• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passande klocka till passande ålder?

När en yngre man/kille bär ett dyrt ur är det:

  • Respektlöst

  • Opassande

  • Inga konstigheter alls

  • Helt okej på vissa, men inte andra

  • En trigger för skitnödiga diskussioner på KS


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Jag såg en video där en värd talade om klocketikett. En punkt var att rätt ålder bör ha rätt klocka. En man under 25 bör inte ha en dyr klocka, då det var närmast otrevligt och respektlöst mot ens medmänniskor i samma ålder, även opassande för auran runt denna ålder. När man nått en bit över 25 emot 30 kunde man börja bära något dyrare ur i Omegas prisklass. En man över 45, 50, kunde börja titta på high end med gott samvete.

Enligt denna video-värd är en SKX ett perfekt exempel på klocka för en man under 25. (Videon är fyra år gammal) klassisk, mycket historia, ikonisk, utan att vara respektlös eller sticka i ögonen.

Vad tycker ni?

När ni ser en man/kille i 20-årsåldern (även yngre ibland) med en omega seamaster, sub med mera, tänker ni att det är vräkigt, fånigt eller respektlöst?

Har ni baktankar att det är kopior?
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ser man en 20-åring med en klocka för 100kkr så är det väl klart man höjer på ögonbrynen? Antingen är grabben kriminell eller pappas pojke. Chansen att klockan är fake är ju stor, chansen att han tjänat ihop pengarna lagligt finns ju det också, men den chansen är liten tror jag. Därför svarar jag på sista alternativet. :)
 

Husse

Patek
Stör mig mer på en del ”artister” som fladdrar med en strösslas PP och säger nåt om köpte nyss min första klocka. Tråkigt med människor som inte bryr sig om lite mer om vad dom har köpt!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Förutom G-shocks på vuxna människor har jag aldrig funderat i liknande banor så vore synd att börja nu.
Kan du inte länka videon? 🙂
 

Elias.A

Cartier
Personligen tycker jag inte alls det är konstigt när en yngre person i 20 års åldern (eller yngre) bär klockor i seamaster-bb58 klassen. Om man som ung har ett gediget klockintresse och sommarjobbar alt extrajobbar på helger vid sidan av gymnasiet och universitet så är det ju inte helt omöjligt att ha råd med en klocka för 30-40k. Dock kräver det prioriteringar, som allt annat i livet egentligen. Har själv kört på den strategin och har aldrig hört någon klaga
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Personligen tycker jag inte alls det är konstigt när en yngre person i 20 års åldern (eller yngre) bär klockor i seamaster-bb58 klassen. Om man som ung har ett gediget klockintresse och sommarjobbar alt extrajobbar på helger vid sidan av gymnasiet och universitet så är det ju inte helt omöjligt att ha råd med en klocka för 30-40k. Dock kräver det prioriteringar, som allt annat i livet egentligen. Har själv kört på den strategin och har aldrig hört någon klaga
Håller helt med dig där! Det handlar mycket om prioriteringar, med ett extrajobb och sparande kan man lätt få ihop till en fin klocka🙂
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
För mig är det mer en fråga om vilken design som är ungdomlig och vilken är mer traditionell. I det valet känner jag själv att jag väljer mer sobra färger och designer när jag tittar på de klockor jag tänker ha länge.

Exempel: blå sunburst känner inte jag lämpar sig för mig vid min ålder (närmar mig 40 och gav upp idén om marinemaster sla023) men kan fortfarande ha en tydligt sportig klocka, vilket jag nog inte vill ha vid 60 (om det inte är något tidlöst typ svart och stål sub, speedy).
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
För mig är det mer en fråga om vilken design som är ungdomlig och vilken är mer traditionell. I det valet känner jag själv att jag väljer mer sobra färger och designer när jag tittar på de klockor jag tänker ha länge.

Exempel: blå sunburst känner inte jag lämpar sig för mig vid min ålder (närmar mig 40 och gav upp idén om marinemaster sla023) men kan fortfarande ha en tydligt sportig klocka, vilket jag nog inte vill ha vid 60 (om det inte är något tidlöst typ svart och stål sub, speedy).
Meeen "sportig" är väl inte en åldersfråga nuförtiden? Tänka alla Kidsen med DW dom är då alldeles för unga för en o sportig klocka? Och Börje Salming kan bara ha en dressare på skinn? 🤔
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Och du menar att det är såpass vanligt att man inte snarare går på "pappas pojke"? Visst kan det vara så att man sparat ihop men....
Tycker bara att det är så jävla löjligt med jante-fasoner och där man alltid utgår från att personen X "fått allt gratis i livet". Får få idag som inte bemödar fundera över ifall det egentligen kanske ligger hårt jävla slit bakom allt?
I synnerhet är det oerhört många som inte klarar av se framgångsrika unga individer bara för att man själv inte är nöjd över vad man åstadkommit på egen hand, och därav inte vill unna någon annan det heller.

Självklart finns det också dem som är bortskämda osv och det kan man tycka vad man vill om, personligen är inte det något jag orkar lägga energi eller bry mig om.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tycker bara att det är så jävla löjligt med jante-fasoner och där man alltid utgår från att personen X "fått allt gratis i livet". Får få idag som inte bemödar fundera över ifall det egentligen kanske ligger hårt jävla slit bakom allt?
I synnerhet är det oerhört många som inte klarar av se framgångsrika unga individer bara för att man själv inte är nöjd över vad man åstadkommit på egen hand, och därav inte vill unna någon annan det heller.

Självklart finns det också dem som är bortskämda osv och det kan man tycka vad man vill om, personligen är inte det något jag orkar lägga energi eller bry mig om.
Du behöver inte lipa, läs hela inlägget igen så förstår du att jag ej har uteslutit att man som ung kan gå runt med en klocka för 100kkr.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tycker bara att det är så jävla löjligt med jante-fasoner och där man alltid utgår från att personen X "fått allt gratis i livet". Får få idag som inte bemödar fundera över ifall det egentligen kanske ligger hårt jävla slit bakom allt?
I synnerhet är det oerhört många som inte klarar av se framgångsrika unga individer bara för att man själv inte är nöjd över vad man åstadkommit på egen hand, och därav inte vill unna någon annan det heller.

Självklart finns det också dem som är bortskämda osv och det kan man tycka vad man vill om, personligen är inte det något jag orkar lägga energi eller bry mig om.
Jag lägger egentligen inga värderingar i det. Men jag tror fortsatt att det är ytterst ovanligt med 20 åringar som sparat ihop till en shetdyr klocka. Man får brassa sjukt många burgare på donken för att få ihop till en sub eller liknande. Visst teoretiskt finns det säkert någon halvfattig student som kämpat ihop till det men håll med om att det är sjukt mycket troligare att hen fått dinkan i examenspresent. Det handlar inte om fördomar eller att se ned på någon som fått en fin klocka. Det är nog bara en realistisk iakttagelse.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Roligast när folk överraskar och brytet mot normerna. En fet G-Shock på en 80+ are. Eller kanske just en riktigt seriös klocka på någon ung man som lagt hela sitt sparkapital+farsarv i denna. Men att köpa kopior, nä så normbrytande tycker jag inte man ska vara.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Ser man en 20-åring med en klocka för 100kkr så är det väl klart man höjer på ögonbrynen? Antingen är grabben kriminell eller pappas pojke. Chansen att klockan är fake är ju stor, chansen att han tjänat ihop pengarna lagligt finns ju det också, men den chansen är liten tror jag. Därför svarar jag på sista alternativet. :)
Håller med till fullo.
 
Topp