• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kmg

Patek
2-Faktor
Tillverkare/handlare som ni använder er utav:)
Kan tycka att gummiband är som övriga band (och allt annat här i livet), dvs man får vad man betalar för typ.
Klart det finns en märkespremium på OEM-band, däremot kände jag mig långt ifrån lurad när jag köpte mitt för 1900 kr.
Om du inte vill ha OEM så skulle jag siktat på något lite dyrare om jag vore dig, sen om det är rubberB, isofrane etc beror på vad du gillar för design. Ett Bonetto-gummi är väl rätt schysst också och kostar (om jag minns rätt) 300-500 kr beroende på modell.
 

Eqn

Panerai
Kan tycka att gummiband är som övriga band (och allt annat här i livet), dvs man får vad man betalar för typ.
Klart det finns en märkespremium på OEM-band, däremot kände jag mig långt ifrån lurad när jag köpte mitt för 1900 kr.
Om du inte vill ha OEM så skulle jag siktat på något lite dyrare om jag vore dig, sen om det är rubberB, isofrane etc beror på vad du gillar för design. Ett Bonetto-gummi är väl rätt schysst också och kostar (om jag minns rätt) 300-500 kr beroende på modell.
Självklart är det så men snål som man är så försöker man ju alltid hitta alternativ.;) Det oem som följde med var dock riktigt bra så kanske kan vara värt att pröjsa upp för den gröna varianten! Alright får helt enkelt googla runt lite!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Tänk på hur mycket du köpte klockan för så blir ett band inte så dyrt i det stora hela
Vilket leder oss in på ett Q&A vi borde ha här i tråden. Hur stor del av dina panerais värde har du köpt band för? Hur mycket lägger du på band/år?
Alltså inte bara riktat till dig :)

Jag kan börja:
Min PAM1000. Kostnad 44 k. Bandkostnad 4,4 k (totalt och per år), dvs 10%
Min PAM0610: Kostnad 60 k (tror den kostade så mycket). Bandkostnad 3 k typ totalt (1 k per år), dvs 5%
Slutsats: Jag köper inte så mycket band...
 

Rey

Rolex
Vilket leder oss in på ett Q&A vi borde ha här i tråden. Hur stor del av dina panerais värde har du köpt band för? Hur mycket lägger du på band/år?
Alltså inte bara riktat till dig :)

Jag kan börja:
Min PAM1000. Kostnad 44 k. Bandkostnad 4,4 k (totalt och per år), dvs 10%
Min PAM0610: Kostnad 60 k (tror den kostade så mycket). Bandkostnad 3 k typ totalt (1 k per år), dvs 5%
Slutsats: Jag köper inte så mycket band...

PAM 392 - 45k - Straps för 6k på 1,5 år - 13,6% över hela perioden jag ägde den
PAM 422 - 55k, straps för 10k sedan inköp i höstas - 18% av värdet. Har dock inte köpt några straps sen i januari hehe.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Word! Spoken like a true strapnerd! ;) Ett band av låg kvalité tröttnar man på lätt och då är det ju pengar i sjön. Hellre straps som man trivs med som kostar lite mer.
Vilket leder oss in på ett Q&A vi borde ha här i tråden. Hur stor del av dina panerais värde har du köpt band för? Hur mycket lägger du på band/år?
Alltså inte bara riktat till dig :)

Jag kan börja:
Min PAM1000. Kostnad 44 k. Bandkostnad 4,4 k (totalt och per år), dvs 10%
Min PAM0610: Kostnad 60 k (tror den kostade så mycket). Bandkostnad 3 k typ totalt (1 k per år), dvs 5%
Slutsats: Jag köper inte så mycket band...

Jag har köpt för mycket band...ska räkna ihop allt ikväll
 
  • Like
Reactions: kmg

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har lagt 4k på straps till min 233a. Mest nöjd med 74 series från gunny. Sitter helt perfekt :)
20190612_165753.jpg
 

johnz

Rolex
Lång historia kort;

Jag har varit galen i 720n ända sen den kom men när jag efter mycket gnetande väl skrapat ihop till den hade den blivit svår att få fatt i ny. Och köpa från chrono24 är jag lite för harig för. Så när jag går förbi Paneraibutiker/ADs går jag alltid in och frågar om de mot förmodan har en 720.

För ett tag sedan gick jag in i Rombutiken som precis öppnat och det visade sig att Panerai hade ett ex kvar i Firenze som de kunde få ner till dagen efter. Tyvärr hade jag åkt vid det laget men jag slog till ändå och tänkte att dinkan får man alltid hem på något sätt.

Någon vecka senare hör managern av sig och bjuder in till att hämta klockan på deras formella invigning då man kan få den av självaste JMP.

Sagt och gjort!
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Lång historia kort;

Jag har varit galen i 720n ända sen den kom men när jag efter mycket gnetande väl skrapat ihop till den hade den blivit svår att få fatt i ny. Och köpa från chrono24 är jag lite för harig för. Så när jag går förbi Paneraibutiker/ADs går jag alltid in och frågar om de mot förmodan har en 720.

För ett tag sedan gick jag in i Rombutiken som precis öppnat och det visade sig att Panerai hade ett ex kvar i Firenze som de kunde få ner till dagen efter. Tyvärr hade jag åkt vid det laget men jag slog till ändå och tänkte att dinkan får man alltid hem på något sätt.

Någon vecka senare hör managern av sig och bjuder in till att hämta klockan på deras formella invigning då man kan få den av självaste JMP.

Sagt och gjort!
Kul att du fick i samband med invigningen!!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vilket leder oss in på ett Q&A vi borde ha här i tråden. Hur stor del av dina panerais värde har du köpt band för? Hur mycket lägger du på band/år?
Alltså inte bara riktat till dig :)

Jag kan börja:
Min PAM1000. Kostnad 44 k. Bandkostnad 4,4 k (totalt och per år), dvs 10%
Min PAM0610: Kostnad 60 k (tror den kostade så mycket). Bandkostnad 3 k typ totalt (1 k per år), dvs 5%
Slutsats: Jag köper inte så mycket band...

Spännande om du eller Mörten tar hem det här...

I plead the fifth.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej igen! ;) Jag har allt kollat på den, även läst att det ska vara ett annat verk. Men tycker att den är sjukt snygg, men får se kanske landar i en 682 ändå :D

För att vara tydlig menade jag att de nog är lika tjocka både 683 och 682. Vilket du tar beror på om du vill ha keramisk vridning eller inte.

Myself hade kört 682, och om du har kvar min gamla klocka så säger jag likadant
 

Androl

Omega
För att vara tydlig menade jag att de nog är lika tjocka både 683 och 682. Vilket du tar beror på om du vill ha keramisk vridning eller inte.

Myself hade kört 682, och om du har kvar min gamla klocka så säger jag likadant

Okej kanske är samma case ändå, läste att den var lägre på någon sida men stog inget om vad höjden skulle vara. Japp den är allt kvar, tycker keramisk vridring lyfter lite men 42mm kanske inte behöver det.
 
Topp