• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdaterad igen! Parfymdekanter: Tom Ford, Parfums de Marley (Layton, percival), ATH, TFK mfl

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Pris
1234
Returpolicy
Per överenskommelse
Bilder Skickat
  1. Ja
Hejsan!

Jag har som vissa märkt förköpt mig på parfym på sistone och behöver dekantera lite. :)
Dock, eftersom jag gillar alla mina flaskor så kommer jag begränsa mängden rejält.

Tom Ford - Patchouli absolu
En del av Tom Fords private blend och det är en av mina absoluta favoritdofter som är mörka och manliga. Detta är ingen sommardoft. Den passar bäst på kväll/natt. Detta är inte en grön fräsch patchouli utan en mörkare. När jag valde den sa en av mina kollegor (kvinnlig sådan): "Precis sådär ska en man lukta". Träig, elegant och manlig.

5 ml: 200
10 ml 370
(ink frakt)


375x500.28009.jpg


Tom Ford - Black Orchid
Jag fick ett sample av Amouroud's "Black Orchid" och mindes den här doften. De är väldigt väldigt lika.
Jeremy Fragrance (inte hans största fan) beskriver den som "earthy, chocolaty with unique floral". Det är ändå rätt träffsäkert.

5ml: 150 ink frakt
10 ml: 270 ink frakt
375x500.1018.jpg



The Fragrance Kitchen - Cosmos

Härnäst är en rejält ovanlig historia: The fragrance kitchen. Jag var ute efter den ultimata "freshien" och dundrade runt i Florens. Jag fastnade vid butiken "Avery" (Rekommenderas starkt) och de har ett samarbete med The fragrance Kitchen.

Info fragrance kitchen:
TFK, The Fragrance Kitchen, is a Kuwait-based fragrance house started in 2005 by Sheikh Majed Al-Sabah, in order to transfer his childhood memories and sensory memories that became associated with his beloved grandmother. Fragrance can be a translation of memories and Sheikh Majed has skillfully combined both by using Oud, Taif Rose and Agarwood which were used frequently by his grandmother.

De är gjorda i Grasse enligt konstens alla regler och ruskigt välgjorda.

Just denna påminner en hel del om Tom Fords costa azzurra men mindre "saltighet" (även om den finns där subtilt) och framförallt är performance ENORMT mycket bättre. Projektion är medel(!), sillage likaså. Men jag får 12h ur den vilket är magiskt bra för en fräsch doft.

Intervju med Sheik Al- Sabah, eller "Sheik of Chic" som han också kallas:

https://www.harpersbazaararabia.com/beauty/expertise/tfks-sheikh-majed-al-sabah-on-the-perfect-eid-fragrance

375x500.52090.jpg


5 ml: 210 ink kostnad för frakt
10 ml: 375 ink kostnad för frakt


https://www.fragrantica.com/perfume/The-Fragrance-Kitchen/Cosmos-52090.html


Den har en review på Frag. Säger en del om hur ovanlig den är :)



Parfums de Marley - Layton

MdM's flaggskepp. Har du inte testat denna måste du nästan göra det. Har husets tydliga DNA och vill jag påstå är en av de senaste årens bästa releaser.
Den har 4,4 på Fragrantica vilket säger en del om hur enkel den är att tycka om. Det i sig brukar vara negativt för min smak men denna är riktigt riktigt bra.

Performace: Bra! (8h+)
Projektion: Mycket bra (bra men inte extremt påslag)
Sillage: Som projektion.

https://www.fragrantica.com/perfume/Parfums-de-Marly/Layton-39314.html

375x500.39314.jpg


5 ml: 150 SEK ink frakt
10 ml 230 SEK ink frakt

Parfums de Marley - Percival

375x500.51037.jpg


Detta är PdM:s "freshie" och i min bok en riktigt riktigt bra sådan. För mig som normalt föredrar tyngre dofter tickar denna alla boxar trots att den är fräsch.

Den här review:en (från Fragrantica) tycker jag summerar den spot on:

To kick things off, let me be clear: I really like Parfums de Marly. I recently bought Carlisle, and am absolutely in love with it.

I hesitated a lot before buying it, as I was really tempted to buy Percival, but ultimately opted for Carlisle, given that I was looking for a more unusual scent that, while less mass appealing, is also more puzzling and less conventional in terms of notes and general impression.

That being said, I will probably end up buying Percival too. Despite being way less enigmatic, Percival is such a well-built, rich scent whose quality is undeniable. It is elegant, fresh, and it's an absolute beast, like other scents from this house. Also, it is suitable for way more occasions than Carlisle, which is clearly a fall/winter scent.

Percival is the Mona Lisa of somewhat generic fresh scents, as its notes blend in a deeply elegant way and its phenomenal quality gives it a high level of sophistication. It does not have much of a cozy or night club sex-appeal vibe to it, so if that's what you're looking for, perhaps you'd be better off with something sweeter/spicier, but I can guarantee that it will get you compliments and people will ask you what you're wearing.

Projection and sillage are stellar, and longevity, like its cousin Carlisle, is almost scary: I was at a pool party one afternoon and wore one spray, and people around were noticing. I jumped into the pool and stayed in the water for 15 minutes and I could still smell it on my skin afterwards, and for much of the evening. Yes, this is some seriously strong juice.

It's probably better suited for summer, but I can imagine wearing this all year round (although I'll gladly wear Carlisle during fall and winter).

Overall, the scent itself doesn't feel all that much like it's a niche fragrance. What really sets it in that class, though, is its quality, the way the notes blend together beautifully and its amazing performance. This is some sweet craft. A very safe pick if you're looking for a crowd pleaser and, honestly, besides within the narrow circle of fragrance aficionados, Percival will turn heads aplenty and set you apart as there are not that many people wearing $250+ fragrances

Länk till Frag: https://www.fragrantica.com/perfume/Parfums-de-Marly/Percival-51037.html

5 ml: 150 SEK ink frakt
10 ml 230 SEK ink frakt

Penhaligon - Alizarin
375x500.40196.jpg

Om du har letat efter en läder-oud men tycker att alla på marknaden är för extrema - då är detta doften för dig. Jag gillar förvisso Kilians - Dark lord, och TF's Tuscan leather men ingen av dem är subtila. Eller vackra. Den här är vacker och riktigt fin! Och, vill jag påstå, rejält komplex. Mao helt i min smak.

Länk till frag: https://www.fragrantica.com/perfume/Penhaligon-s/Alizarin-40196.html
En review på YT:

5 ml: 150 SEK ink frakt
10 ml 230 SEK ink frakt


Aron Terence Hughes - Ozone

Arons sommarparfym!
Om du vill ha en sommarparfym med enormt tryck är detta en bra utmanare. Dock vill jag flagga för att den är tropisk. Det är INTE en aquatisk doft likt Costa Azurra eller Cosmos här uppe. Inte heller Megamare eller liknande. Detta är kokos, lime, amber, ambroxan. Detta är Thailand när det är varmt, inte(!) medelhavet.

Jag har hört vissa som jämför den med Virgin Island Water av Creed. Det tycker jag är helt fel. Det finns absolut en kokosnot men detta är inte Hawaiian tropic. Detta är något helt annat. (Förlåt till alla VIW-älskare). Den projicerar MASSIVT. Framförallt lime, ambroxan och ambergris.

Jag gillar den stenhårt. Kommer bli en given doft på sommaren för mig.

ozone-94-p.jpg


Fragmental-review:

5 ml: 150 SEK ink frakt
10 ml 230 SEK ink frakt


138752_img-7101-aaron-terence-hughes-ozone_720.jpg


Aaron Terence Hughes - Chocolate, rose & oud


Otroligt krämig chokladig med en touch av ros. Riktigt ball doft! (rekommenderas att lay:ra med ATH's oud om du har den).

5 ml: 150 SEK ink frakt
10 ml 230 SEK ink frakt

375x500.58429.jpg


Aaron Terence Hughes - Santal extreme

(Jag har dubbla flaskor av denna)

santal-extreme-12-1-p[ekm]600x600[ekm].jpg

Recension av Frag-mental:

Pris:
5ml: 155 SEKink frakt
10 ml: 310 ink frakt.

Jag har räknat såhär:
Parfymen kostar 105 pund plus 25 i frakt. Och dekantflarran kostar 20 sek. Det är 1550SEK/50 ml. 5 ml borde blir 155 och 10 ml 310 SEK.

Aaron beskriver den såhär:
Santal Extreme

25% Concentration

Santal Extreme is beautiful on medium and Dark Skin

I love Santal Extreme when its cold and crisp. This scent hugs and surrounds you in a warm, powerful Sandalwood aura. This concentrate is a Sandalwood lovers dream. This concentrate is made up from middle and base notes. Santal Extreme lasts and lasts. Its sweet woody DNA lasts over 12 hours on the skin and days on clothes. Comfort and class in a bottle.

Middle Note: Cedarwood, Rose Absolute,

Base Notes: Santalum spicatum (Australian sandalwood) and Santalum album (Indian sandalwood), Tonka Bean Tinture, Vanilla Bean Tinture, Patchouli and Musk

Santal Extreme is suitable for Vegans
 
Senast ändrad:
Topp