• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nm371

Breitling
Hänger inte riktigt med i din beskrivning.. Men Ja, du kan lugnt simma och bada i både badkar/pool och havet med en klocka som har 10atm.. Däremot behöver du nog begrunda vad du har för band till den för det brukar inte vara lika bra..
Bandet är jag såklart med, min fråga grundade sig egentligen utifrån guiden om vattentäthet som finns på forumet :
https://klocksnack.se/threads/vattentäthet-på-klockor-i-allmänhet-och-dykklockor-i-synnerhet.19211/
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
100m på en panna är det okej eller absolut on rekommenderat att bada i en pool/havet med den?
Om jag tolkar dig rätt så undrar du om det är skillnad på vattentätheten (10atm) på en Panerai och andra klockor, vilket det kanske är med tanke på Panerais dykarhistoria, men isåfall bara till det bättre. Bada på.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
722.

5300391E-8587-44FA-8591-157944072716.jpeg
 

SIRdavid

Panerai
Om jag tolkar dig rätt så undrar du om det är skillnad på vattentätheten (10atm) på en Panerai och andra klockor, vilket det kanske är med tanke på Panerais dykarhistoria, men isåfall bara till det bättre. Bada på.
Vad jag vet så är Panerai lika "hårda" som Rolex och testar varje klocka 25% över angiven atm.. Eller så kanske alla märken gör det? I vilket fall kan man bada med vilken klocka som helst som har 10 atm..
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Pateken är jag sjukt avis på, men gillar också att du gjorde det roliga och modiga valet att köpa Panna på länk :)

Kändes som det gick bra att chansa lite efter Pateken var inhandlad :)

Skämt åsido så är jag enormt nöjd att de hade en 722 då 42mm är hyfsat på mig, ville verkligen ha något på länk som klocka 2. Trodde inte att det skulle bli en Panerai men när den plockades fram var det ett hyfsat enkelt val. Provade en del annat också naturligtvis men det benades ut och till slut låg bara 722 kvar på bordet sidan om Aqaunauten och då var det kört :)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Fräckt med länk på Panna. Det ser man inte ofta! Aldrig sett/känt på live. Hur känns den jämfört med t ex en modern Rolex Oysterlänk?


Svårt att jämföra. Tycker en sub länk med Glidelock är svårslagen. För mig är det ju viktigt att den sitter ”rätt”. Har man otur med en länk så kan den ju hamna så man aldrig gillar den. Med detta sagt så sitter Paneraien väldigt skönt. Jag vet inte om det är länkens förtjänst eller det faktum att 42mm bara funkar jäkligt bra på mig, Tycker helheten blev så jäkla bra, balanserat.

Tycker spontant inte att det känns helt långt ifrån känslan när jag hade min Hulk. Tyngden är ju lite mer påtagligt men det är nog mest 42mm vs Hulkens 40.



Länken i sig känns välbyggd, har sett lite folk som tycker att den inte går ihop vid boett och länk men jag har stirrat på det och ser vad som menas men kan inte störa mig på det alls. Länkarna är i 3 delar och det är riktigt snyggt. Både borstade och polerade delar så det händer ju lite beroende på ljuset.

Den ska tydligen också vara lite omgjordsedan förra modellernas länk men jag har aldrig provat dem så kan ej jämföra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Båda är köpta i fredags :) Blev Panerai på länk pga av gummi på Patek. Därför 722 istället för 682. Hade inte sett 722 innan men det var kärlek direkt.

1E5E0B53-95B3-471B-914F-E2034A6E8D8D.jpeg
Med den kombon kan du känna dig nöjd alla dagar. Gissningsvis kommer du att komplettera med en enklare klocka framöver, de dagar du känner för att vara helt avspänd. 722 är en riktig fullträff med den snygga länken och Aquanuten har alltid varit det.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Med den kombon kan du känna dig nöjd alla dagar. Gissningsvis kommer du att komplettera med en enklare klocka framöver, de dagar du känner för att vara helt avspänd. 722 är en riktig fullträff med den snygga länken och Aquanuten har alltid varit det.

Helt klart blir det säkert så.

Är som alla förstått så nöjd med länk, är dessutom riktigt överraskad hur nöjd jag är med länk :)

Glömmer nästan att det sitter på en Panerai. Stirrar lite på länken... vänder på handled och... hoppsan där var ju en skitsnygg Panerai tavla också :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Helt klart blir det säkert så.

Är som alla förstått så nöjd med länk, är dessutom riktigt överraskad hur nöjd jag är med länk :)

Glömmer nästan att det sitter på en Panerai. Stirrar lite på länken... vänder på handled och... hoppsan där var ju en skitsnygg Panerai tavla också :)

Härligt att höra.

Första Paneraien jag pillade på var en vit 44mm på länk (gamla modellen av den nya). Har sedermera också känt på Hoffas. Sedan byggde jag ihop en "kopia" på den platta länken som kom däremellan. Och på Krons kände jag på kanske exakt ditt exemplar med nya länken. Av de tre är den sistnämnda mer följsam och samtidigt gedigen.

Och som tillägg så vill jag ha en 655 på länk :)
 

Nm371

Breitling
Om jag tolkar dig rätt så undrar du om det är skillnad på vattentätheten (10atm) på en Panerai och andra klockor, vilket det kanske är med tanke på Panerais dykarhistoria, men isåfall bara till det bättre. Bada på.

Vad jag vet så är Panerai lika "hårda" som Rolex och testar varje klocka 25% över angiven atm.. Eller så kanske alla märken gör det? I vilket fall kan man bada med vilken klocka som helst som har 10 atm..

Exakt men då är det superlugnt! Tackar!:cool:
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur kommer det sig att det är så förbaskat svårt att hitta en begagnad PAM 574? Känns ju som att det borde vara en jävligt populär modell.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hur kommer det sig att det är så förbaskat svårt att hitta en begagnad PAM 574? Känns ju som att det borde vara en jävligt populär modell.
Utseendemässigt borde den vara poppis. Tror dock att radiomir 1940 är minst el näst minst vanliga serien. Tror helt enkelt det finns rätt få där ute.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hur kommer det sig att det är så förbaskat svårt att hitta en begagnad PAM 574? Känns ju som att det borde vara en jävligt populär modell.
Det finns en hel drös på Chrono24 och några att hitta via WatchRecon (dvs. på andra forum), men här i Sverige är Panerai-marknaden väldans liten så då blir det inte bättre än så här ...
 
Topp