• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Hade lätt kunnat bli OWG med en vintage panna med rolex verk i.
Jag nöjer mig med Angelus ;)

panerai_61521_124982.jpeg
 

Moonphase

Omega
2-Faktor
Har tankar på att lägga ut min Panerai 392 till försäljning. Fyller jämt i sommar och försöker hitta något roligt men då måste tyvärr Pannan lämna. Inköpt 2012 på Nymans ur, fullsett. Kollar intresse här som brukligt först innan den kommer upp på köp/sälj.

Bild från i sommras:
IMG_2337.JPG

@Dru sålde nyligen sin 392a som jag fick se och klämma på. Den var från aug 2016 och gick för 50k inkl. 3-4 straps. Tyvärr så tillät inte ekonomin då jag hade precis köpt en annan klocka. Har du hunnit serva den? hur mkt hade du tänkt dig för den?
 

Luddixz

Breitling
Det hänger något magiskt över Panerais klockor. Ju mer man tittar på dem desto vackrare blir de. Måste erkänna att jag tyckte Panerai var fula (förlåt!) när jag först hörde talas om dem (vilket var ett tag sedan). Nu är jag kär. Blir garanterat till att införskaffa sig en inom en snar framtid!
 

Jax

Cartier
Jag undrar om någon av er Panerai kännare kan ge mig ett eller flera råd.

Jag överväger att trampa ner i Panerai träsket och funderar på att köpa en ny, t. ex. genom C24. Inför detta har jag under flera kvällar googlat runt och försökt att förstå mig på skillnaderna mellan olika Base modeller. Har inte ännu helt bestämt mig om jag vill ha datum eller inte. Men när det gäller Marina modellerna har jag svårt att finna skillnaden mellan 1005 och 631. Båda är nyare modeller med sausage tavla och båda har logga, dock med olika färg. Prismässigt verkar det vara hugget som stucket. Så vad är skillnaden och vilken modell är att rekommendera.
Ska väl tillägga att jag även tittat på såväl 111 och 112, men det kan bli för dyrt kan stämman (läs hustrun) säga.
 

A_Y

Breitling
2-Faktor
Tja, tänkte kolla lite med er Panerai kunniga människor, jag har en nära släkting som vill sälja sin Panerai Radiomir PAM 00425 som är utan Box och cert.. vad tror ni man kan få för en sådan klocka? Samt om någon av er kanske är intresserade så hojta till!

Tacksam för alla svar
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag undrar om någon av er Panerai kännare kan ge mig ett eller flera råd.

Jag överväger att trampa ner i Panerai träsket och funderar på att köpa en ny, t. ex. genom C24. Inför detta har jag under flera kvällar googlat runt och försökt att förstå mig på skillnaderna mellan olika Base modeller. Har inte ännu helt bestämt mig om jag vill ha datum eller inte. Men när det gäller Marina modellerna har jag svårt att finna skillnaden mellan 1005 och 631. Båda är nyare modeller med sausage tavla och båda har logga, dock med olika färg. Prismässigt verkar det vara hugget som stucket. Så vad är skillnaden och vilken modell är att rekommendera.
Ska väl tillägga att jag även tittat på såväl 111 och 112, men det kan bli för dyrt kan stämman (läs hustrun) säga.
Vad jag vet är det en färgfråga, så hugget som stucket. Gå på smak!

Kan någon annan hojta till om jag ljuger :)
 
  • Like
Reactions: Jax

Luddixz

Breitling
Tja, tänkte kolla lite med er Panerai kunniga människor, jag har en nära släkting som vill sälja sin Panerai Radiomir PAM 00425 som är utan Box och cert.. vad tror ni man kan få för en sådan klocka? Samt om någon av er kanske är intresserade så hojta till!

Tacksam för alla svar

Behöver mer information än så för att kunna avgöra ett rimligt pris!:) Skapa en tråd, lägg in lite bilder, redovisa specs etc. så lär du få en Paneraifantast på kroken med största sannolikhet! :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag undrar om någon av er Panerai kännare kan ge mig ett eller flera råd.

Jag överväger att trampa ner i Panerai träsket och funderar på att köpa en ny, t. ex. genom C24. Inför detta har jag under flera kvällar googlat runt och försökt att förstå mig på skillnaderna mellan olika Base modeller. Har inte ännu helt bestämt mig om jag vill ha datum eller inte. Men när det gäller Marina modellerna har jag svårt att finna skillnaden mellan 1005 och 631. Båda är nyare modeller med sausage tavla och båda har logga, dock med olika färg. Prismässigt verkar det vara hugget som stucket. Så vad är skillnaden och vilken modell är att rekommendera.
Ska väl tillägga att jag även tittat på såväl 111 och 112, men det kan bli för dyrt kan stämman (läs hustrun) säga.
Gå in på panerais hemsida och kolla specarna...jämför urverk osv
 

Jax

Cartier
Gå in på panerais hemsida och kolla specarna...jämför urverk osv
Jag har checkat detta genom deras utomordentliga compare tabeller och vid en jämförelse mellan 1005, 631 och 632 så är verken desamma och det gäller även allt i övrigt utom färg på loggan och färg på originalbanden. Det är kanske enda skillnaden då mellan dem.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det hänger något magiskt över Panerais klockor. Ju mer man tittar på dem desto vackrare blir de. Måste erkänna att jag tyckte Panerai var fula (förlåt!) när jag först hörde talas om dem (vilket var ett tag sedan). Nu är jag kär. Blir garanterat till att införskaffa sig en inom en snar framtid!
Kul att du gillar dem. Det är nog den återhållsamma värdigheten som man fastnar i. Det är som om tiden stannar när man tittar på den. Även om de som hörs mest ropar efter det senaste så kommer det tidlösa alltid bestå. Panerai är ingen trendklocka. Den står över det och bryr sig inte om det korta perspektivet.
 
  • Like
Reactions: Jax

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tja, tänkte kolla lite med er Panerai kunniga människor, jag har en nära släkting som vill sälja sin Panerai Radiomir PAM 00425 som är utan Box och cert.. vad tror ni man kan få för en sådan klocka? Samt om någon av er kanske är intresserade så hojta till!

Tacksam för alla svar
Gick en fullset här på forumet senast för 40k, dra av tusenlappar för tillbehören. Säg runt 35k, mer eller mindre beroende på skick och köpare.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag undrar om någon av er Panerai kännare kan ge mig ett eller flera råd.

Jag överväger att trampa ner i Panerai träsket och funderar på att köpa en ny, t. ex. genom C24. Inför detta har jag under flera kvällar googlat runt och försökt att förstå mig på skillnaderna mellan olika Base modeller. Har inte ännu helt bestämt mig om jag vill ha datum eller inte. Men när det gäller Marina modellerna har jag svårt att finna skillnaden mellan 1005 och 631. Båda är nyare modeller med sausage tavla och båda har logga, dock med olika färg. Prismässigt verkar det vara hugget som stucket. Så vad är skillnaden och vilken modell är att rekommendera.
Ska väl tillägga att jag även tittat på såväl 111 och 112, men det kan bli för dyrt kan stämman (läs hustrun) säga.
Det ligger både en 631 och en 112 ute för försäljning i detta forum just nu. Missa inte det :)
 
  • Like
Reactions: Jax

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag undrar om någon av er Panerai kännare kan ge mig ett eller flera råd.

Jag överväger att trampa ner i Panerai träsket och funderar på att köpa en ny, t. ex. genom C24. Inför detta har jag under flera kvällar googlat runt och försökt att förstå mig på skillnaderna mellan olika Base modeller. Har inte ännu helt bestämt mig om jag vill ha datum eller inte. Men när det gäller Marina modellerna har jag svårt att finna skillnaden mellan 1005 och 631. Båda är nyare modeller med sausage tavla och båda har logga, dock med olika färg. Prismässigt verkar det vara hugget som stucket. Så vad är skillnaden och vilken modell är att rekommendera.
Ska väl tillägga att jag även tittat på såväl 111 och 112, men det kan bli för dyrt kan stämman (läs hustrun) säga.
För övrigt så är det ibland bara sådana små detaljer som färg på index som skiljer, men de är rejäla vattendelare bland 'ristis.
 
  • Like
Reactions: Jax

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tja, tänkte kolla lite med er Panerai kunniga människor, jag har en nära släkting som vill sälja sin Panerai Radiomir PAM 00425 som är utan Box och cert.. vad tror ni man kan få för en sådan klocka? Samt om någon av er kanske är intresserade så hojta till!

Tacksam för alla svar

Gick en fullset här på forumet senast för 40k, dra av tusenlappar för tillbehören. Säg runt 35k, mer eller mindre beroende på skick och köpare.
Utan box och utan cert är inte bra dock ... jag skulle inte ge så mycket alls.
"Marknadspris är vad köparen är redo att betala" och allt det där, men säljaren måste varit ha fullständigt desperat. Den gick för ett alldeles för lågt pris. Förstnämnda argumentet räcker inte i det här fallet, att 40k med fullset ska vara någon sorts referensram. Varför ska Sverige helt plötsligt vara överlägset billigast i världen; vi är det ju fan inte när det gäller något annat.
Det är Paneristi i Sveriges förbannelse, att Sverige är en sån jävla liten ankdamm och inte minst för ett nischmärke som Panerai.
Om ingen på KS skulle vara redo att betala mer än tex 35k skulle jag försöka via andra kanaler, fullset eller inte. Möjligen skulle 40 vara ett ok pris för en som saknar box och cert..
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Tja, tänkte kolla lite med er Panerai kunniga människor, jag har en nära släkting som vill sälja sin Panerai Radiomir PAM 00425 som är utan Box och cert.. vad tror ni man kan få för en sådan klocka? Samt om någon av er kanske är intresserade så hojta till!

Tacksam för alla svar
Ägde en relativt nyligen. Typ 1 år gammal och fullset. Tror jag sålde för 42000:-, Tyvärr inte jättepopulär men jag ångrar den försäljningen så här i efterhand!
 

A_Y

Breitling
2-Faktor
"Marknadspris är vad köparen är redo att betala" och allt det där, men säljaren måste varit ha fullständigt desperat. Den gick för ett alldeles för lågt pris. Förstnämnda argumentet räcker inte i det här fallet, att 40k med fullset ska vara någon sorts referensram. Varför ska Sverige helt plötsligt vara överlägset billigast i världen; vi är det ju fan inte när det gäller något annat.
Det är Paneristi i Sveriges förbannelse, att Sverige är en sån jävla liten ankdamm och inte minst för ett nischmärke som Panerai.
Om ingen på KS skulle vara redo att betala mer än tex 35k skulle jag försöka via andra kanaler, fullset eller inte. Möjligen skulle 40 vara ett ok pris för en som saknar box och cert..


Stort tack till alla svar! Om någon på denna tråd läser detta så släpper jag den för 32 000:- kommer göra en annons på köp och sälj men innan dess så kan ni hojta till på PM (fler bilder kan skickas)
 

Bilagor

  • IMG_5633.JPG
    IMG_5633.JPG
    66.7 KB · Visningar: 73

kmg

Patek
2-Faktor
Stort tack till alla svar! Om någon på denna tråd läser detta så släpper jag den för 32 000:- kommer göra en annons på köp och sälj men innan dess så kan ni hojta till på PM (fler bilder kan skickas)
Om jag inte haft en radiomir redan hade jag klippt den. Skicket är väl bra?
 

Breitling1

Cartier
Varför har dom flesta panerai modeller törnlås och inte viklås? Har själv väldigt svårt för törnlås då det inte alls blir samma premium känsla...
 
Topp