai-luminor-radiomir.jpg
watch-club-panerai-luminor-marina-44mm-box-and-papers-ref-pam111-year-2006-7.jpg
308e63411e3ad2d6a3275d3516069355.jpg
Grazie!
 
Topp