• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paranoida försäljare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I fickan har jag i stort aldrig kontanter men har en eller två tusen i kontanter hemma ifall något händer som att man blir av med både korten och mobilen. Men det är väldigt OT och en helt annan diskussion.

16000 som nämndes i tråden skulle jag kanske gå med på, det kan jag ganska lätt handla upp i vanliga inköp på två-tre månader men där någonstans går gränsen. Tillbaka till frågan så tycker jag både säljare och köpare har blivit mera paranoida vilket kanske inte är så konstigt eller något fel i. Däremot kan det så klart gå för långt. Varningsflaggorflagor för mig som gör att jag drar mig ur en affär är saker som att köparen absolut vill komma hem till mig och göra upp affären, vill ha mobilnummer omgående men inte kan ge sitt, träffas på konstiga ställen som gärna ligger lite öde. Eller klassikern att han eller hon ska köpa en pressens till någon och absolut vill att jag skickar klockan till ett annat land. Även folk med anonyma mobilnummer ligger dåligt till på min lista.
Men om du inte framstår som en strulpelle som i sista minuten bokar av ett möte eller kommer att leta fel för att tokpruta efter att priset är uppgjort och bara transaktionen är kvar (och priset är helt rimligt innan) så ser jag inte varför man drar sig ut. Swish och någorlunda säker mötesplats så ser jag inte något problem.
This is a great post, in my case and for the record I only had the cash in the first place because a fellow member here paid me cash for one of my watches. I offered to meet in my local cafe and offered passport and ID copies as well as my telephone number here. Hell I would have taken him to my daughters (reason Im in Sweden) day care to pick her up lol!

Jag tycker att man som säljare, särskilt om man inte har referenser, bör ha i åtanke att båda sitter i samma båt. Det är ju alltid en smärre risk att handla privat vid ev. fel då man knappast pallar dra någon inför civilrätt för några tusingar. Varan hade även kunnat vara en kopia eller dylikt. Förtroende i samförstånd är något att satsa på.

Alla är vi olika, jag tycker personligen om kontanter och skulle i dom flesta fall acceptera det som betalning.
Jag har faktiskt alltid lite kontanter på mig alltid, litar inte ett skit på plastkort.
Men det betyder givet att jag inte strävar bakåt såklart.
Jag använder swish, bank, kk osv hela tiden
Men det som är tråkigt är att kontanter är fortfarande ett lagligt betalningsmedel i Sverige...men behandlas inte därefter. Men men det är ju inte det som var frågan här.

Det handlar om personbedömningar här, i min bok blir inte en skum person mer legit för att denne vill betala med swish, lika lite som en legit person blir skum bara för att denne vill betala med guld, Cash,aktier eller ädelstenar.
Kreativa dealar är dom man minns :)

Men ALLA parter i en deal ska såklart vara bekväma det är ju meningslöst annars.
Sen kan jag hålla med om att vi svenskar är ibland lite väl skyddade i vissa avseenden, lyckligtvis. Men även det är ju irrelevant och en personlig uppfattning som inte gäller alla givetvis.
Så nu har jag skrivit så PK jag kan så ingen blir kränkt eller sekundärkränkt för den delen ;)

Shady? Jag sa att vi kan göra upp äffären helt enligt dennes önskemål vilket bör vara så tillmötesgående man kan vara anser jag. Oavsett så får hen dra sig ut när som helst, även på plats. Det var främst underligt tyckte jag och undrade därför om många är paranoida. Jag har aldrig haft problem tidigare och detta bör väl vara köp 15-17’ish och nr 2 här.

Jag träffar inte folk som inte har två oberoende referenser av kända säljare/köpare.

Alla har sina kneperier för sig. Båda parter tar en risk. Enligt mig främst säljarna.

On a final post (as the wine is kicking in lol) at the end of the day we are all watch enthusiasts who will just about do anything to get the piece we want. If that means giving someone gold, coins, cars or actual money and if both parties are in agreement then whats the problem? Its a bit of a disease this watch collecting we are all a part of. I'm glad and very lucky I can come to an amazing place like Sweden and buy/sell the odd watch, even if you buggers make it hard sometimes ;) Good night and good luck!

Jag personligen är väl medveten om begränsningarna men försöker påtala fysiska sedlars nödvändighet i vissa fall samt faktumet att det inte är något problem att betala kontant. Visst, banken ifrågasätter stundtals men har du rent mjöl i påsen så finns det ju absolut inget att bry sig om. Köp kan styrkas med kvitton, case closed.

Edit: sätt in under 10k så frågar dom f ö inget. 10k är mig veterligen gränsen, det kan dock ha ändrats senaste 2-3 åren.
Satte in 14000 vid ett klock-köp via Forex en gång utan några bekymmer. Inga frågor, ingenting. En gräns finns det, men var den ligger vet jag inte, verkar inte vara 10k iallafall.

Satte in 14000 vid ett klock-köp via Forex en gång utan några bekymmer. Inga frågor, ingenting. En gräns finns det, men var den ligger vet jag inte, verkar inte vara 10k iallafall.
Forex är ju dock ökända som penningtvättarens våta dröm. Pröva göra så på en "riktig" bank och se vad som händer :)

Det är en väsentlig skillnad på paranoia och försiktighet bör kanske understrykas. Att gå in på en bank och genomföra en affär är inte farligt.

Jo det borde verkligen understrykas. Man får helt enkelt tänka sig för vad man gör i Sverige 2018.

Finn.no (Norges Blocket) i Norge t.ex, där säljer vissa personer dyra klockor helt öppet med namn och adress. Det funkar självklart inte i Sverige.

Låter lite konstigt, de ska ju följa penningatvättlagen precis som alla andra banker...
Har undrat över detta väldigt länge men aldrig fått svar. Ingen aning om hur de kommer undan med det. Körde en del exits när jag jobbade privatsida i banken för några år sedan och en överhängande majoritet av avslutade engagemang hamnade i Forex.
Edit: Väldigt OT nu... ;)

Det är en väsentlig skillnad på paranoia och försiktighet bör kanske understrykas. Att gå in på en bank och genomföra en affär är inte farligt.
Där håller jag med dig men har säljaren kanske andra fina klockor som inte utannonseras? Köpa en billig klocka för att få fram namn etc för att senare kunna göra ett hembesök det skulle kunna vara ett senario. Nu säger jag inte att du har dåliga avsikter men det finns för många jävla idioter dom har det tyvärr så jag förstår att folk är väldigt försiktiga vid försäljningar.

Där håller jag med dig men har säljaren kanske andra fina klockor som inte utannonseras? Köpa en billig klocka för att få fram namn etc för att senare kunna göra ett hembesök det skulle kunna vara ett senario. Nu säger jag inte att du har dåliga avsikter men det finns för många jävla idioter dom har det tyvärr så jag förstår att folk är väldigt försiktiga vid försäljningar.

Men jag vill för fan inte komma hem till någon, han hade kunnat komma hit o deala med mig och den sällsynt aggressiva mini-me med en matchvikt på knappa 8kg. Eller så kunde vi gjort det på banken eller polisstationen, jag ville ju bara köpa klockfan.

16500kr-mannen här. Begärd summa för min klocka var inte en förmögenhet men fortfarande en hel del kontanter.
De främsta anledningarna till varför jag inte hanterar kontanter och önskar betalt i Swish:
1) Jag har ingen plånbok där kontanter får plats (för kontanter tar mycket plats). 2) Jag är inte i behov av kontanter för att handla det jag behöver. 3) Det tar evinnerlig tid för mig att prångla in ovälkomna kontanter på mitt bankkonto.

Med det sagt vill jag även tala om att @Grubbman hade en trevlig approach i förfrågan och jag skulle inte tveka att göra affärer med honom i framtiden, så länge vi kör kontantfritt.

Allt gott /C

16500kr-mannen här. Begärd summa för min klocka var inte en förmögenhet men fortfarande en hel del kontanter.
De främsta anledningarna till varför jag inte hanterar kontanter och önskar betalt i Swish:
1) Jag har ingen plånbok där kontanter får plats (för kontanter tar mycket plats). 2) Jag är inte i behov av kontanter för att handla det jag behöver. 3) Det tar evinnerlig tid för mig att prångla in ovälkomna kontanter på mitt bankkonto.

Med det sagt vill jag även tala om att @Grubbman hade en trevlig approach i förfrågan och jag skulle inte tveka att göra affärer med honom i framtiden, så länge vi kör kontantfritt.

Allt gott /C

Det märks att du inte hanterar kontanter. 10-20k i 500/1000-lappar sitter fint i bakfickan.

Edit: inte om man har fornarina jeans i strl 29/32 såklart!

Ohhhyes...men om jag skulle gå miste om en deal så har jag hellre en gravid ficka!
Miste om en deal för att man inte har kontanter? Diskussionen har väl bara varit om det omvända? Inte för att kasta mer bensin på elden men jag hade personligen antagit att det var stulet/fake gods om en person endast accepterade kontanter och inget annat (för att inte lämna spår/bevis).

När jag jobbade på mack var det givetvis en hel del kontanter. Många av kunderna med kontanter var av kategorin man kan misstänka inte har ett bankkonto. Eftersom högsta valör i bankomat var 500kr så var det i princip bara hantverkare som jobbat svart som hade 1000 lappar. När man vill hyra bil görs en kredit koll och en spärr koll, därefter lämnas deposition med kreditkort eller 35k kontant. Det var inte ovanligt att någon hyrde en lätt lastbil för att flytta med och hade 35k i ett kuvert med sig. Fick frågan i Spanien i somras av min lokala servitör (han hade läst om att Sverige siktar på att vara kontantlöst) - hur betalar man om man ska köpa gräs i Stockholm?

Helt separat spår men hade varit kul att veta hur stor andel av alla kontanter i cirkulation idag som finns i kriminellas fickor
Har något svagt minne av att man hade tittat på de gamla tusenlapparna och det var en galet stor andel som egentligen bara finns i den svarta ekonomin...

OnT - forumet växer, mängden jönsar och charlataner ökar för var dag. Klart det är annorlunda än när alla kända alla....
Enda och rätta regeln när man handlar klockor - man köper inte klockan!

Senast ändrad:
Spelar väl knappast någon roll?
Om en säljare känner sig obekväm att sälja sin klocka till en vis person (Av anledning vi inte vet) så är det väl inga problem att avsluta affären.
Jag har själv avslutat mer än en affär innan den tagit plats (Men efter mailkontakt) för att jag fått en dålig magkänsla om köparen.
Sedan har jag haft min otur med klockaffärer med.

Det är bara bra att medvetenheten hos köpare och säljare ökar. Så jag förstår inte varför vi inte skall diskutera det mer än vad som redan gjorts.
Ja en banköverföring ifrån bank - bank (Olika banker) kan avbrytas, men det krävs nog en hel del)

Personligen så är det bara tre typer av affärer som finns på kartan för mig.
Förskottsbetalning, Swish eller banköverföring (Samma bank)

Kanske inte spelar roll men om nu TS och säljaren ingick ett avtal och utifrån TS beskrivning så är det duktigt oschysst och dåligt beteende. Avtals skall ju hållas.
Självklart avbryter man om man får en dålig magkänsla.

Senast ändrad:
Finns mängder med insättningsmaskiner här och var. Maxgräns 15.000:- per tillfälle. (Lär väl finnas maxgräns per vecka också.)
https://bankomat.se/om-vara-tjanster/
Ganska shady människor som står i kö till de där maskinerna dock. Man känner sig lite som en knarklangare varje gång man sätter in stålar.

Tror att han ångrade sig, ville säkert behålla eller vet du att den såldes till någon annan? Ovsett kunde hen ge en förklaring kan man tycka.
Personligen skulle jag inte göra så i en pågående affär, hade iofs. inte dragit igång en "deal" om jag kännde mig osäker.
Tråkigt, va var det för klocka?
Precis min åsikt. Sen om det skulle visa sig att det finns fakta på att detta inte känns bra såklart man skall värna om sin säkerhet och avbryta avtalet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp