• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pappas Seiko 7005-8050 och Skantic månfas

Lithium

Cartier
Hej på er!

Min pappa har en Seiko 7005-8050 och en Skantic månfas som han är nyfiken på hur gamla de kan vara och om det finns något värde i dem. Han säger att de fungerar. Jag vet inte om de någonsin servats. Någon som sitter inne på info om modellerna?

_7021067.JPG
_7021072.JPG
DSC02876.JPG
DSC02878.JPG
DSC02879.JPG
DSC02883.JPG
 

6r15c

Omega
Seikon är en av de första tidiga modellerna när urverket 7005 introducerades 1969.
Sen är det den mer eftertraktade proof både på både tavla och baklock. Det ger indikation om vilket årtionde det är. I och med att man inte kan utläsa vilket årtionde det handlar om i serienumret. Om man inte vet exakt mellan vilka år den givna modellen tillverkades.
Pga lagen ändrades att tillverkarna inte fick skriva missvisande "proof" så ändrade de till "resist".
Seiko implementerade förändringarna tidigt på 1970.
Med den bakgrunden så vet vi att klockan är tillverkad 1969.
Pga serienumret: 970964.
Där Seiko serienummer system anger årtal som första siffra (9). Men tyvärr inte årtionden..
Andra siffran är 7 det är månaden.
Dvs klockan är en tidig utgåva eller tom en av de tidigaste/första av just den modellen?!
Som är tillverkad i juli 1969.

Så just denna månad så fyller klockan 47 år!
Då får vi sjunga "vi gratulerar". ;)
 

Vic

Omega
Har sett Seiko-modellen gå för ~2000:- på Tradera. Det var resist-modellen om jag minns rätt, så den där kanske det går att få något mer för?
 

Kanadicken

Panerai
Hej på er!

Min pappa har en Seiko 7005-8050 och en Skantic månfas som han är nyfiken på hur gamla de kan vara och om det finns något värde i dem. Han säger att de fungerar. Jag vet inte om de någonsin servats. Någon som sitter inne på info om modellerna?

_7021067.JPG
_7021072.JPG
DSC02876.JPG
DSC02878.JPG
DSC02879.JPG
DSC02883.JPG
Jag tror att denna seiko ibland kallas poor mans MAS, (62mas). Finns några här som säkert vet mer. @Molle @Seikosthlm
 
Topp