D
Deleted member 4412
Guest
Men anser jag mej själv som en paranoid säljare? Näe inte direkt men sunt förnuft o lyssna på varningsklockorna är väl aldrig fel..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut måste man som säljare få välja betalsätt. Lika självklart är det att säljaren gör det tydligt från början hur man vill ha betalt, exempelvis i annons eller auktion eller vad det kan vara och inte kommer med det efter att affären är klar i övrigt och har upptagit båda parters tid i onödan. Finns ingen anledning.Det är lite av en konstig diskussion. Om säljarens villkor inte uppfylls kan denne så klart avbryta affären när som helst, även när det gått så långt som att man ses. Det är inget brott mot någon hederskodex att dra sig ur en affär om köparen enbart vill använda en betalform som inte är önskad. Säljaren vill inte ha kontanter och där är diskussionen egentligen över. Kontanter är omständligt att hantera och skulle inneburit merarbete för säljaren.
Både köpare och säljare är säkert jättetrevliga,, men de kom bara inte överens den här gången. Det behövs väl inte fyra sidor för att prata om det?
Absolut måste man som säljare få välja betalsätt. Lika självklart är det att säljaren gör det tydligt från början hur man vill ha betalt, exempelvis i annons eller auktion eller vad det kan vara och inte kommer med det efter att affären är klar i övrigt och har upptagit båda parters tid i onödan. Finns ingen anledning.
Presentera sig för detaljerat vid allra första kontakt med totalt okänd person ser jag inget bra skäl till. Det kanske är/var "trevligt" men hör nog tyvärr till gången tid när det alltid var lämpligt. Det finns mycket som tyder på att vissa, då talar jag inte om KS direkt utan allmänt på nätet vid annonser och liknande, ställer exempelvis låtsasfrågor främst för att få veta din mejladress eller ännu hellre mer än så av ena eller andra oklara anledningen. Det har blivit något av sunt förnuft tycker jag att vara aningen återhållsam vid första kontakter och kanske till och med avstå om andre parten är omotiverat nyfiken. Jag behöver själv inte veta exakt var en person bor eller heter för att exepelvis ställa ett par frågor om ett utbjudet objekt.
Herr Mauritz och säkert fler anser att tråden bör stängas när ämnet går ”way of topic” håll det inom ämnet. Sen får Herr Salesmayne vara hur bitter som helst. P.S tror till och med att Moderator bad dig/er hålla er till topic, kanske läge att lyssna där om inte annat.Den har rimligtvis gjort sitt när medlemmar har sagt sin åsikt i frågan alternativt delat sina upplevelser. Det vore relativt befängt att låsa något för att herr Mauritz anser ämnet vara uttömt.
Edit: visst blir man bitter när man misstänkliggörs trots att man går med på vad som helst förutom att ses i en av Lindängens cykeltunnlar kl 01.30, det hoppar jag!
Polisstation låter som ett toppenställe för en klockdealÄr det vanligt att försäljare drar öronen åt sig utan någon som helst anledning? Jag skrev pm ang annons här och allt verkade rulla på som det ska men plötsligt blir människan paranoid trots att jag sa att vi kan mötas på den plats som hen anser passande (bank, pantbank, polisstationen eller vad som).
Är det inte vanligare att köpare blir lurade än säljare? Jag är medveten om att rån förekommer men det måste vara ovanligt, särskilt i 20-30k kategorin.
Självklart går inte alla köp igenom men att skita i en kontant/banköverförings deal framstår som tämligen idiotiskt utan anledning.
Polisstation låter som ett toppenställe för en klockdeal![]()
Men i ärlighetens namn, är man så orolig att man inte vill skriva Mvh Bosse i första kontakten eller lämna ut sin mailadress så bör man nog sälja via auktionshus![]()
Ser inte problemet en del har i att sälja till exempelvis nytillkomna utan referenser här. Har gjort flera gånger. Går en betalning in ordentligt så är det bara att skicka.Det verkar i diskussionen som att var och varannan person som utger sig för att vilja köpa är yrkeskriminell. Absolut att det har inträffat otrevliga händelser, och en riktigt ruskig som drabbat en medlem på KS, (har inte läst FUP så vet inte om infon samlades via KS eller inte). Men det absoluta majoriteten av försäljningar, säkert över 99%, som forumets medlemmar gjort via KS, Blocket, eBay och en mängd andra säljplattformar har gått utmärkt både gällande försäljning och att man inte i ett senare skede har blivit rånad eller fått inbrott.
Jag (och gissningsvis många andra) brukar kolla posthistoriken på de jag eventuellt ska göra affär med.
Okej. Då bör dom se att jag betalar för mig, är medgörlig men kräver säkerhet för båda, något som verkar rimligt.
Att jag sedan starkt ogillar broder duktig typer som kommer med meningslösa inlägg och pekfingrar bör vara oerhört uppenbart vid detta laget.
Jag med och det rekommenderar jag. Jag plöjer igenom en del för att få en känsla av en person. Sen kollar man såklart också personens köp- och säljreferenser.Jag (och gissningsvis många andra) brukar kolla posthistoriken på de jag eventuellt ska göra affär med.
Tråden hade säkert ett syfte men ballade ur totalt, därav min önskan att tråden stängs. Sen kan någon annan starta om en liknande där topic hålls. Vid närmare eftertanke så vet jag ej om den har något syfte, är bara en bitter köpare som inte fick köpa en klocka. Vore intressant och höra säljaren sida av affären. Ha det bäst..Mina bästa herrar. Vänligen sluta nu innan tråden stängs pga er pajkastning. Tråden fyller ett syfte men spårade ur någonstans i mitten, ja. Att gå från sakfrågan till personangrepp dock är inget som KS förtjänar eller för den delen hör hemma här. Puss på er!![]()
Fair enough!Tråden hade säkert ett syfte men ballade ur totalt, därav min önskan att tråden stängs. Sen kan någon annan starta om en liknande där topic hålls. Vid närmare eftertanke så vet jag ej om den har något syfte, är bara en bitter köpare som inte fick köpa en klocka. Vore intressant och höra säljaren sida av affären. Ha det bäst..
Fråga till ts: Vem var säljaren?
Sen när dikterar köparen för affären?Okej. Då bör dom se att jag betalar för mig, är medgörlig men kräver säkerhet för båda, något som verkar rimligt.
Att jag sedan starkt ogillar broder duktig typer som kommer med meningslösa inlägg och pekfingrar bör vara oerhört uppenbart vid detta laget.
Nu börjar disskutionen hå åt rätt håll. Köparen får helt enkelt anpassa sig efter säljaren, känner köparen sig illa till mods med det så för hen avstå.Varför tar du inte det här privat med mig istället? ”Titta, titta, han var dum mot mig”. Som sagt, patetiskt. Vilka kriterier anser du att köpare bör uppfylla för att en affär ska kunna genomföras?
Sen när dikterar köparen för affären?
Bara en vänlig fråga.
Jag gör delvis. Har haft en del situationer där nollpostare eller postare med max 5 inlägg med noll substans som har kontaktat mig utan presentation. Och oftast på detta sätt:Nejdå, det har aldrig varit några problem i praktiken.
Men är man seriöst intresserad inleder man förslagsvis inte med konstruerade saker för att först och främst som självändamål få veta exempelvis säljarens personuppgifter innan man ens visat något konkret intresse för ett utbjudet objekt. Det är en varningsflagg. Som sagt, generellt på nätet inte främst KS då jag har betydligt större erfarenhet av det förstnämnda. Men principen gäller iofs överallt skulle jag tro.
Inte för inte det har tagits bort precisa kartor på säljsajter där huset läge säljaren bor i visas exakt etc. Det finns skäl till det och är inget konstigt. Lite försiktighet skadar inte utan är att rekommendera.
Ser inte problemet en del har i att sälja till exempelvis nytillkomna utan referenser här. Har gjort flera gånger. Går en betalning in ordentligt så är det bara att skicka.
Vänligen själv sluta spamma tråden. Allt gott!Du inser att PM funktionen är bra när två vuxna individer ska käbbla som små gossar? Då slipper trådar smutsas ner i onödan. Du står inte för någonting f ö, du häver ur dig saker men svarar ej på frågor när de ställs till dig privat. Du postar bara det jag skriver. Sluta spamma tråden nu!
Ja, det där kan jag instämma i. Ibland är det varken "Hej" eller "Mvh" heller. De förfrågningarna ger ingen större säljlust.Jag gör delvis. Har haft en del situationer där nollpostare eller postare med max 5 inlägg med noll substans som har kontaktat mig utan presentation. Och oftast på detta sätt:
"Hej,
Köper din klocka direkt. Skicka mobilnummer så swishar jag direkt.
Mvh,"
Svarar oftast inte utan raderar konversationen men nu på senare tid har jag inte kunnat låta bli. Skrev senast så här:
"Hej du anonyma,
En presentation med åtminstone förnamn är väl inte så mycket begärt och är ganska trevligt. Tyvärr kommer jag inte att sälja min klocka till dig eller ge dig mitt nummer. Lycka till nästa gång"
Ger man ut sitt mobilnummer så kan de lätt kolla upp var man bor och sen vet de redan kanske vad man har för samling.