• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paranoida försäljare

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Shady? Jag sa att vi kan göra upp äffären helt enligt dennes önskemål vilket bör vara så tillmötesgående man kan vara anser jag. Oavsett så får hen dra sig ut när som helst, även på plats. Det var främst underligt tyckte jag och undrade därför om många är paranoida. Jag har aldrig haft problem tidigare och detta bör väl vara köp 15-17’ish och nr 2 här.
Du kan väl inte seriöst mena att du tycker att en säljare kan dra sig ur på plats helt utan befogad anledning?

Miste om en deal för att man inte har kontanter? Diskussionen har väl bara varit om det omvända? Inte för att kasta mer bensin på elden men jag hade personligen antagit att det var stulet/fake gods om en person endast accepterade kontanter och inget annat (för att inte lämna spår/bevis).

Jag utgick från en säljares perspektiv vilket inte framgick. Jag hade tagit kontanter upp till säg 30-40k, dock ej med större glädje.

16500kr-mannen här. Begärd summa för min klocka var inte en förmögenhet men fortfarande en hel del kontanter.
De främsta anledningarna till varför jag inte hanterar kontanter och önskar betalt i Swish:
1) Jag har ingen plånbok där kontanter får plats (för kontanter tar mycket plats). 2) Jag är inte i behov av kontanter för att handla det jag behöver. 3) Det tar evinnerlig tid för mig att prångla in ovälkomna kontanter på mitt bankkonto.

Med det sagt vill jag även tala om att @Grubbman hade en trevlig approach i förfrågan och jag skulle inte tveka att göra affärer med honom i framtiden, så länge vi kör kontantfritt.

Allt gott /C
Thank you for the kind words and my friend I did not mean anything derogatory about you, didn't even mention you I just wanted to know the general thoughts about this in case i offer cash again. I still have BTW the 16K waiting lol your Doxa is super cool! Good luck!

Du kan väl inte seriöst mena att du tycker att en säljare kan dra sig ur på plats helt utan befogad anledning?

Enda anledning som krävs är en ovilja att bli av med sitt objekt. Hade jag varit glad om jag kommer till en deal och det inte fungerar? Nej, men jag hade max sagt ett par sanningens ord och hytt med fingret.

Senast ändrad:

Säljaren hade inga bud alls, ställde fråga på fråga, fick svar på svar, kom på något nytt att nojja upp sig över och bestämde sig för att ”byta” den istället vilket är totalt skitsnack då han kunde fått asking price vilken dag han ville då vi bor nära varandra. Han är ett offer inombords. Klockan borde byta handled snarast om du ser detta, den vill se världen, stränder, vin, kvinnor och sång.

Enda anledning som krävs är en ovilja att bli av med sitt objekt. Hade jag varit glad om jag kommer till en deal och det inte fungerar? Ja, men jag hade max sagt ett par sanningens ord och hytt med fingret.
Och lämnat en dålig referens, hoppas jag... Kom igen, så naiv kan du inte vara. Jag förstår vad du menar. Får säljaren duktig ångest och verkligen vill häva avtalet och personen är genuin så visst kan man få en annan inställning då men då får det ju utgå en rimlig kompensation. Kanske är för hård nu men trött på att annan lagstiftning än Sveriges ska gälla här. Inte menat att du tycker så men upplever att det är så generellt här. Såklart bra med KS-andan (den enda som finns kvar...typ) där man verkligen kan känna sympati för en säljare som får ånger när det är dags och vill avbryta och att man själv överväger att avstå från avtalet.

Senast ändrad:
Jag har jobbat med sälj i typ 30 år, har sällan hänt att man backar ur en affär, men sedan började vi med katter...
Men även när jag sålt kapitalvror har det hänt att man backat.
Orsakerna är lika många som kunderna när man backar.
Hur många gånger har man inte önskat att man hade backat innan det var för sent!

Jag har jobbat med sälj i typ 30 år, har sällan hänt att man backar ur en affär, men sedan började vi med katter...
Men även när jag sålt kapitalvror har det hänt att man backat.
Orsakerna är lika många som kunderna när man backar.
Hur många gånger har man inte önskat att man hade backat innan det var för sent!
Absolut. Men man får ha lite respekt också om ni förstår mig rätt :)

My man why would you feel like a drug dealer depositing 1500 usd?? Its no money I mean no money! You guys are brainwashed by the state. Fuck that shit if I have money and I have worked hard for it and can prove it and if my bank refused it they would be getting told that minute where to go f^%k themselves. People need to grow some balls. (wine talking go easy on me)
Perdon tió, I think you misunderstood me. I couldn’t agree more.
Next time you are visiting Sweden go to one of these atm’s and look at the clientele, then you’ll understand what I mean hehe

2018-09-19-00-26-10.jpg

As a cash man one is always just appropriate suspicious....

Det är nu näst intill 4 sidor OT utan substans. Hör inte hemma i diskussionsdelen om inte huvudämnet avhandlas. Så nej, det är inget skämt, detta är ett klockforum.

Man får väl tillstå att vägen är aningen sick-sackig men ämnet diskuteras ändå i vissa former på varje sida. Det handlar ju om affärer, nojja, köpare/säljare etc.....

Stäng den här tråden nu "Way of topic", den har gjort sitt.
Det har fråmgått att köparen är bitter för att köpet inte gått hens väg men känner inte säljaren tillfreds så blir det ingen affär, en förklaring till varför hade kanske varit på sin plats. Hur folka använder sina kontnanter kan diskuteras på annat håll....

Kanske inte spelar roll men om nu TS och säljaren ingick ett avtal och utifrån TS beskrivning så är det duktigt oschysst och dåligt beteende. Avtals skall ju hållas.
Självklart avbryter man om man går en dålig magkänsla.

Ja man avbryter ju inte affären bara för att. Inte utan skäl. Och vid en klockaffär (främst när det gället högre summor) så förstår man om vissa köpare kan dra sig ur pga dålig känsla.

Jag har själv hamnat i knepiga situationer med fel människor pga att jag varit för naiv eller godtrogen. Nu sitter jag inte och påstår att TS skulle råna någon eller ens vara en dålig människa. Jag talar bara generellt.

Ja man avbryter ju inte affären bara för att. Inte utan skäl. Och vid en klockaffär (främst när det gället högre summor) så förstår man om vissa köpare kan dra sig ur pga dålig känsla.

Jag har själv hamnat i knepiga situationer med fel människor pga att jag varit för naiv eller godtrogen. Nu sitter jag inte och påstår att TS skulle råna någon eller ens vara en dålig människa. Jag talar bara generellt.

Instämmer! Man inrättar ju sig efter ett ingått avtal och agerar därefter. Fler borde följa Pacta sunt servanda för att vara lite juridisk. Annars fallerar hela avtalskulturen.

Stäng den här tråden nu "Way of topic", den har gjort sitt.
Det har fråmgått att köparen är bitter för att köpet inte gått hens väg men känner inte säljaren tillfreds så blir det ingen affär, en förklaring till varför hade kanske varit på sin plats. Hur folka använder sina kontnanter kan diskuteras på annat håll....

Den har rimligtvis gjort sitt när medlemmar har sagt sin åsikt i frågan alternativt delat sina upplevelser. Det vore relativt befängt att låsa något för att herr Mauritz anser ämnet vara uttömt.

Edit: visst blir man bitter när man misstänkliggörs trots att man går med på vad som helst förutom att ses i en av Lindängens cykeltunnlar kl 01.30, det hoppar jag!

Senast ändrad:
Känns som man bör kunna förvänta sig en god kommunikation med tanke på forumets standard. Jag personligen har inget emot kontanter men tydligt är att samhället har det - vilket gör det hela problematiskt. Har man inte en konkret plan för betalningen så blir det ju omständigt att dras med dom, inte minst för att ingen vill ta emot dom.

Hade jag haft möjlighet så hade jag tackat nej till en kontantaffär. Hade det varit mitt enda alternativ hade jag nog gjort ett undantag och kört såvida inte klockan var extremt lättsåld.

Det är lite av en konstig diskussion. Om säljarens villkor inte uppfylls kan denne så klart avbryta affären när som helst, även när det gått så långt som att man ses. Det är inget brott mot någon hederskodex att dra sig ur en affär om köparen enbart vill använda en betalform som inte är önskad. Säljaren vill inte ha kontanter och där är diskussionen egentligen över. Kontanter är omständligt att hantera och skulle inneburit merarbete för säljaren.

Både köpare och säljare är säkert jättetrevliga,, men de kom bara inte överens den här gången. Det behövs väl inte fyra sidor för att prata om det?

Det är lite av en konstig diskussion. Om säljarens villkor inte uppfylls kan denne så klart avbryta affären när som helst, även när det gått så långt som att man ses. Det är inget brott mot någon hederskodex att dra sig ur en affär om köparen enbart vill använda en betalform som inte är önskad. Säljaren vill inte ha kontanter och där är diskussionen egentligen över. Kontanter är omständligt att hantera och skulle inneburit merarbete för säljaren.

Både köpare och säljare är säkert jättetrevliga,, men de kom bara inte överens den här gången. Det behövs väl inte fyra sidor för att prata om det?

Klart en affär kan avbrytas om inte villkoren uppfylls och betalningssätt är en relevant anledning att avbryta. Det är ju säljaren som bestämmer vilket betalningssätt som skall göras aktuellt. Det behövs dock en diskussion enligt mig för fenomenet känns vanligare än vad man tror. Sedan spårade tråden ut i mitten när det gällde kontantdiskussionen. Också ett vanligt förekommande fenomen här på KS...

Det enda som jag själv tänker på direkt är att folk som INTE presenterar sej direkt eller inte ens vid det andra meddelandet inte står högt i kurs. Likväl de med anonyma nummer..
Fick en riktigt dassig magkänsla av en köpare som hörde av sej angående min Speedy för nån månad sen. Nog den värsta känsla jag fått här på ks haha.
Först presenterade han sej inte, ville ha bilder skickade till ett numner som visade sej vara ett kontantkort. Svarade sen via sms från ett annat kontantkort. Ja redan här ringde klockorna men jag fortsatte av ren nyfikenhet vetandes att jag aldrig skulle vare sej träffa eller sälja klockan till denna kille..
Nåväl, han ville sedan att jag dels skulle fixa ett värderings intyg på klockan för att sedan leverera den personligen till honom. Inte nog med det så ville han heller inte ge mej personuppgifterna..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp