• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Parfymdoftande gummiband

DavidB.

Basic
Hej,

Jag har nyligen köpt en klocka begagnat och märker att gummibandet som medföljde stinker av parfym.

Har ni några förslag eller erfarenheter av hur man kan bli av med det?

Har provat haft det ligga i ättika men gör ingen skillnad alls.

Hälsningar
David

Hej,

Jag har nyligen köpt en klocka begagnat och märker att gummibandet som medföljde stinker av parfym.

Har ni några förslag eller erfarenheter av hur man kan bli av med det?

Har provat haft det ligga i ättika men gör ingen skillnad alls.

Hälsningar
David
Vi är många som lidit av samma problem. Det som varit effektivast för mig är rödsprit. Bandet kommer att svälla, men det kommer också att återgå till normal storlek igen när spriten dunstat.
Dock är det inte säkert att det fungerar, det beror på att de dofter som ditt band tagit upp kanske, kanske inte, är spritlösliga. Eftersom man inte vet hur just din parfym är uppbyggd kan man inte svara på det innan man provar. För mig har det funkat olika bra när jag gjort det. Men det har alltid blivit bättre.
Man får dock låta det ligga några dagar om det ska funka.

Andra har provat kaffe och andra starka dofter, men det man vill åt är ju att bli av med lukten, inte dölja den i någon annan lukt.
Gammal parfym luktar ju dessutom rätt trist eftersom hela doftens innehåll inte fastnar i bandet utan bara valda delar, det brukar bli rätt sött och påträngande.

Det finns även de som labbar med ozon för att ta bort lukten. Kan också funka beroende på om syremolekylen kommer åt doftmolkylen eller inte. @ekke

Man vänjer sig. Flera tillverkare blandar de i parfym i gummit för att det inte ska lukta kräk.

Skulle ju kunna vara rester av hudkrämer/kosmetika som är parfymerad också. Då kan det vara värt att testa någon neutral olja istället. UL-tvätt med varmt vatten och lite ajax kan också funka.

Vi är många som lidit av samma problem. Det som varit effektivast för mig är rödsprit. Bandet kommer att svälla, men det kommer också att återgå till normal storlek igen när spriten dunstat.
Dock är det inte säkert att det fungerar, det beror på att de dofter som ditt band tagit upp kanske, kanske inte, är spritlösliga. Eftersom man inte vet hur just din parfym är uppbyggd kan man inte svara på det innan man provar. För mig har det funkat olika bra när jag gjort det. Men det har alltid blivit bättre.
Man får dock låta det ligga några dagar om det ska funka.

Andra har provat kaffe och andra starka dofter, men det man vill åt är ju att bli av med lukten, inte dölja den i någon annan lukt.
Gammal parfym luktar ju dessutom rätt trist eftersom hela doftens innehåll inte fastnar i bandet utan bara valda delar, det brukar bli rätt sött och påträngande.

Det finns även de som labbar med ozon för att ta bort lukten. Kan också funka beroende på om syremolekylen kommer åt doftmolkylen eller inte. @ekke
Just det, tror stenhårt på ozonet. Har kommit av mig lite i mitt projekt sen den magiska röken försvann ur elektroniken så den slutade fungera. Men jag har skaffat ny, ska bara få tummen ur och löda ihop grejerna...

Tillbaka
Topp