• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panna i golvet

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Idag hände det som inte får hända för min bror. Han råkade tappa sin Panerai 177 i golvet. Inga skador utvändigt men dock märkte han ganska snabbt att den börjat forta sig 10 sekunder per minut...

Den ska såklart in på service direkt när han kommer hem från sin resa, men vad tror ni kan ha hänt? Kan det vara så enkelt som en ruckning eller kan det bli riktigt dyrt?!

Den är förövrigt köpt från Nymans i Stockholm, dock är han bosatt i Skåne och då jag reser mycket i Danmark finns möjligheten att lämna in hos Klarlunds i Köpenhamn. Någon som vet om något utav ställena skruvar Panerai själv eller skickas allt?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Nymans borde vara certifierade för den dock inte för dom nya inhouseverken.
10s/min var rätt mycket, men ruckarmen är känslig som f*n så vi håller tummarna för att det räcker.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Nymans borde vara certifierade för den dock inte för dom nya inhouseverken.
10s/min var rätt mycket, men ruckarmen är känslig som f*n så vi håller tummarna för att det räcker.
Okej, kanske får ringa dit imorgon och höra. Han vill ju såklart kunna ha klockan i sommar även om det är svårt att se...
Får hoppas på ruckning.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Säkert inget allvarligt som med min 510:a den fortade sig så pass mycket att timegraphern inte klarade av att läsa av den än gång utan att jag ens tappat den =)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ingen aning, den gör så när man dragit upp den fullt efter någon timme så går den typ +900/dygn.
Den är nere hos Panerai i för felsökning så jag hoppas på svar snart.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej, kanske får ringa dit imorgon och höra. Han vill ju såklart kunna ha klockan i sommar även om det är svårt att se...
Får hoppas på ruckning.


Har tyvärr svårt att se att ruckning skulle kunna avhjälpa problemet. Mellan max och min lägena i ruckning tror jag det brukar skilja ca 6min/24h.
Är klockan ny och inte i behov av service i övrigt, kanske urmakaren kan se vilken del som (eventuellt) är trasig och byta enbart den. Sedan vet jag inte om Panerai prompt vill utföra en komplett service i samband med reparationen, för att eventuellt andra delar skulle kunna vara trasiga.

Jag har ingen koll på Panerai, så det här är bara mina gissningar... :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Har tyvärr svårt att se att ruckning skulle kunna avhjälpa problemet. Mellan max och min lägena i ruckning tror jag det brukar skilja ca 6min/24h.
Är klockan ny och inte i behov av service i övrigt, kanske urmakaren kan se vilken del som (eventuellt) är trasig och byta enbart den. Sedan vet jag inte om Panerai prompt vill utföra en komplett service i samband med reparationen, för att eventuellt andra delar skulle kunna vara trasiga.

Jag har ingen koll på Panerai, så det här är bara mina gissningar... :)
2 år gammal i sommar så inget omfattande servicebehov direkt. Får som sagt lämna in den och be dem kolla. Bättre med en omfattande service om den väl är inne då kanske.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
2 år gammal i sommar så inget omfattande servicebehov direkt. Får som sagt lämna in den och be dem kolla. Bättre med en omfattande service om den väl är inne då kanske.


Ja, det är väl bara att vänta och se vad du får för kostnadsförslag. Har du tur kanske det "bara" har blivit något knas med t.ex. balansspiralen och att stöten gjorde så att olja/smuts fastnade. Men det finns massor med fel som skulle kunna ge liknande problem, så det blir bara rena spekulationer.

Hoppas de hör av sig och att det inte blir så blodigt! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sätter mitt högra lillfinger på att fjädern hoppat pga smällen. Busenkelt fix i så fall för random urmakare. Misstänker att Panerai kommer fullserva den ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Bjuder på en bild på en tvåårig panna i golvet för att lätta upp stämningen lite. :D
Hoppas det löser sig smidigt.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Sätter mitt högra lillfinger på att fjädern hoppat pga smällen. Busenkelt fix i så fall för random urmakare. Misstänker att Panerai kommer fullserva den ändå.
Du tror inte att Klarlunds eller nymans egna urmakare kommer kolla på detta? Då den är inom garanti vill man ju gå rätt väg. Men hade ju varit skönt med så litet ingrepp som möjligt men att det kan garanteras efter att den går som den skall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du tror inte att Klarlunds eller nymans egna urmakare kommer kolla på detta? Då den är inom garanti vill man ju gå rätt väg. Men hade ju varit skönt med så litet ingrepp som möjligt men att det kan garanteras efter att den går som den skall.
Ingen aning om de är certifierade på Panerai. Ring och fråga.
 

JesperO

Rolex
image.jpg

Bjuder på en bild på en tvåårig panna i golvet för att lätta upp stämningen lite. :D
Hoppas det löser sig smidigt.

tveksamt att använda sina barn till arrangera passande bilder för KS - tveksamt jönsson, tveksamt :)
"Ligg nu nermed ansiktet i golvet, nej titta inte, pappa skall bara ta ett kort, nej, ligg ner sa jag!!" - kan bli konsekvenser senare i livet...
 

Malte

Omega
Vet känslan. Tappade en Seamaster PO i ett klinkersgolv när jag haft den i 3 dagar, Omega var schysta nog att ta det som goodwill... Vågar inte ens tänka på vad det hade kostat annars. Han har ingen drullerförsäkring som täcker?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tappade min el primero sub pilot i golvet i fredags. Verkar inte hänt något speciellt , märker ingen skillnad iaf. Men de svider i hjärtat [emoji2]
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte alls kul att tappa klockor i golvet! Tappade min mm300 i golvet och det enda som hände var att den därefter gick ännu mer exakt. Ibland har man tur.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Vet känslan. Tappade en Seamaster PO i ett klinkersgolv när jag haft den i 3 dagar, Omega var schysta nog att ta det som goodwill... Vågar inte ens tänka på vad det hade kostat annars. Han har ingen drullerförsäkring som täcker?
Han ska såklart kolla med försäkringsbolaget. Bäst är kanske att få ett kostnadsförslag först eller liknande från AD eller panerai.
 
Topp