• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Parfymklockornas övre segment

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Chanel J12 'chromatic' är nog inte den första klocka som gemene man tänker på när det gäller dykarur, det skulle förvåna mig om den ens kvalar in i topp tio listan.
Men den finns, och kvalar med sina 200m vattentäthet per definition in under kategorin "Dykare"
Är det någon här som sett eller klämt på en sådan ? Ifall att, hur är ert intryck av denna udda fågel ?
Materialet den är tillverkad av beskrivs som en legering bestående av titan och keramik !?
I mina ögon finns det knappt något skörare material än just keramik, så hur fungerar detta i praktiken ?
Modellen finns i 33, 38 och 41 mm. Den minsta med kvartsverk, de två större med automatverk från ETA efter vad jag läst mig till.

image.jpeg
 
Chanel kör en del ETA i det lägre segmentet, har någon/några med AP-verk i det över medelsegmentet och en hel del in-house som är komplicerad i det övre segmentet, så det är inte det jag själv skulle kalla parfymklockor!
Tavlorna, visare, boett osv har faktiskt rätt bra kvalité enligt mig, även om de kanske kostar lite mer än de borde i mitt tycke.
Men något LV/Gucci-skräp är det verkligen inte.

Angående keramiken så är det samma som de AP som finns i keramik, även Omega och många fler. Fördelarna är att det är förbannat hård, man slipper smårepor, hairlines och generella märken från vardagsslitage. Men smäller man i den hård eller tappar den i något som är stumt så som sten, asfalt, kakel, metall etc. så är risken att det spricker. Reparationen går då ut på att helt enkelt byta ut dessa komponenter.
Överlag är keramik ett bra material, men kanske inte för dykarklockor och liknande på grund av skaderisk.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Min vän har en Cj12 Chronograph och Yes den är skör! Den har varit inne på service/garanti ärende en gång tidigare och nu senast gick länken av plus att tavlan har börjat få en ofrivillig patina av rost!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min vän har en Cj12 Chronograph och Yes den är skör! Den har varit inne på service/garanti ärende en gång tidigare och nu senast gick länken av plus att tavlan har börjat få en ofrivillig patina av rost!
Vet du ungefär hur länge han/hon har haft den innan det började krångla ?
Att länken helt sonika gått av bådar ju inte gott...
Tycker annars den är väldigt fin och långt från en dussindykare.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Vet du ungefär hur länge han/hon har haft den innan det började krångla ?
Att länken helt sonika gått av bådar ju inte gott...
Tycker annars den är väldigt fin och långt från en dussindykare.
Tror det tog knappt ett år och då hade även plast baksida börjat krackelera. När jag lämnade in den hos Rob såg den så jävlig ut att dom trodde den var fake och ville först inte ta emot den...
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Chanel kör en del ETA i det lägre segmentet, har någon/några med AP-verk i det över medelsegmentet och en hel del in-house som är komplicerad i det övre segmentet, så det är inte det jag själv skulle kalla parfymklockor!
Tavlorna, visare, boett osv har faktiskt rätt bra kvalité enligt mig, även om de kanske kostar lite mer än de borde i mitt tycke.
Men något LV/Gucci-skräp är det verkligen inte.

Angående keramiken så är det samma som de AP som finns i keramik, även Omega och många fler. Fördelarna är att det är förbannat hård, man slipper smårepor, hairlines och generella märken från vardagsslitage. Men smäller man i den hård eller tappar den i något som är stumt så som sten, asfalt, kakel, metall etc. så är risken att det spricker. Reparationen går då ut på att helt enkelt byta ut dessa komponenter.
Överlag är keramik ett bra material, men kanske inte för dykarklockor och liknande på grund av skaderisk.
Gör inte LV relativt bra klockor om man ser till urverken! Dem har väl inhouse verk och till och med någon minute repeater om jag inte minns fel? Så skräp känns lite hårt!:)
 
Topp