• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paranoida försäljare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I did say I understand people need to feel comfortable with the deal and no hard feelings to the seller I just found it unusual to have a buyer ready to do the deal and get refused because I had your currency in cash.. But seriously 16000 these days wouldnt cover a decent weekend out in Stockholm.

I think its pretty sad and pathetic...like physical banknotes are something to be scared or embarassed by. And what is this talk about one not being able to use hard cash? I get by just fine...but you’re partially right since quite a few restaurants and bars are cash-free so a cc comes in handy!

And what should I use 16000kr for? 6 months of food shopping? I would never do a cash deal, not even for 2000kr.

Thats pretty weird since you can do the exact same things with cash as with your credit card. In my particular case cash is a necessity as its a lot easier to haggle with cash in your back pocket and sellers, and I’m talking 100% in my case, happily accept it!

Paranoida säljare? Kanske. Jag upplever mest paranoida köpare. Förr gick affärerna galet fort här. Reko säljare? Pengar över och klockan skickades samma dag. Älskade den ärligheten och snabbheten som fanns här. Nu får jag ofta löften om snabb affär och sedan följer MÄNGDER med allehanda frågor innan något går i lås... den vanligaste frågan brukar vara om klockan är uttagen i Sverige och är den inte det anar man oråd direkt. Har väl att göra med att vi blivit rejält många fler här.

Finns potential i den här tråden att hamna bland legendarerna :)

Oavsett om man gillar cash eller inte är det banne mig skickligt att bo i Sverige och samtidigt inte vara medveten eller låtsas om begränsningarna både när det gäller att handla eller något så simpelt som en insättning på konto.

Sen kan man tycka att det är hur fånigt man vill. Det tar inte bort det faktum att bankerna oftare och oftare hänvisar till lagen om åtgärder mot penningtvätt, och relativt små summor, (exempelvis de 16.000 som har tagits som exempel i tråden), kan bli problematisk att få in på kontot.

Paranoida säljare? Kanske. Jag upplever mest paranoida köpare. Förr gick affärerna galet fort här. Reko säljare? Pengar över och klockan skickades samma dag. Älskade den ärligheten och snabbheten som fanns här. Nu får jag ofta löften om snabb affär och sedan följer MÄNGDER med allehanda frågor innan något går i lås... den vanligaste frågan brukar vara om klockan är uttagen i Sverige och är den inte det anar man oråd direkt. Har väl att göra med att vi blivit rejält många fler här.

Min första affär var på 60k och gick alldeles jävla utmärkt. Säljaren var som jag när det kommer till utskick...snabb som fan! Ett föredöme vill jag påstå!

Oavsett om man gillar cash eller inte är det banne mig skickligt att bo i Sverige och samtidigt inte vara medveten eller låtsas om begränsningarna både när det gäller att handla eller något så simpelt som en insättning på konto.

Sen kan man tycka att det är hur fånigt man vill. Det tar inte bort det faktum att bankerna oftare och oftare hänvisar till lagen om åtgärder mot penningtvätt, och relativt små summor, (exempelvis de 16.000 som har tagits som exempel i tråden), kan bli problematisk att få in på kontot.

Jag personligen är väl medveten om begränsningarna men försöker påtala fysiska sedlars nödvändighet i vissa fall samt faktumet att det inte är något problem att betala kontant. Visst, banken ifrågasätter stundtals men har du rent mjöl i påsen så finns det ju absolut inget att bry sig om. Köp kan styrkas med kvitton, case closed.

Edit: sätt in under 10k så frågar dom f ö inget. 10k är mig veterligen gränsen, det kan dock ha ändrats senaste 2-3 åren.

I think its pretty sad and pathetic...like physical banknotes are something to be scared or embarassed by. And what is this talk about one not being able to use hard cash? I get by just fine...but you’re partially right since quite a few restaurants and bars are cash-free so a cc comes in handy!
Att håna säljare som inte gillar kontanter är kanske inte det bästa sättet att bygga förtroende kan jag tänka.

Sen kan man tycka att det är hur fånigt man vill. Det tar inte bort det faktum att bankerna oftare och oftare hänvisar till lagen om åtgärder mot penningtvätt, och relativt små summor, (exempelvis de 16.000 som har tagits som exempel i tråden), kan bli problematisk att få in på kontot.[/QUOTE
Working in International finance I am just flabbergasted that walking into a bank with 1700 USD to deposit would be a problem but am all to aware it can happen here hence Im not pissed off at the seller. Saved me 16k right? lol

Jag personligen är väl medveten om begränsningarna men försöker påtala fysiska sedlars nödvändighet i vissa fall samt faktumet att det inte är något problem att betala kontant. Visst, banken ifrågasätter stundtals men har du rent mjöl i påsen så finns det ju absolut inget att bry sig om. Köp kan styrkas med kvitton, case closed.

Banken kan gå så långt att de ifrågasätter källan även om det naturligtvis varken är vanligt eller troligt. Bra att ha i bakhuvudet dock om någon erbjuder dig stora kontanta belopp.

Sen tror jag inte att @Grubbman behöver oroa sig för oss när vi åker utomlands. Till skillnad från väldigt många andra nationaliteter så är vi jäkligt bra på att anpassa oss och behövs det cash tar vi med oss cash. Men tack för omtanken :heart:

Efter ha följt utvecklingen på K&S skulle jag satsa mina pengar på att den inställda affären beror på vinsthunger snarare än paranoia. Säljaren fick väl ett högre bud helt enkelt?

Nej nej...säljaren var paranoid och rädd. Man bör inte äga något över 10k som skall bäras bland folk om man är ett asplöv, det är synd om objektet. Det förtjänar mer helt enkelt.

Amigo I don't even have an account here. I work internationally and am here a few months a year, rest of the world uses cash, feel sorry for you guys scared of it.
Sorry for backtracking a bit but if you don't have an account here, how come you list Swish as an accepted method of payment in your for-sale listings here? Also, the rest of the world doesn't use cash only. 56% of all transactions in USD were made by debit/credit card or wire transfer in 2016 (and growing) according to the Federal Reserve.
Edit: If you go by value instead of unique transactions that number is 59%

Sorry for backtracking a bit but if you don't have an account here, how come you list Swish as an accepted method of payment in your for-sale listings here? Also, the rest of the world doesn't use cash. 56% of all transactions in USD was made by debit/credit card or wire transfer in 2016 (and growing) according to the Federal Reserve
Not that its any of your business my (swedish partner) has a swish account here I can use at times. I didnt want to create a shitstorm here or get any smart arse remarks like this one. I am a legitimate buyer with a LEGAL form of payment that can prove source of wealth. And I seem to be getting crap for that. Its really pathetic guys.

Not that its any of your business my (swedish partner) has a swish account here I can use at times. I didnt want to create a shitstorm here or get any smart arse remarks like this one. I am a legitimate buyer with a LEGAL form of payment that can prove source of wealth. And I seem to be getting crap for that. Its really pathetic guys.

Håller med om att det inte är det minsta relevant att spekulera i om det är en shady köpare eller inte utan att känna till detaljerna.

Däremot får du rikta kritiken mot staten, EU m.fl. som sätter spelreglerna. Att upplysa om en omständighet är inte lika med att man tycker att fenomenet är toppen. Jag skulle gärna se att det var enklare att använda sig av kontanter i Sverige. Det betyder inte att jag låtsas om att problemet inte existerar och därför anpassar jag hur jag gör affärer...precis som den absoluta majoriteten.

I was just curious bc it seemed a bit hypocritical, sorry if it became too personal. I don't doubt your legitimacy as a buyer. This discussion is no longer really about you, rather the preferred methods of payment here. You're not personally getting crap, there is just no point in arguing the benefits or legitimacy of cash with Swedish people :)

Edit: And for the record, no matter who the buyer is I personally would never accept cash as payment. Not even 100sek. It's a massive inconvenience getting rid of it. Try buying something and you'll get annoying, useless change back that you have to carry around. I don't think I even have slots for bills or coins in my wallet. Haven't carried cash since '14

To lighten the mood here's my piece I am wearing today. Full set Mark 1 1969.
20180920_104240.jpg
. Yes its for sale 200k...Cash!:):):)

I was just curious bc it seemed a bit hypocritical, sorry if it became too personal. I don't doubt your legitimacy as a buyer. This discussion is no longer really about you, rather the preferred methods of payment here. You're not personally getting crap, there is just no point in arguing the benefits or legitimacy of cash with Swedish people :)

Edit: And for the record, no matter who the buyer is I personally would never accept cash as payment. Not even 100sek. It's a massive inconvenience getting rid of it. Try buying something and you'll get annoying, useless change back that you have to carry around. I don't think I even have slots for bills or coins in my wallet. Haven't carried cash since '14
No problem I get it with you younger folk. I'm an old dude and cash is still king in my ancient brain :)

+1

Jag kan inte ens minnas när jag hade över 200kr på fickan. Och dessutom vill jag iaf inte ha x antal tusen liggandes hemma. Swish is king numera helt klart...
I fickan har jag i stort aldrig kontanter men har en eller två tusen i kontanter hemma ifall något händer som att man blir av med både korten och mobilen. Men det är väldigt OT och en helt annan diskussion.

16000 som nämndes i tråden skulle jag kanske gå med på, det kan jag ganska lätt handla upp i vanliga inköp på två-tre månader men där någonstans går gränsen. Tillbaka till frågan så tycker jag både säljare och köpare har blivit mera paranoida vilket kanske inte är så konstigt eller något fel i. Däremot kan det så klart gå för långt. Varningsflaggorflagor för mig som gör att jag drar mig ur en affär är saker som att köparen absolut vill komma hem till mig och göra upp affären, vill ha mobilnummer omgående men inte kan ge sitt, träffas på konstiga ställen som gärna ligger lite öde. Eller klassikern att han eller hon ska köpa en pressens till någon och absolut vill att jag skickar klockan till ett annat land. Även folk med anonyma mobilnummer ligger dåligt till på min lista.
Men om du inte framstår som en strulpelle som i sista minuten bokar av ett möte eller kommer att leta fel för att tokpruta efter att priset är uppgjort och bara transaktionen är kvar (och priset är helt rimligt innan) så ser jag inte varför man drar sig ut. Swish och någorlunda säker mötesplats så ser jag inte något problem.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp