• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor

Det där är mig veterligen en PAM001 (OP6518 är inte ref:en, det är typ namnet på boetten eller något sånt), så ... jag tror de brukar gå för en bit över 100K, typ 150K beroende på skick. Jag gissar lite nu, andra får gärna stämma in.

Det gjordes typ 3000 ex per år mellan 1997 och 2001. Så den är inte så "limited" som man kan tro.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
@Arkhangelsk
IMG_0359.JPG
IMG_1149.JPG
IMG_0142.JPG
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Det där är mig veterligen en PAM001 (OP6518 är inte ref:en, det är typ namnet på boetten eller något sånt), så ... jag tror de brukar gå för en bit över 100K, typ 150K beroende på skick. Jag gissar lite nu, andra får gärna stämma in.

Det gjordes typ 3000 ex per år mellan 1997 och 2001. Så den är inte så "limited" som man kan tro.
Vad är så speciellt med den? Ser ut som en random base-modell IMHO...
Har dessutom sålts en på KS för några år sedan: https://klocksnack.se/threads/panerai-pam001.41440/
Sjuk värdeökning om det nu är samma ref :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad är så speciellt med den? Ser ut som en random base-modell IMHO...
Har dessutom sålts en på KS för några år sedan: https://klocksnack.se/threads/panerai-pam001.41440/
Sjuk värdeökning om det nu är samma ref :D

Så här verkar det vara...

En A-serie (1997) PAM00001 (inte att blanda ihop med PAM001 Firenze som är en boutique edition) hade tritium-lysmassa och de verkar gå för många pengar. B-serien (1998) var det också något speciellt med och de går för ungefär hälften av många pengar. Men C- och D-serie går inte för de pengarna alls, nej, den är mer som en vanlig base av idag. Denna teori blir ganska tydlig på Chrono24, http://www.chrono24.se/search/index...dosearch=true&searchexplain=1&accessoryTypes=
Så, den klocka som länkades i originalinlägget var fett överprisad. (ping @slimjim )
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det där är mig veterligen en PAM001 (OP6518 är inte ref:en, det är typ namnet på boetten eller något sånt), så ... jag tror de brukar gå för en bit över 100K, typ 150K beroende på skick. Jag gissar lite nu, andra får gärna stämma in.

Det gjordes typ 3000 ex per år mellan 1997 och 2001. Så den är inte så "limited" som man kan tro.


Tack för svar :)
Den var ju "limiterad" 4000 stycken. Den jag länkar till var "limiterad" till 3500 är det samma klocka? Jag är verkligen as kass på panerai.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar :)
Den var ju "limiterad" 4000 stycken. Den jag länkar till var "limiterad" till 3500 är det samma klocka? Jag är verkligen as kass på panerai.
En grundgrej med Panerai är att de producerar bara x antal klockor i varje serie varje år, därav "limited" till skillnad från exempelvis Rolex som pumpar ut klockor på löpande band. Men, ju mer jag tittar på den annonsen du såg, ju mer konstaterar jag att den som skrivit den inte har koll. Så "3500" kan mycket väl vara en felskrivning.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tack @mårt
Så om jag förstår det rätt:
Jagar jag en fullset Pam00001 D-serie 2001 så landet den på ca 45'
Vill jag ha en A-serie med tritium så får jag ge 2-3 ggr pengarna?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Intressanta är att de 682 butiken fått in har sålts väldigt fort, enligt de själva. Verkar bli en populär modell
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp