• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Parnis - underskattad pärla

Andy McB

Rolex
All right, jag tolkar det som att du ägt dessa märken, och tycker att Zodiac (och jag har inget särskilt mot det märket, för jag har aldrig ägt nån) är av bättre kvalité.
Ok. Jag förstår.


Skickas från min iPhone
Nej det står det ingenstans :)
Vad trött jag blir.... De håller inte måttet om man ska väga in de pengar man får lägga. Klart de har bättre kvalla än t.ex. Parnis, men inte per spenderad krona.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Andy McB

Rolex
Nej det står det ingenstans :)
Vad trött jag blir.... De håller inte måttet om man ska väga in de pengar man får lägga. Klart de har bättre kvalla än t.ex. Parnis, men inte per spenderad krona.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Zodiac håller väldigt hög kvalitet. Tycker du ska prova nån gång, du kommer inte bli besviken :)

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har inget behov av att bli tagen på allvar. Jag trivs rätt bra med livet ändå.
Men okej eftersom ni tjatar :)
Certina, Omega, Rolex... Men läs ovan, dessa ex kan inte representera hela märkets kollektion, men dock ett axplock som inte hållit måttet. Zodiac däremot men tanke på pris... Mycket mycket prisvärd kvalitet enligt Min åsikt.

Skickat från min HTC One via Tapatalk


Har du inga bilder där visare ramlat av, vilka skulle ha dåliga länkar och dåligt övergripande kvalitetsintryck? Jag är intresserad av att veta så man kan hålla ögonen öppna vid eventuellt köp.
 
C

China

Guest
När du handlar ifrån Taobao använder du då någon TaoBao agent eller handlar du direkt?

Jag handlar direkt, men skulle nog rekommendera en agent för säkerhets skull. Avgifterna till agenten är en ganska billig försäkring om man skulle gå på en mina vid större inköp. Aliexpress är ett annat alternativ (Taobao på engelska), fast begränsat urval och ofta högre priser.
 

Andy McB

Rolex
Har du inga bilder där visare ramlat av, vilka skulle ha dåliga länkar och dåligt övergripande kvalitetsintryck? Jag är intresserad av att veta så man kan hålla ögonen öppna vid eventuellt köp.
Har inte kvar nån och inga bilder. Men räds inte nu, utan vill man satsa på en dyr klocka gör det. Men min rekommendation är att handla av någon du litar på. Antingen en butik man har förtroende för eller nån person du litar starkt på då det t ex handlar om begagnat.

Tjipp!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Har inte kvar nån och inga bilder. Men räds inte nu, utan vill man satsa på en dyr klocka gör det. Men min rekommendation är att handla av någon du litar på. Antingen en butik man har förtroende för eller nån person du litar starkt på då det t ex handlar om begagnat.

Tjipp!

Skickat från min HTC One via Tapatalk


Tyvärr hjälper inte dessa rekommendationer om delar börjar trilla av. Varför kan du inte redogöra för dessa modeller? Då kan vi lära oss något av den här tråden istället...
 

Knight

Cartier
Jag kan ju faktiskt Ha haft en jäkla tur med mina Parnisar, för de har hållt bättre kvalitet än en del 6000-7000-kronorsklockor..
Certina, Omega, Rolex... Men läs ovan, dessa ex kan inte representera hela märkets kollektion, men dock ett axplock som inte hållit måttet.

Beggad Rolex för 6-7 tuss? Köper du något från tidigt 1900-tal så får du räkna med att det är rassligt.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Du förstår väl nu att den här tråden bara blir pannkaka. Jag tyckte att din klocka som du startade tråden med var ganska cool och att många var väl hårda i sina inlägg. Men nu förstår jag och förmodligen du också varför det blir så här. Du slingrar dig undan dina egna påståenden hela tiden. Nä, man får önska en trevlig kväll och hoppas på att du höjer kvaliteten på inläggen framöver.
 

Andy McB

Rolex
Du förstår väl nu att den här tråden bara blir pannkaka. Jag tyckte att din klocka som du startade tråden med var ganska cool och att många var väl hårda i sina inlägg. Men nu förstår jag och förmodligen du också varför det blir så här. Du slingrar dig undan dina egna påståenden hela tiden. Nä, man får önska en trevlig kväll och hoppas på att du höjer kvaliteten på inläggen framöver.
Ha en trevlig kväll du med! :)
Inläggens kvalitet minskar med mängden påhopp :)


Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

Andy McB

Rolex
Därför valde jag att ställa raka frågor om klockor men får inget svar. Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter egentligen.
Tycker du ska vända dig till forum för entusiaster av dessa märken då de kan ge dig bättre råd än jag. Som det står ovan i nåt inlägg så kan inte mina ex representera dessa märken. Finns säkert nån större expert som kan ge dig tips på vad du ska tänka på vid inköp.

Tjipp!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 
Tycker du ska vända dig till forum för entusiaster av dessa märken då de kan ge dig bättre råd än jag.

Och var är vi nu?

Jag förstår att du tycker du får mycket för pengarna när du handlar en dinka det står parnis på. En tusenlapp ger dig säkerligen en klocka som mycket väl räcker till för dina behov. Jag vet, jag har varit där också en gång i tiden.

Men som sagt vi är alltså på ett forum för entusiaster, där vi diskuterar klockor på gott och ont.
Det ser bara illa ut om du kommer med menlösa mothugg utan grund.
Se så, låt höra nu vad du har haft för klockor så vi kan fortsätta diskussionen på en högre nivå än detta.
 

leicaphile

Panerai
I stort sett, Parnis är ingen tillverkare utan ett varumäke som numera är registrerat och ägs av en figur i Guangzhou. I grund och botten så handlar det om lågprisproduktion från olika tillverkare, och kvalitén kan variera beroende på modell och tillverkare. Ett annat faktum är att klockorna är byggda av standardkomponenter som vem som helst kan köpa och montera, och som regel är det bara Parnis logga som skiljer från övriga "no name". Priset är heller inte särskilt fördelaktigt, i likhet med övriga muschroom brands.

Kinesisk lågprisproduktion är inte så dålig som många tror, tvärt om finns det en hel del riktigt bra billiga klockor. Problemet med Parnis och andra pseudomärken är att det inte finns något seriöst företag i bakgrunden som sköter kvalitetskontroll och garantiärenden, och då är man som köpare utelämnad till mer eller mindre seriösa säljare på nätet om något går fel. Det är heller inga problem att hitta liknande klockor från Kinesiska tillverkare som har bättre kvalitetskontroll och ger ordentliga garantier.

Bra post, vill bara lägga till nedanstående länk för de som är intresserade av att köpa Parnis. Läsvärt!

http://forums.watchuseek.com/f72/buying-parnis-read-first-798342.html
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tycker du ska vända dig till forum för entusiaster av dessa märken då de kan ge dig bättre råd än jag. Som det står ovan i nåt inlägg så kan inte mina ex representera dessa märken. Finns säkert nån större expert som kan ge dig tips på vad du ska tänka på vid inköp.

Tjipp!

Skickat från min HTC One via Tapatalk


Jag tror inte heller att enstaka fel som slinker igenom vissa kvalitetskontroller kan representera ett helt fabrikat. Men det är inte vad frågan gäller, även om det verkar vara det du vill skriva hela tiden. Jag undrar vilka modeller du har haft av olika fabrikat som varit av undermålig kvalitet? Det är jättelätt för dig att svara på. Jag tror nämligen inte att samma människa har sån otur att flera klockor i 6-7k klassen ramlar i delar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej det är mitt fel. Jag ber så hemskt mycket om förlåtelse :)
Det behöver du absolut inte göra. Det är ju uppenbart att du är ny när det gäller klockor så jag ser mellan fingrarna. Man kan ju inte kunna allt från början.

Ett tips är att surfa runt lite på några klocktillverkaren hemsida, exempelvis Rolex, IWC, Panerai, Hublot. Gå därefter tillbaka till Parnis hemsida.
 

Andy McB

Rolex
Det behöver du absolut inte göra. Det är ju uppenbart att du är ny när det gäller klockor så jag ser mellan fingrarna. Man kan ju inte kunna allt från början.

Ett tips är att surfa runt lite på några klocktillverkaren hemsida, exempelvis Rolex, IWC, Panerai, Hublot. Gå därefter tillbaka till Parnis hemsida.
Inte ny direkt.. bara ny på reta upp-dyra-klockor-nissar :)
It was a great journey folks... Thanks for the ride!

Tjipp!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
 

corbendallasx

Friends of KS
Inte alls... Bara en del bullshit blandat med en rejäl portion sanning som många har svårt att hantera.

Natti natt!

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Fast, det där är ju DIN sanning.
Jag förstår vad du pekar på och kan till viss del hålla med. Samtidigt så gäller det alla prylar, vare sig det är bilar, klockor, hus eller nåt annat. Du betalar mycket för märket och det är upp till dig om du vill göra det.
Jag gillar min Rolex Explorer 2 och allt den ger mig, men är den 10 ggr bättre än min Sumo? Inte en chans. Men jag gillar inte den mindre för det. Både Sumon och Explorern har sin charm och dom ger mig något. Olika saker.

Det behöver upplevas för att förstås :)
 

morrism

Audemars
Nej det står det ingenstans :)
Vad trött jag blir.... De håller inte måttet om man ska väga in de pengar man får lägga. Klart de har bättre kvalla än t.ex. Parnis, men inte per spenderad krona.

Skickat från min HTC One via Tapatalk


Det du inte förstår är att när det gäller kvalitet på klockor så är förhållandet pris/kvalitet inte linjärt.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Begagnade bilar är ganska linjärt förhållande

Hoppet från 0 till 10k är rätt mycket brantare än mellan 10k och 1kk. Det gäller det mesta. Oavsett vad folk säger så kommer ett köp av ett par skor för 5k aldrig att vara ett bra val ekonomiskt när man kan köpa skor för 5 kr paret på loppmarknaden runt hörnet. Men om man frångår det rationella tänkandet så inser man att t.ex. en bil kan vara mer än ett transportmedel som tar en från punkt A till punkt B. Även dessa tankebanor går att applicera på det mesta och utan dessa hade varken KS eller något annat entusiastforum kunnat överleva. #BackToBasics
 
Topp