• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
IMG_4247.JPG
 

Isac85

Cartier
Harlig genomgang!

Far se om det blir en 048 trots allt..

Tack


Du vet redan att det finns olika åsikter om 40 mm Panerai så jag utgår bara från mig personligen. Jag har länge suktat efter den vita tavlan på den snygga länken, 049 eller 051. Jag tycker att 40 mm är en bra storlek för en klocka som ska bäras ofta. Det finns två sätt att se det på och det är likt det glasögonbranschen säger. Antingen ser man bra ut eller så ser man bra ut. Med det sagt är oftast en större Panerai renare och luftigare i tavlan än en mindre. Det finns helt enkelt en större yta att sprida ut grejerna på. Om det är snyggare är en smaksak och inte så enkelt. Större är inte nödvändigtvis snyggare och mindre innebär inte nödvändigtvis att en klocka är fulare. Jag tycker 40 mm är snygga som de är och de kan stå för sig själva utan att behöva jämföras med andra Panerai. Personligen skulle jag inte betala mer än 40K för en 40 mm och då ska länk inte. Den ska vara opolerad eller försiktigt polerad av AD i samband med fullservice. Är klockan dokumenterat nyservad av AD, skulle jag vara beredd att gå upp ytterligare 5K. Klockan har några år på nacken och urverket är ett enklare men väldigt pålitligt cosc-certifierat ETA-verk. Klockan är egentligen inget speciell, även om säljaren hävdar det. Branschen försöker ständigt lägga upp högre och högre priser. Ska vi klockköpare kunna hålla nere denna utveckling måste vi våga ta en diskussion kring priset. Runt 35K anser jag är ok för en oservad på gummi. Hittar du en billigare så grattis. Nu en bildkavalkad på pam048 på sina ståtliga 40 mm.
IMG_2858.JPG
IMG_2859.JPG
IMG_2860.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Harlig genomgang!

Far se om det blir en 048 trots allt..

Tack
Försök hitta en på länk. Det är mitt tips. Sällan kostar det mer, eller rättare sagt, folk försöker få ut lika mycket för de utan länk. Gå inte på den. Länken är dyr separat. Då bli det billigare att komplettera med läderband och mer lättsålt också. Hittar du en fullsetare är det både länk och gummi med. Det är det allra bästa. Fullset är dyrare och du får mer när du säljer. Köper du en med bara gummi/läder kommer den alltid att kosta mindre. Om du inte pressar inköpspriset ända ner i botten och köper det billigaste du hittar, se till att originalhandlingarna följer med. Lycka till.
 

bullen

Cartier
Många känner säkert igen sej.. för nån vecka den såg jag en 049 på Bukowskis. Har länge varit sugen att införskaffa min första Panna men har aldrig ens tänkt på dom med vita tavlor. Var mest inne på 112/111 eller ev en rado 210/183, sandwich var ett måste! Hur som så gick jag in i mitt smått maniska beteende, läste på och tittade på så många bilder och kommentarer jag bara kunde hitta. 4-5 dagar senare var det dags för auktionen att ta slut och klockan gick såklart rätt mkt över min budget så det blev inget :(
Så nu står jag här tomhänt, men med känslan att jag måste ha en vittavlad Panna att bada med i sommar!
Har inte missat alla kommentarer om 40mm och att man inte ska vara rädd att testa 44orna så har börjat snegla åt 114/113 hållet istället.

Av tråden att döma så verkar det inte finnas så många vita här på Klocksnack, hur kommer det sej? Och vad tycker folket om 114/113 i allmänhet?

Sitter nån därute med en trevlig vit Panna som man kan tänka sej att sälja till mej för en rimlig slant (läs studerande-billigt) så var inte rädda för att dra iväg ett PM ;)
 

kmg

Patek
2-Faktor
Många känner säkert igen sej.. för nån vecka den såg jag en 049 på Bukowskis. Har länge varit sugen att införskaffa min första Panna men har aldrig ens tänkt på dom med vita tavlor. Var mest inne på 112/111 eller ev en rado 210/183, sandwich var ett måste! Hur som så gick jag in i mitt smått maniska beteende, läste på och tittade på så många bilder och kommentarer jag bara kunde hitta. 4-5 dagar senare var det dags för auktionen att ta slut och klockan gick såklart rätt mkt över min budget så det blev inget :(
Så nu står jag här tomhänt, men med känslan att jag måste ha en vittavlad Panna att bada med i sommar!
Har inte missat alla kommentarer om 40mm och att man inte ska vara rädd att testa 44orna så har börjat snegla åt 114/113 hållet istället.

Av tråden att döma så verkar det inte finnas så många vita här på Klocksnack, hur kommer det sej? Och vad tycker folket om 114/113 i allmänhet?

Sitter nån därute med en trevlig vit Panna som man kan tänka sej att sälja till mej för en rimlig slant (läs studerande-billigt) så var inte rädda för att dra iväg ett PM ;)
Tror det var en recension i abtw där det skrevs att vittavlat är snyggt och något många kan tänka sig men att det förmodligen inte är den enda panna du äger. Tror det stmmer. Inte så många som har fler än en panna här (undantaget @m8rt , som även råkar ha en med vit tavla)...
Med det sagt. Vit tavla kan vara riktigt snyggt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om ni sett det, men Nymans och krons listar de special editions de har hemma på hemsidan
http://www.krons.se/officine-panerai-special-editions-on-stock-c-2989_4538.html

Bra att veta om man har lite för mycket tid att slå ihjäl på stan :)
Btw, Kronssnubben sa att de som var i skylten var alla special de hade och här visas typ lika många till. Så, antingen dolde han de dyrare, eller så har hav preeeeeecis fått in dem, eller så är det här även Nymans stock?

Bläöäöäh. Jag kan faktiskt läsa. Glöm ovanstående stycke.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Många känner säkert igen sej.. för nån vecka den såg jag en 049 på Bukowskis. Har länge varit sugen att införskaffa min första Panna men har aldrig ens tänkt på dom med vita tavlor. Var mest inne på 112/111 eller ev en rado 210/183, sandwich var ett måste! Hur som så gick jag in i mitt smått maniska beteende, läste på och tittade på så många bilder och kommentarer jag bara kunde hitta. 4-5 dagar senare var det dags för auktionen att ta slut och klockan gick såklart rätt mkt över min budget så det blev inget :(
Så nu står jag här tomhänt, men med känslan att jag måste ha en vittavlad Panna att bada med i sommar!
Har inte missat alla kommentarer om 40mm och att man inte ska vara rädd att testa 44orna så har börjat snegla åt 114/113 hållet istället.

Av tråden att döma så verkar det inte finnas så många vita här på Klocksnack, hur kommer det sej? Och vad tycker folket om 114/113 i allmänhet?

Sitter nån därute med en trevlig vit Panna som man kan tänka sej att sälja till mej för en rimlig slant (läs studerande-billigt) så var inte rädda för att dra iväg ett PM ;)
Vad gick 049 för på Bukowskis? Jag hittar bara en Panerai.

Här har du 313 stycken vita Panerai till salu i hela världen just nu och då talar jag om världens största klocksite: https://www.chrono24.se/search/inde...eTo=-1&redirectToSearchIndex=true&sortorder=1 Se inte priset som om det gäller. Se det som att de skrivit ut ett pris de önskar att de fick. Det går att få ner de flesta, vissa mer andra mindre.

I och för sig så finns det fler, men alla läggs inte ut för att de försöker hålla priserna uppe. Sök runt på forum över hela världen. Testa paneristi.com men akta dig för säljare som försöker luras.

Det finns några vita på KS, men de är inte så många konstigt nog. 113/114 är fina alternativ till 049/051 och de som ska ha de lägsta priserna. Köper jag en vit Panerai, blir det troligen en av dessa modeller för jag tycker Panerais vita slår andra sommarklockor med hästlängder. Ge inte upp och titta brett för det finns fler fina vita modeller. Du hittar en, men troligen är sommaren över då :cool:
 
Senast ändrad:

bullen

Cartier
Tack för tipsen @stelah!
049an gick för 32000kr+provision så närmare 40k för ett rätt slitet ex.

Har kontakt med en engelsk säljare på CH24 angående en 114, får se om det kan bli en ny fräsch sommarklocka ändå :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen @stelah!
049an gick för 32000kr+provision så närmare 40k för ett rätt slitet ex.

Har kontakt med en engelsk säljare på CH24 angående en 114, får se om det kan bli en ny fräsch sommarklocka ändå :D
Kul! Jagandet ger en riktigt adrenalinkick när det närmar sig. Blir det något så in med en bild här. Sök gärna på den du dealar med i KS sökfunktion. Då kan du se om någon handlat av dem tidigare och hur de upplevde det. De flesta är nog bra, men det finns de man ska undvika.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Gaaaaaaah, nu säger olika källor att de första Bronzona har nått vissa boutiques!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Snäääääääälla någon av de boutiques eller handlare jag har köplats hos, kontakta mig pronto!! :arghh::arghh: :arghh::arghh:

@Johan_C , är du game? :nailbiting:

Jagandet ger en riktigt adrenalinkick när det närmar sig.

Jo tack.. I mitt eget fall just nu skulle jag snarare kalla det för skräck, adrenalin, nervositet, och inte minst fasa inför trolig kommande besvikelse...
Ja, jag vet att det bara handlar om en klockjävel, men what the hell liksom, detta är trots allt Klocksnack :p
 
Senast ändrad:

Johan_C

Panerai
Gaaaaaaah, nu säger olika källor att de första Bronzona har nått vissa boutiques!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Snäääääääälla någon av de boutiques eller handlare jag har köplats hos, kontakta mig pronto!! :arghh::arghh: :arghh::arghh:

@Johan_C , är du game? :nailbiting:



Jo tack.. I mitt eget fall just nu skulle jag snarare kalla det för skräck, adrenalin, nervositet, och inte minst fasa inför trolig kommande besvikelse...
Ja, jag vet att det bara handlar om en klockjävel, men what the hell liksom, detta är trots allt Klocksnack :p
Palle, ledsen att göra dig besviken, men har köpt hus = Pantbrev, lagfart, statlig fastighetsskatt, larm, gräsklippare, hörtryckstvätt, altan, kamin... the list goes on :-(
Men det blir nog inga problem o bli av med din fina pjäs !
 
Topp