• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pappas Certina Labora

Moorflax

Patek
2-Faktor
Stostädning på vinden förra helgen.
I en gammal svepask hittade jag denna Certina Labora.
WP_20160123_19_23_56_Pro.jpg


Pappa bar denna klocka så gott som jämt, ända till sin bortgång -2000.
Nu till min fråga: Eftersom klockan fortar sig väldigt mycket (typ en halvtimme på en halv dag) så skulle jag behöva serva klockan.
Finns det någon här som kan tänka sig att åta sig det jobbet? Givetvis mot ersättning.
Även stretchlänken behöver lagas. Mer bilder kommer senare i kväll.
Om någon har mer information om klockan och modellen så vill jag gärna få reda på detta.

$_1.jpg
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag har två sådana klockor i olika färgkombinationer som jag fick servade av @McGyver i somras och de håller tiden riktigt. Ska slänga upp en bild på vardera när jag har möjlighet till. De små kostymuren är så sköna att ha på kontoret när man knegar, de väger nada. :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Risken är att den är så sliten att delar måste bytas och då blir det dyrare än att bara serva den.
Finns köpkvitto för all sådan informatioin som när den var köpt och serienummer är av historisk intresse.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Risken är att den är så sliten att delar måste bytas och då blir det dyrare än att bara serva den.
Finns köpkvitto för all sådan informatioin som när den var köpt och serienummer är av historisk intresse.

Ja risken är väl att något är trasigt. Vill nog ändå att någon tittar på den.

Behöver du en ny stretchlänk så har jag en någonstans som du kan få!

Oj, tack gärna! Jag står såklart för porto och andra utlägg. :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
En bild på stretchlänken som är lite trött. Går det att renovera och kanske till och med korta länken på dessa? Pappa som jobbade "på riktigt" hade lite grövre handleder ;)
Är det någon som har en helt orginal klocka som kan lägga upp en bild?

WP_20160130_12_46_17_Pro.jpg
 

Exxet

Rolex
Labora är väl förgångaren till DS, alltså en klocka som ska tåla lite stryk, och Labora betyder ju arbeta, och alla klockor som tillhört en nära släkting är trevligt att ha.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag hittade några liknande armband och det visar sig att det är mycket lätt att plocka bort och lägga till länkbitar. Det är lite som en nyckelring och man pressar helt enkelt in baksidan av en av länkarna och trär av den felande länken sedan sätter man ihop det hela till ett fungerande armband igen. Du får dra isär länken där du vill komma åt så blir det lättare att trä av och på länkbitarna.

Ett mycket bekvämt armband måste jag säga och även mycket mjuk fjädring och det känns lite lyxigt.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag hittade några liknande armband och det visar sig att det är mycket lätt att plocka bort och lägga till länkbitar. Det är lite som en nyckelring och man pressar helt enkelt in baksidan av en av länkarna och trär av den felande länken sedan sätter man ihop det hela till ett fungerande armband igen. Du får dra isär länken där du vill komma åt så blir det lättare att trä av och på länkbitarna.

Ett mycket bekvämt armband måste jag säga och även mycket mjuk fjädring och det känns lite lyxigt.

Som du skriver är dem väldigt lätta att korta. Många av de här länkarna är märkta HC55, jag har försökt forska i vem som var tillverkaren. Jag har för mig att det var ett schweiziskt stålföretag som idag sysslar med sjukhusutrustning, kommer dock inte ihåg namnet.

Om det nu är en likadan länk.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vintage-gissningsleken.35975/page-9#post-841336
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Som du skriver är dem väldigt lätta att korta. Många av de här länkarna är märkta HC55, jag har försökt forska i vem som var tillverkaren. Jag har för mig att det var ett schweiziskt stålföretag som idag sysslar med sjukhusutrustning, kommer dock inte ihåg namnet.

Om det nu är en likadan länk.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vintage-gissningsleken.35975/page-9#post-841336

Den ser nog ut sådär! Ska plåta lite när jag kommer hem. Lyckade inte ta bort någon länk. (Kanske jag som är klantig?)
hc swiss.jpg



Då kastar jag in en bild på två godingar jag har hemma. Och det blir snart glasbyte på den gråa efter att en amerikakoffert landade på glaset.
2015-08-10 08.29.48 1.jpg
Grymt snygga dessa! Hör av dig om du skulle få för dig att sälja någon av dem!
 
Stostädning på vinden förra helgen.
I en gammal svepask hittade jag denna Certina Labora.
WP_20160123_19_23_56_Pro.jpg


Pappa bar denna klocka så gott som jämt, ända till sin bortgång -2000.
Nu till min fråga: Eftersom klockan fortar sig väldigt mycket (typ en halvtimme på en halv dag) så skulle jag behöva serva klockan.
Finns det någon här som kan tänka sig att åta sig det jobbet? Givetvis mot ersättning.
Även stretchlänken behöver lagas. Mer bilder kommer senare i kväll.
Om någon har mer information om klockan och modellen så vill jag gärna få reda på detta.

$_1.jpg
Jag har en länk som jag kan skicka, hur får jag din adress?
 

Martin Lovasz

Audemars
Det finns en andra modell också där man i stället drar ut två länkar som man vill ha isär och sedan trycker man ihop dem på sniskan så hoppar den ena ändan ur sitt spår och man gör likadant när man sedan sätter ihop den men din ser ut som den jag har på bilden.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Som du skriver är dem väldigt lätta att korta. Många av de här länkarna är märkta HC55, jag har försökt forska i vem som var tillverkaren. Jag har för mig att det var ett schweiziskt stålföretag som idag sysslar med sjukhusutrustning, kommer dock inte ihåg namnet.

Om det nu är en likadan länk.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-vintage-gissningsleken.35975/page-9#post-841336
Det var samma länk!
Ska nerda ner mig lite i det där.
WP_20160201_18_19_47_Pro.jpg
 
Topp