• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Varför är det ett snålverk?
Det är Richemont gruppurverk. Jag har glömt namnet men det är inte dåligt. Det råkar bara också sitta i klockor som är billigare. Hmm, är det det med 5-dagars gångreserv?

Sånt här är inte speciellt viktigt för mig. Jag har inte klockan för att öppna den och titta på urverket.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej. Är en total rookie på Panerai och vlli söka inspiration och tips här.

Har precis sålt bort två rolex, en date just och en hulk. Har en speedmaster sapphire (relativt nyinköpt) och jeager lecoultre master control. Tänkte nu lägga till en i mitt tycke köttig sommar/fjällen/gymmet//leka med sonen-beater. Nu är en köttig klocka för mig 42mm och inte större än så. Har hittat en modell som jag gillar till utseendet och som jag också kan bära med kostym om jag vill provocera kollegorna med patek och annat förnämligt. Nämligen 683. Jag har läst att det sitter något snålverk som sitter i 25.000kr klockor och att klockan därmed är överprisatt. Jag kanske kan leva med det, vad vet jag. 682an med bättre verk tycker jag ger ett renodlat beater-intryck och skulle vara mindre kul till kostymen på fredagar. Men det kanske finns andra modeller som kan vara intressanta som jag inte känner till?

Tänker mig 42mm på gummi. Gärna manuellt verk men förmodar det blir automat, gärna 20-30 bar, men 10 bar kanske är ok(?), kronskyddet vill jag ha, helst inte för gammal då den ska gå som beater, power reserve är meriterande. Ute efter looken med ett sportur som har lite design i sig, lite som 683an med svart bezel.

Supertacksam för tips, kritik och inspiration

verket sattes in primärt för att hålla nere på tjockleken på klockan, och 683 är markant tunnare än 682. Sen är det också enklare att sköta service på ett verk som delas utav hela koncernen. Jag har goda källor på urmakare inuti Richemont om detta.

Det är ingen dålig klocka varken eller, fokusera på vad du visuellt vill gå efter och vad som slår på dina hjärtesträngar så kommer du bli kalasnöjd.

Personligen? 682 får min röst utav de 42orna du är sugen på just för den inte har keramisk vridning
 

Rulle

Audemars
man lever ju bara en gång säger dom...
var inom klarlunds i förrigår och testa lite
dock inga bilder...

om man ska testa en 44a bettarini
ska man köra 560 eller 590?

visserligen så är väl ingen panna lättsåld men om man köper dom via chrono för ca 48 så borde man väl inte loosa allt för mycket?

har min 683 som referens även om.den är lite mindre än en bettarini
20191213_105356.jpg
20191213_105316.jpg

(jo tack jag vet... har lite att städa idag på balkongen:hilarious:)

har inte världens största handleder men där är väl fler som har lite över 16 som ändå kör 44a?!
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
man lever ju bara en gång säger dom...
var inom klarlunds i förrigår och testa lite
dock inga bilder...

om man ska testa en 44a bettarini
ska man köra 560 eller 590?

visserligen så är väl ingen panna lättsåld men om man köper dom via chrono för ca 48 så borde man väl inte loosa allt för mycket?

har min 683 som referens för 42an...
20191213_105356.jpg
20191213_105316.jpg

(jo tack jag vet... har lite att städa idag på balkongen:hilarious:)

har inte världens största handleder men där är väl fler som har lite över 16 som ändå kör 44a?!
Jag tycker den ser kalas ut storleksmässigt! Angående Bettarini-boetten så har jag bara provat 590 och tycker den är väldigt bra och bekväm på handleden. 8 giorni loggan tycker jag skapar bra balans på urtavlan.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
man lever ju bara en gång säger dom...
var inom klarlunds i förrigår och testa lite
dock inga bilder...

om man ska testa en 44a bettarini
ska man köra 560 eller 590?

visserligen så är väl ingen panna lättsåld men om man köper dom via chrono för ca 48 så borde man väl inte loosa allt för mycket?

har min 683 som referens även om.den är lite mindre än en bettarini
20191213_105356.jpg
20191213_105316.jpg

(jo tack jag vet... har lite att städa idag på balkongen:hilarious:)

har inte världens största handleder men där är väl fler som har lite över 16 som ändå kör 44a?!

Jag vurmar starkt för 590!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
man lever ju bara en gång säger dom...
var inom klarlunds i förrigår och testa lite
dock inga bilder...

om man ska testa en 44a bettarini
ska man köra 560 eller 590?

visserligen så är väl ingen panna lättsåld men om man köper dom via chrono för ca 48 så borde man väl inte loosa allt för mycket?

har min 683 som referens även om.den är lite mindre än en bettarini
20191213_105356.jpg
20191213_105316.jpg

(jo tack jag vet... har lite att städa idag på balkongen:hilarious:)

har inte världens största handleder men där är väl fler som har lite över 16 som ändå kör 44a?!
590 såklart ;) 44mm Bettarini har lite bättre proportioner än 42mm 1950 enligt mig iaf.

20191213_121955.jpg
 
Topp