• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Så här är det. Jag har aldrig gillat hösten. Regn och rusk får mig deppig. Kyla får mig sur.

Får. Eller fick. Jag börjar uppskatta när blommor dör och kvällen kommer tidigare. Att se solen gå upp när man dricker morgonkoppen.

Och jag har aldrig gillat Panerai. Stort, klumpigt, dyrt och utan finess….

Och sen en månad äger jag en. Och nu sitter jag efter en härlig promenad i grova skor, stickad tröja och första gången med hatten på för hösten… Och kan inte sluta tänka att en PAM000 faktiskt är rätt läcker.

Den grova designen. I mitt fall förstärkt av en eftergjord svart PVD-yta (ja, det är samma ur som haft flera tidigare ägare här). Att varje morgon vrida upp fjädern ger en bra start på dagen. Att man slipper sekundvisare ger ett lugn i tillvaron….

DSC_0224.JPG


Jag gillar ju inte Panerai. Och jag har för många dykarur. Vridringar är fula. Det är fånigt med dykarur när man inte ens badar. Men en Submersible kanske vore fin att ha?
Hösten är årstidernas mormor. Trygg, varm, väldoftande, lite skumögd och mysig.
Och Panerai har en mycket intressant, egen och cool design :)
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Är det ngn skillnad på en 005 från 2011 och exempelvis en 111? Tänker då på case och glas. När ändrades Bettarini caset till det som är på 590,510,590 etc.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det ngn skillnad på en 005 från 2011 och exempelvis en 111? Tänker då på case och glas. När ändrades Bettarini caset till det som är på 590,510,590 etc.
Nej.

Alla med nya caset har andra modellnummer, men 590 var först ut. Och vad gäller glaset så har är det bara 8-dagarsklockorna som har annat glas. Nya bettarini som 776 har "dubbelkupat".
 
Senast ändrad:

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Nej. Då var jag otydlig.

112 - gammalt case, dubbelkupat glas
773 - nytt case, dubbelkupat glas
590 - nytt case, platt glas.

... ref som exempel alltså.
Ok, tro jag fattar :)
Vill hitta dom som är samma som 005... Tyckte den var skitbra på alla sätt så jag ångrar att jag sålde den idag... Bara att börja sondera...
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ok, tro jag fattar :)
Vill hitta dom som är samma som 005... Tyckte den var skitbra på alla sätt så jag ångrar att jag sålde den idag... Bara att börja sondera...
Efter 2008 ändrade Panerai kronskyddets konstruktion litegrann. Blev mycket mer distinkt och lent att stänga kronan. Ska se om jag hittar klippet där jag hörde det
 
Topp