• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Om någon är sugen på en 372 - hojta till.. Funderar på att sälja då jag eventuellt har annan Panerai på G som är för lik denna ;)

2015, fullset osv.. Pm för mer info. Inga fel på klockan, kolla min posthistorik för skick osv, har postat ca 1000 bilder på den.. finns en ytlig repa på kronskyddet som enkelt går att borsta bort om man vill, liten ding på glasringen (så liten att den knappt syns på bilderna) och andra små spår av användning i form av hairlines.. ja ni som varit på GTG:erna vet vad det handlar om.

Tänkte mig runt 50 för den iaf.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Om någon är sugen på en 372 - hojta till.. Funderar på att sälja då jag eventuellt har annan Panerai på G som är för lik denna ;)

2015, fullset osv.. Pm för mer info. Inga fel på klockan, kolla min posthistorik för skick osv, har postat ca 1000 bilder på den.. finns en ytlig repa på kronskyddet som enkelt går att borsta bort om man vill, liten ding på glasringen (så liten att den knappt syns på bilderna) och andra små spår av användning i form av hairlines.. ja ni som varit på GTG:erna vet vad det handlar om.

Tänkte mig runt 50 för den iaf.
673a :)?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Om någon är sugen på en 372 - hojta till.. Funderar på att sälja då jag eventuellt har annan Panerai på G som är för lik denna ;)

2015, fullset osv.. Pm för mer info. Inga fel på klockan, kolla min posthistorik för skick osv, har postat ca 1000 bilder på den.. finns en ytlig repa på kronskyddet som enkelt går att borsta bort om man vill, liten ding på glasringen (så liten att den knappt syns på bilderna) och andra små spår av användning i form av hairlines.. ja ni som varit på GTG:erna vet vad det handlar om.

Tänkte mig runt 50 för den iaf.
Kunde du inte ha sagt det för en vecka sedan?
 
  • Like
Reactions: kmg

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
IMG_3891.JPG
Sådär, grönt canvas på 632:an.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Om någon är sugen på en 372 - hojta till.. Funderar på att sälja då jag eventuellt har annan Panerai på G som är för lik denna ;)

2015, fullset osv.. Pm för mer info. Inga fel på klockan, kolla min posthistorik för skick osv, har postat ca 1000 bilder på den.. finns en ytlig repa på kronskyddet som enkelt går att borsta bort om man vill, liten ding på glasringen (så liten att den knappt syns på bilderna) och andra små spår av användning i form av hairlines.. ja ni som varit på GTG:erna vet vad det handlar om.

Tänkte mig runt 50 för den iaf.
Om någon panikklipper min 005a och jag får sålt en eller två vintagedinkor så..
 

PJW

Audemars
2-Faktor
IMG_4118.JPG

605 - dags för försenad födelsedagsmiddag ikväll och egentligen den officiella dagen jag får börja använda den här. Ryktet säger dessutom att jag kommer få något mer Panerairelaterat. Hoppas hoppas :)
Fan vad bra den är. En 47mm Luminor med plexi skulle inte sitta fel.
 

Alex Taól

Omega
2-Faktor
Godmorgon ni å högre lärda Paneristis, det hade varit uppskatta med lite av era erfarenheter och generella kommentarer! (jag hoppas detta hamnar i rätt tråd nu).

På senare tid har jag helt fastnat för Panerai och går nu i köptankar av min första (jag ska ha en, så är det bara). Av intresse har jag självklart skummat igenom lite historia, modeller och signum. Jag har också varit och kikat på lite modeller hos AD för att få en känsla för skillnaden mellan boetter, storlekar och utseende (vilket rekommenderades starkt av andra ägare).

Den serie som tilltalade mig mest var faktiskt den ursprungliga Radiomiren med sin speciella, rena, lite retro, look.

Av de två nya (2016/2017) modeller som jag står och väger mellan är 609:an och 380:an. (Jag känner till de övergripande skillnaderna mellan dessa två modeller även fast jag inte är så duktig på urverk. Förstår att det ena är in house 8 dagars och det andra modifierat.)

Här kommer lite funderingar som ni gärna får lämna lite kommentarer eller personliga erfarenheter på:
  • Av vad jag förstår så har Panerai slutat med att ha sandwich-dialen på sina basmodeller helt, t.ex. 510, 111, 183 (supersnygg), vilket jag inte riktigt förstår då sanwichen känns som ett viktigt signum som även ger klockorna ett speciellt särdrag? Denna tilltalar mig mycket. Vet någon bakgrunden till detta, är det bara för att sniket sälja in sina dyrare modeller som t.ex. 312, 1312 etc?
  • Hur upplever ni tavlorna på modellerna ovan? Ni får gärna utveckla detta :) Är det sausage dial? Jag förstår att sandwichen inte är regelrätt på den första Radiomir då detta signum kom först senare? Om någon har en modell ovan får ni gärna ladda upp någon närbild på dialen då det är svårt att hitta någon tycker ja som verkligen visar den.
  • Förutom 8-dagars reserven och in house, vad är den största skillnaden på urverken och är OP II kalibern och hur står sig dessa mot varanda? Är OP II ETA eller vad är detta för urverk egentligen :angel:
  • Vad har ni för allmänna tycken/erfarenheter/kommentarer modellerna emellan och vad anser ni om prisskillnaden?
  • Avslutningsvis, vad tycker ni om modellerna ovan som första (och kanske enda) Panerai och ni kanske rentav har andra tips på första modell då jag inte fullt ut greppat sortimentet, särskilt inte tidigare utgåvor?
Stort tack på förhand kära klockentusiaster och trevlig sommar på er!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Godmorgon ni å högre lärda Paneristis, det hade varit uppskatta med lite av era erfarenheter och generella kommentarer! (jag hoppas detta hamnar i rätt tråd nu).

På senare tid har jag helt fastnat för Panerai och går nu i köptankar av min första (jag ska ha en, så är det bara). Av intresse har jag självklart skummat igenom lite historia, modeller och signum. Jag har också varit och kikat på lite modeller hos AD för att få en känsla för skillnaden mellan boetter, storlekar och utseende (vilket rekommenderades starkt av andra ägare).

Den serie som tilltalade mig mest var faktiskt den ursprungliga Radiomiren med sin speciella, rena, lite retro, look.

Av de två nya (2016/2017) modeller som jag står och väger mellan är 609:an och 380:an. (Jag känner till de övergripande skillnaderna mellan dessa två modeller även fast jag inte är så duktig på urverk. Förstår att det ena är in house 8 dagars och det andra modifierat.)

Här kommer lite funderingar som ni gärna får lämna lite kommentarer eller personliga erfarenheter på:
  • Av vad jag förstår så har Panerai slutat med att ha sandwich-dialen på sina basmodeller helt, t.ex. 510, 111, 183 (supersnygg), vilket jag inte riktigt förstår då sanwichen känns som ett viktigt signum som även ger klockorna ett speciellt särdrag? Denna tilltalar mig mycket. Vet någon bakgrunden till detta, är det bara för att sniket sälja in sina dyrare modeller som t.ex. 312, 1312 etc?
  • Hur upplever ni tavlorna på modellerna ovan? Ni får gärna utveckla detta :) Är det sausage dial? Jag förstår att sandwichen inte är regelrätt på den första Radiomir då detta signum kom först senare? Om någon har en modell ovan får ni gärna ladda upp någon närbild på dialen då det är svårt att hitta någon tycker ja som verkligen visar den.
  • Förutom 8-dagars reserven och in house, vad är den största skillnaden på urverken och är OP II kalibern och hur står sig dessa mot varanda? Är OP II ETA eller vad är detta för urverk egentligen :angel:
  • Vad har ni för allmänna tycken/erfarenheter/kommentarer modellerna emellan och vad anser ni om prisskillnaden?
  • Avslutningsvis, vad tycker ni om modellerna ovan som första (och kanske enda) Panerai och ni kanske rentav har andra tips på första modell då jag inte fullt ut greppat sortimentet, särskilt inte tidigare utgåvor?
Stort tack på förhand kära klockentusiaster och trevlig sommar på er!
Hej. Vad kul att du ska köpa Panerai! Du har ju rätt bra koll låter det som vad som skiljer mellan olika modeller. Ska försöka besvara några av dina frågor.
- Det stämmer att de slutat med sandwich på de flesta modeller med radiomir- och luminor-caset (men har sandwich på radiomir 1940 och luminor 1950-casen som regel).
- Jag har en 610a. Bifogar bild där du ser ut siffrorna ser ut. Det är painted dial, dvs en urgröpning i tavlan som är fylld med lume. Siffrorna står inte ut som en vanlig sausage dial (jämför med 048an eller 024an exempelvis). Personligen gillar jag tavlan på min 610a (samma som 609). Men visst, hade den haft sandwich hade det ju varit kul. Dock ingen biggy för min del. Vi ska nog inte gå in i en diskussion vad som mest panerai-dna, sandwich eller inte, för då går @Palenkovich i taket :)
- Jag är ingen urverkskille så kan inte uttala mig om kvalitetsskillnaden mellan 380s och 609s verk. För egen del tycker jag det är skönt att bara dra upp klockan en gång i veckan. Vet att de hade problem med p.5000-verket i början (609ans verk) men att detta ska vara åtgärdat.
- Om du gillar 380 / 609 så kör på någon av dem. En del föredrar luminor, andra radiomir, andra gillar bägge modellerna. Tycke och smak. Kolla även 183an. Tillverkas inte längre dock så du får försöka hitta nos eller beg. Men den modellen har mycket av det du söker (om inte allt?).
- Om jag ska tycka till i valet mellan 609 och 380 så säger jag 609 på basis av 8-dagas gångreserv och snyggare tavla.

Allt gott!
 
Topp