• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround G.shock Gravitymaster

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Var förbi Klockmaster Globen och hämtade upp Gravitymastern under eftermiddagen!
IMG_20171030_160737[1].jpg

Rent spontant märks det att det är en dyrare G-shock bara genom att studera förpackningen som är betydligt mer påkostad än den jag fick när jag köpte en billigare variant. (Sonen som lirar minecraft får ni på köpet i bilden).
IMG_20171030_191125[1].jpg

Stor klocka.
IMG_20171030_191959[1].jpg



Nästa post blir om vad jag utsatt den för samt mina tankar om den.
Tänker som så att eftersom det skall bli omröstning så är det bäst om allas poster finns lättöverskådliga i en och samma tråd, och även att det inte blir för många poster.
Min förhoppning är att övriga deltagare tycker det är OK! Annars får ni hojta till så gör vi på annat sätt.

Tack för titten! På återseende om någon vecka!

(Vet att bilderna är skit och la ner alldeles för lite för tid på dem. Bättring utlovas inte, men jag ska iaf försöka).

Tillägg 7/11:
Lägger lite specifikationer här så alla vet vad det handlar om.
mqdefault.jpg

Specifications
  • Shock Resistant
  • Vibration resistant
  • Magnetic Resistant
  • Screw Lock Crown
  • Neobrite
  • Sapphire Glass with non-reflective coating
  • TRIPLE G RESIST (Shock resistant, Centrifugal force resistant, Vibration resistant)
  • 200-meter water resistance
  • Case / bezel material: Resin / Stainless steel
  • Carbon fiber insert Resin Band
  • Solar powered
  • LED light (Super Illuminator)
    Afterglow
  • GPS signal reception: Auto receive (time information, once/day); Manual receive (position information, time information)
  • Time calibration signal reception:
    Auto receive up to six* times a day (remaining auto receives canceled as soon as one is successful)
    *5 times a day for the Chinese calibration signal
    The latest signal reception results
  • Time Calibration Signals
    Station name: DCF77 (Mainflingen, Germany)
    Frequency: 77.5 kHz
    Station name: MSF (Anthorn, England)
    Frequency: 60.0 kHz
    Station name: WWVB (Fort Collins, United States)
    Frequency: 60.0 kHz
    Station name: JJY (Fukushima, Fukuoka/Saga, Japan)
    Frequency: 40.0 kHz (Fukushima) / 60.0 kHz (Fukuoka/Saga)
    Station name: BPC (Shangqiu City, Henan Province, China)
    Frequency: 68.5 kHz
  • Mobile link (Wireless linking using Bluetooth®)
  • The auto hand home position correction
  • Airplane mode
  • World time
    39 time zones (28 cities + coordinated universal time), daylight saving on/off, Home city/World time city swapping
  • 1-second stopwatch
    Measuring capacity: 23:59'59
    Measuring mode: Elapsed time
  • Countdown timer
    Measuring unit: 1 second
    Countdown range: 24 hours
    Countdown start time setting range: 1 minute to 24 hours (1-minute increments and 1-hour increments)
  • Daily alarm
  • Low battery alert
  • Power Saving (hands stop to save power when the watch is left in the dark)
  • Full auto-calendar (to year 2099)
  • Day and date display
  • Regular timekeeping
    Analog: 3 hands (hour, minute (hand moves every 10 seconds), second)
    4 dials (24-hour, world time hour and minute, world time 24-hour, battery), date, day
  • Accuracy: ±15 seconds per month (with no signal calibration)
  • Approx. battery operating time:
    6 months on rechargeable battery (operation period with normal use without exposure to light after charge)
    23 months on rechargeable battery (operation period when stored in total darkness with the power save function on after full charge)
  • Size of case : 66 X 57.1 X 18.2 mm
  • Total weight : 120 g
  • LED:White
För mer ingående information har @yonsson skrivit en fantastisk recension HÄR. Måsteläsning!
Officella produktsidan finner du HÄR .
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vecka 44 med Casio Gravitymaster GPW-2000

Mitt första intryck av klockan när jag hämtar den är att någon designer i Japan har kollat alldeles för mycket på Ben 10 (tecknad serie om grabb som förvandlas till olika superhjältar genom något som liknar en Casio Gravitymaster ).
omnitrix.jpg


Att logotypen för triple G resist på baksidan för tankarna till Umbrella Corporation (Resident Evil-serien, för den som inte vet) får mig att undra om Casio har några baktankar med den.

baksida.jpg


Väl på armen så fullständigt hatar jag den. Stor som ett as och sitter som skit. Skaver in i handen.
wr.jpg

Men ska den testas så får man väl lida lite! Så det är bara att köra.

När jag vaknar nästa dag slår det mig. Den går fel. Hur är det möjligt? Den ska ju synka mot allt.
Hur löser man nu detta? Det rationella vore ju givetvis att kolla manualen. Men nu är jag (tyvärr får jag säga i det här fallet) man. Och en bra karl reder sig själv.

Så vad göra? Appen! Jag tar ner appen. Sagt och gjort tar jag ner G-shockappen. Självklart stödjer den inte den här klockan.
Vad är det här!? Jo jag tog givetvis fel app. Finns en specifik för dessa klockor.

I appen finns en bra genomgång av klockan och som alla vet är det inte att läsa manual om det är en i app, så nu lyckas komma på hur jag synkar den. Appen är föredömligt enkel att använda.

Nu är det här en flygarklocka som ni redan vet. Fokus är på världstid och flygrutter. Om jag inte är helt ute och cyklar togs modulen fram i samarbete med RAF.
Jag reser inte mycket så det är ett problem.
Tog en tur till Småland men det visade sig att de tyvärr har samma tidszon som Stockholm.

Kvar blir alltså att försöka testa den som en G-shock. Det i sig är också ett problem då jag inte riktigt är mannen som åker längdskidor ned för Mont Blanc efter att ha cyklat dit på en cykel från försvarets överskottslager.
Men sen slog det mig. Jag kan ju för tusan låta någon annan göra jobbet.
Det blev alltså en tur till vad som förmodligen är det värsta stället för en klocka i hela Stockholms län.
fasad4.jpg

lekbus.jpg

*
Inte nog med att den höll. Inte en skråma.

Så vad göra? Skateparken! Den fick åka sparkcykel i skateparken.
Sonen ramlade och gick sönder ett par gånger men klockan klarade det också.

Där nånstans insåg jag att mina barn helt enkelt inte är kompetenta nog att testa en sån här klocka på riktigt och gav upp hårdtestandet.

Den fick under helgen vara med och dricka alldeles för mycket öl men där var det bara min skalle som pajade.

Konklusion
När jag nu kommer till slutet av min vecka så hatar jag den inte alls längre.

Bandet har anpassat sig och den sitter skitbra. Skaver inte längre. Har inte ens funderat på storleken sen första galna intrycket. Den är grym. Jag personligen har noll användning för en sån här klocka men känner ändå att jag vill ha en.

Det där extra-allt tänket som genomsyrar den tilltalar mig, Bara en sån sak att den både har lampa och lume är skitcoolt.
lumelight.png


Problemet kommer nog bli att vänja tillbaka sig till en normal klockstorlek igen. Jag tänker att jag får ta en omväg med att använda någon av de större dykarna jag har.
Tjockleken störde mig inte alls. Kändes inte alls tjockare än mina större dykare (typ Orient Sat Diver) även om den plussar på ett par mm. Att den får en smäll nångång är ju dessutom själva vitsen med klockan.

Enda problemet jag har med den är nog att om jag själv skulle gå och köpa en G-shock i den här prisklassen skulle jag nog snegla mer på MTG. Jag gillar stål bättre och inte har behovet av att hålla nere vikten på klockan. Eller en begagnad MR-G i titan och få det bästa av båda världarna.
 
Senast ändrad:

Autowinder

Omega
2-Faktor
Klockan är numera hos nästa testare. Tack Mforce för att du väntade ut mitt möte. Första intrycket är att den som väntat inte går obemärkt förbi, sitter bra, har roliga funktioner, attityd och hög kvalitetskänsla. Återkommer med utförligt test och bättre foton :).
20171110_212451_001.jpg
 
Senast ändrad:

Autowinder

Omega
2-Faktor
Partestet

Jag har nu lämnat vidare klockan till och det är dags att sammanfatta mina åsikter och intryck. Den som endast föredrar vintage 34mm Patek-kostymur i guld kan sluta läsa här för denna tråd kommer att handla om stora ur och lukta resinplast och kolfiber ett tag framöver :).

Bild 1.JPG


Så, hur testar man då denna klocka på bästa sätt. Yonsson och Mforce har redan tagit upp de grundläggande funktionerna och specarna. Att slänga in klockan i betongblandaren och köra över natten skulle förstås vara intressant i gammal god KS-Inoxanda men det skulle vara lite synd på en så här fin klocka och de senare testarna skulle kanske inte uppskatta tilltaget. Övertygad om att den skulle klara sig bra i och för sig ;).

DSC00497.JPG


Återstår då att en jämförande test för denna gravitationsmästare. En naturlig kandidat hade varit Mudmastern som recenseras i den andra tråden men jag har inte tillgång till någon och Yonson har nog tagit upp det mesta redan i sina rensioner.
Mudmaster
Gravitymaster

Även andra klockor i Master of G-serien skulle förstås kunna vara intressanta att jämföra som Gulfmaster. Alla dessa är omisskännligen G-shocks men designelement och tänkt användningsområde skiljer sig åt. Dotterns ”G-Shock LIMITED Ginger bread edition” borde kanske fått en chans i och med sin tydlighet och motsvarande storlek men föll bort på grund av den inte klarade falltestet. Dessutom var lumen inget vidare :).

DSC00478.JPG


Gravitymaster är dock en hel serie med flyginspirerad design och funktioner. Den som gillar detta kan med andra ord välja mellan flera modeller i olika prisklasser så först tar vi lite bakgrundsinformation.

Gravitymasters2.jpg


Från höger till vänster i de lånade bilderna ser vi GPW-2000, GPW-1000, GW-A1100, GA-1100, GA-1000 och GW-3000. De flesta av dessa finns i flera färger och ibland även material. De olika färgerna har olika suffix som tillägg i namnet. Priserna varierar inom respektive familj men i huvudsak så listar GPW-2000 och GPW-1000 det dubbla eller mer än de övriga. GPW-2000-1AER listar 9598kr. Hör med Klockmäster i Globen om du är ute efter någon speciell modell. Funktionellt hittar man ungefär följande funktioner utöver vanliga de vanliga för en Casio G-Shock:

GA-1000: Kompass, Termometer, Världstider

GA-1100: Kompass, Termometer, Världstider

GW-3000: Radiosignalmottagning, Solladdad, Världstider

GW-A1100: Kompass, Radiosignalmottagning, Solladdad, Världstider, Safirglas

GPW-1000: Karbonarmband, Safirglas, Solladdad, GPS-mottagning, Världstider

GPW-2000: Karbonarmband, Safirglas, Solladdad, GPS-mottagning, Världstider, Bluetooth, Radiosignalmottagning

Att testa alla dessa hade varit kul men det hade varit svårt eller dyrt att samla ihop. Den billigaste klockan i serien hade jag dock möjlighet att låna (listar runt 3800kr) så här kommer därför ett partest med lillebror GA-1000-4A. GA-1000-1A i svart är kanske mest lik sin dyrare brorsa om man är ute efter någon mer diskret.

DSC00338.JPG

*
Design/Attityd:
Ingen utav klockorna är ens i närheten av att vara diskreta och detta är heller inte meningen. Klockorna är stora för att vara lättavlästa och lätthanterliga och en hel del bruksattityd har blivit inbyggd i designen. Med detta sagt. GPW-2000 känns kaxigare med sina kolfiberdetaljer, större knappar samt urtavla med mer tool-känsla. Detaljerna är mer välarbetade och jag gillar att man här valt att ta bort displayerna för en helt ”analog” setup. Visst tar det lite extra tid att växla funktioner men detta lilla skådespel är mödan värd.

Funktioner:
Storebror har förstås ett stort övertag här när det kommer till avancerade och nyskapande funktioner. Uppkopplingen till appen var smidig och man kunde här på ett enkelt sätt styra funktioner som positionering och alarm. Jag gillar även solladdningsfunktionen, radiosynkroniseringen samt att det är safirglas. Lillebror har dock ett par ess i rockarmen i och med termometer och kompass. Är man intresserad av tidtagning så är den också mer exakt i och med att tiden kan mätas med hundradelar. Själv tycker jag GPW-2000 är klart roligare när deltävlingen skall sammanfattas. Det finns förstås diverse halvtrista fruktklockor med ännu fler funktioner än G-Shock men man skall inte jämföra äpplen och wasabi :).

Komfort:
Båda klockorna har rejält tilltagna mått med 51 respektive 66mm. Trots detta så sitter märkligt nog båda riktigt bra med sina ”färdigböjda band”. Armbandet på GPW-2000 är mer påkostat och är skönare. GA-1000 märks dock av naturliga skäl mindre på armen.


DSC00476.JPG


Läsbarhet/Hantering/Lume:
Läsbarheten är betydligt bättre på GPW-2000 i både dagsljus och i mörker. Visarna och markeringarna är tydligare och både lume och belysning är bättre. Knapparna på GA-1000 känns bättre än på de billigaste G-Shock-modellerna men det är ytterligare ett hopp upp till GPW-2000. Efter kort eget undersökande eller en snabb titt på Youtube så lär man sig båda modellerna snabbt. Troligtvis finns det ett stort övertag för den större modellen när det gäller hantering med handskar.

DSC00452.JPG


Specialkategori Orange:

Här vinner GA-1000-4A lätt. Dock så finns det en modell som heter GW-A1100R-4A som är strået vassare. GPW-2000-1A har dock några väl valda kontraster i orange som förhöjer intrycket. Speciellt då sekundvisaren i kolfiber.

Specialkategori 2 Gravitation:
Som namnet Gravitationsmästare anger som måste även denna kategori testas. Som tur är så hade jag ingen bra plats att testa fall från 10 meter ner i ett betonggolv på så det fick bli från betydligt lägre höjd ner i en nykrattad lövhög. Båda klockorna överlevde fallet och ingen för ögat synbar hastighetsskillnad kunde uppmätas. Newton hade rätt i båda fallen. Oavgjort.

DSC00356.JPG

DSC00367.JPG


Summering av mina intryck:
Prisvärde är något väldigt relativt för klockor där alla har sina egna preferenser och det är inte alltid upplevd kvalitet har ett direkt samband med vad en klocka kostar. Många inklusive jag själv är dock eniga om att Casios G-Shockserie generellt ger väldigt mycket för pengarna oavsett prissegment. Prisskillnaden är relativt stor mellan dessa modeller inom samma serie men den känns ändå befogad. Kvalitetskänslan är betydligt högre och funktionerna är roligare och mer avancerade. Om man gillar storleken kan jag definitivt rekommendera GPW-2000-1A som jag ser som vinnare i detta test. Den finns som sagt även i andra färgkombinationer. Gå dock in till din AD först och testa hur storleken passar din handled. Skulle jag då vilja äga denna själv? Svaret är tveklöst ja så det är kanske dags för en premium-G-Shock i samlingen.

DSC00349.JPG



Tack till Yonsson, KS och Klockmäster.
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag försöker ta reda på vad det är för regler som gäller angående att koppla sin telefon mot sin klocka via bluetooth. Jag har funnit följande information här och här. Det verkar som om det egentligen inte utgör någon fara med att ha sin telefon påslagen men det är upp till operatören att bevisa detta. Jag tänker främst på flightlog funktionen på Gravitymastern som kräver att bluetooth ska vara på för att det ska fungera. Det vore intressant om någon kunde gräva fram mer info!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Fliegerchronograph testar Casio Gravitymaster GPW-2000 - Prolog

IMG_6300.JPG


Stämde träff med @Autowinder på en undanskymd plats häromdagen för överlämning av Gravitymastern. Efter att ha utväxlat det hemliga Klocksnackstecknet (man kan aldrig vara nog säker:cool:) fick jag en trevlig pratstund med honom innan det var dags att besegla passaroundklockans vidare öden med ett fast handslag.

IMG_6186.JPG


Gravitymastern packades därefter försiktigt ned i sin exklusiva box, stuvades ned i en välpackad väska och sedan gav vi oss snabbt av (jag och klockan) mot annan ort. Har nu burit klockan i snart tre dagar och har så smått börjat skaffa mig en uppfattning om vad jag tycker om den. Eftersom Casio utmålar Gravitymastern för att vara en "hårdhudad" pilotklocka så har jag självklart sett till att testa den under rätta förhållanden. Håller den måttet? Det återstår att se. Jag skall försöka samla mina intryck i några kommande inlägg innan det sedan är dags att lämna vidare Gravitymastern till nästa passarounddeltagare, någon gång under kommande vecka. Tills vidare får ni hålla till godo med ett par spridda bilder på fetingen. Trevlig helg alla passarounddeltagare!

IMG_6189.JPG

IMG_6273.JPG

IMG_6275.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag försöker ta reda på vad det är för regler som gäller angående att koppla sin telefon mot sin klocka via bluetooth. Jag har funnit följande information här och här. Det verkar som om det egentligen inte utgör någon fara med att ha sin telefon påslagen men det är upp till operatören att bevisa detta. Jag tänker främst på flightlog funktionen på Gravitymastern som kräver att bluetooth ska vara på för att det ska fungera. Det vore intressant om någon kunde gräva fram mer info!
Blåtand är inte problemet när man flyger. Problemet är att telefonen behöver ha GPS-funktionen på när man flyger för att den ska kunna plocka positionen.


Med andra ord kan man inte få platsposition från telefonen när man flyger eftersom telefonen behöver vara i flightmode.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Blåtand är inte problemet när man flyger. Problemet är att telefonen behöver ha GPS-funktionen på när man flyger för att den ska kunna plocka positionen.


Med andra ord kan man inte få platsposition från telefonen när man flyger eftersom telefonen behöver vara i flightmode.
GPS mottagning är ju en passiv mottagning som jag tror funkar även i flight mode. Mottagaren tar ju bara emot satelitsignaler från helst 5 sateliter. Det finns ju t o m en mottagare i klockan men för flightlog funktionen så plockar klockan position från telefonen via blåtand samtidigt som klockan sätter en tidsstämpel på den positionen. Flygregler kan ju vara ganska så snäva och jag är mest nyfiken på var det står att blåtand är OK. Vi vet såklart att det inte utgör någon fara men var står det i regelverket så att Casio kan bygga in funktionen i klockan?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
FAA skriver såhär i denna länken:
Cell phones should be in airplane mode or with cellular service disabled – i.e., no signal bars displayed—and cannot be used for voice communications based on FCC regulations that prohibit any airborne calls using cell phones. If your air carrier provides Wi-Fi service during flight, you may use those services. You can also continue to use short-range Bluetooth accessories, like wireless keyboards.
EASA är däremot (inte helt otippat) lite mer anala i sin tolkning här i AMC1 CAT.GEN.MPA.140. Kort går den ut på att de inte gör skillnad på bluetooth och annan typ av aktiv radiosignal MEN att besättningen kan använda PEDs (personal electronic devices) om det står beskrivet hur denna utrustning ska användas i operatörens manualer. Det går egentligen inte att bara sätta igång att använda Casios klocka som pilot eller crew förrän operatören skriver procedurer för hur detta ska gå till och sedan köper dessa klockor till sitt crew (för ingen kommer vilja betala denna klocka ur egen ficka). Som jag ser det är det egentligen bara en gimmick, men jag blir gärna motbevisad :)
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Vill upplysa läsare av denna tråd att Gravitymastern i förra veckan drabbades av en NVG-Shock;) och därför är under behandling. Fortsättning följer i sinom tid.

IMG_6379.JPG
Jag är stum av beundran. Här går jag och @jabla och gör allt vi kan för att testa skiten ut våra gamla passaround-Inoxar, utan att lyckas knäcka dem, och du tar med en stenhård Gravitymaster på en vanlig dag på jobbet och se vad som händer...
Respekt!
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
du tar med en stenhård Gravitymaster på en vanlig dag på jobbet och se vad som händer...
Respekt!
IMG_6428.JPG

IMG_6427.JPG

En "vanlig dag på jobbet" är uppenbarligen ovanligt jobbig, även för en annars rätt tuff klocka från Casio. Toalettdoppande, elchocker och snigelslem i all ära. Verkligheten visar sig ofta överträffa dikten, och där någonstans i den mörka natten blev det helt enkelt för mycket för Gravitymastern som gav upp och slutade fungera. Timvisaren frös fast i ett läge mellan index klockan 2 och 3 (se bild nedan) och vägrade att flytta på sig oavsett hur jag än försökte att uppdatera tiden (GPS, radio, mobilapp och manuellt). Nu har jag i alla fall varit inne på Klockmaster Globen och fått ut en helt ny klocka. Jag kände mig som en Formel 1-förare som kör in i depå för däcksbyte och tankning. Allt var förberett och i samma sekund som jag ställde ned boxen med den krånglande Gravitymastern på kassadisken lyfte Robban fram en sprillans ny i utbyte. Toppenservice med andra ord. Är löjligt snäll mot den nya Gravitymastern och spakar därför mest skrivbord med klockan under den tid som återstår innan nästa passarounddeltagare tar över.
IMG_6359.JPG
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Vad tror du kan ha orsakat felet? Är det vibrationer, en salig mix av radiosignaler eller var det bara ett måndagsexemplar som inte tål att flyga Black Hawk? I vilket fall som helst ska ju inte en Gravitymaster klappa ihop av en helikoptertur! Den är ju byggd för det för bövelen! Om jag är på jobb när jag får klockan ska den få åka en annan Sikorsky så det sjunger om det. Tack för att du fixar problemet i alla fall!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
IMG_6428.JPG

IMG_6427.JPG

En "vanlig dag på jobbet" är uppenbarligen ovanligt jobbig, även för en annars rätt tuff klocka från Casio. Toalettdoppande, elchocker och snigelslem i all ära. Verkligheten visar sig ofta överträffa dikten, och där någonstans i den mörka natten blev det helt enkelt för mycket för Gravitymastern som gav upp och slutade fungera. Timvisaren frös i ett fast läge mellan index klockan 2 och 3 (se bild nedan) och vägrade att flytta på sig oavsett hur jag försökte att uppdatera tiden (GPS, radio, mobilapp och manuellt). Nu har jag i alla fall varit inne på Klockmaster Globen och fått ut en helt ny klocka. Jag kände mig som en Formel 1-förare som kör in i depå för däcksbyte och tankning. Allt var förberett och i samma sekund som jag ställde ned boxen med den krånglande Gravitymastern på kassadisken lyte Robban fram en sprillans ny i utbyte. Toppenservice med andra ord. Är löjligt snäll mot den nya Gravitymastern och spakar därför mest skrivbord med klockan under den tid som återstår innan nästa passarounddeltagare tar över.
IMG_6359.JPG
Så coolt att jag storknar.
Jag har valt fel jobb. Jag har då aldrig lyckats ha ihjäl ens en dressare med yrkesrelaterad direktexponering av excel och powerpoint.

Men jag kan inte låta bli att tycka att det är stor humor att det är du som är så erkänt varsam med dina saker som är den som först lyckas ha ihjäl en klocka.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Det är stor humor att det är du som är så erkänt varsam med dina saker som är den som först lyckas ha ihjäl en klocka.

Tveksam om jag är först, och i det här fallet var det nog ett oplanerat självmord. Felet var som jag förstår det känt och hade inträffat en gång tidigare. Otur då att det drabbade vår Gravitymaster men samtidigt imponerande hur snabbt Klockmaster Globen löste problemet.

För att svara på @Sonnyboys fråga tror jag därför inte att det var flygtjänsten som tog kål på klockan, mer troligt ett måndagsexemplar. Ta därför med den nya upp i luften, den kan behöva det för att motverka dåligt rykte. S-92 eller S-76?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Casio Gravitymaster - från ett yrkesmässigt perspektiv

IMG_3469.jpg


Bakgrund


Jag besökte i våras ett Casio-Event i huvudstaden och fick där möjlighet att titta på några förserieklockor ur Casios kommande sortiment. Bland dom fanns en blåaktig Gravitymaster som sades ha tagits fram och utformats i samarbete med besättningar tillhörande räddningshelikoptrar stationerade på Färöarna. Klockan hade bl.a. loggfunktion med stöd av GPS, trippel tidsuppdatering, möjlighet till visning av en andra tidszon, kronograf, timer och belysning. Den senare lyste upp urtavlan ganska starkt och jag frågade därför den ansvarige från Casio om klockans lysdiod var NVG-kompatibel, dvs fungerade tillsammans med bildförstärkande utrustning i mörker utan att störa eller blända ut denna. Det var den inte såvitt han visste, något som kändes konstigt då räddningsuppdrag tämligen ofta utspelar sig under dygnets mörka del. Allt fler civila operatörer använder sig dessutom av NVG för utökad mörkerförmåga och förbättrad flygsäkerhet. Jag tänkte att det skulle vara intressant att prova Gravitymastern vid tillfälle. Ibland hör man ju röster höjas för att Försvarsmakten borde ha köpt in G-Shock till sina piloter istället för Sjöö Sandström, vilket hade blivit billigare och kanske också bättre? När så möjligheten att delta i denna passaround dök upp på forumet var det självklart att raskt anmäla sig till den.

IMG_6463.JPG


När det gäller namnet på klockan är jag inte helt belåten. Gravitymaster skulle i mitt tycke ha passat bättre för en astronautklocka, vilken skall användas under rymdfärder i tyngdlöshet. En klocka som däremot regelbundet skall kunna stå pall för höga G-krafter (om det är vad namnet syftar på) skall lämpligen vara extremt lätt och smidig. Detta för att inte störa dess bärare under arbetet i en trång cockpitmiljö i samband med varierande G-belastning. Jag tycker därför att Flightmaster hade varit ett bättre namnval, men det används ju redan av såväl Seiko som Omega. Skymaster, alternativt Cloudmaster, med en tydligare koppling till flygmiljön vore mitt förslag till namn för denna modellserie.

IMG_6437.JPG


Tog över Gravitymastern efter @Autowinder häromveckan, vilket har beskrivits tidigare i tråden. Försökte inte pressa honom alltför mycket på hans åsikter om klockan eftersom jag själv ville skaffa mig en uppfattning om den, att den var stor visste jag sedan tidigare. Min tanke var från början att testa klockan såväl i tjänsten som privat, men efter visst tekniskt mankemang (mer om det i ett senare inlägg) så har det blivit i stort sett enbart tjänsterelaterat bärande av Gravitymastern. Redogör därför främst för vad jag tycker om den i rollen som flygklocka, det som Casio också utger den för att vara. Det finns självklart flera tankar om hur en idealisk flygklocka skall vara utformad. Det som passar en användare kan därmed vara helt fel för en annan. Några viktiga egenskaper bör dock vara gemensamma på önskelistan för alla yrkesmässiga användare av klockor i flygsammanhang. För min egen del listar jag nedan det jag anser vara väsentliga punkter i utformningen av en bra flygklocka, vilka jag sedan har bedömt Gravitymastern utifrån under den tid jag har burit den på min arm i samband med flygtjänstutövning.

  • Analog urtavla med tydliga index och hög läsbarhet
  • Kronograffunktion
  • Möjlighet att visa en andra tidszon
  • Bezel försedd med tydligt nollindex och vridbar i bägge riktningarna
  • Tålig (WR och stöttålighet) men samtidigt också smidig vid arbete i trång cockpitmiljö
  • Användarvänlighet

IMG_6462.JPG


IMG_6466.JPG

Urtavla

Gravitymasterns urtavla är analog och försedd med stora och tydliga index vilket borde göra det lätt att snabbt avläsa tiden. Studerar man urtavlan närmare är den dock full med annan information i form av subdials, visare, fönster för datum och dag (det senare har även andra funktioner), världstider samt en mängd andra olika tecken och symboler för visarlägen med olika betydelse. Detta ”informationsbrus” drar ned helhetsintrycket gällande läsbarhet. I alla fall gäller detta konstaterande under den ljusa delen av dagen, när det är mörkt sorteras bruset med automatik bort och urtavlans lumeförsedda index och visare delger tiden på ett tydligt sätt.

IMG_6464.JPG

IMG_6461.JPG

IMG_6515.JPG

Tidtagning

För att kunna använda sig av Gravitymasterns kronograffunktion är man tvungen att först lämna det normala funktionsläget (tid/dag/datum) genom att trycka en gång på boettens ”mode”-knapp. Klockan skiftar då till STW-läget (Stopwatch) och knapparna på boettens högra sida, ovanför respektive under kronan, används för att starta, stoppa och nollställa tidtagningen. Klockans sekundvisare är tydlig i sin kontrasterande orangea färg men när man efter att ha stoppat tidtagningen skall försöka läsa av förlupna minuter och timmar på en liten subdial i urtavlans nedre del frågar man sig hur Casio har tänkt sig att det här skall fungera under flygning, i kabin på en vibrerande räddningshelikopter. Att index på denna subdial dessutom har en ljus grå färg mot urtavlans mörkare svartgrå bakgrund gör inte det hela enklare. Kort sammanfattat tycker jag att den här funktionen på Gravitymastern är riktigt dåligt utformad för praktisk användning. Pinsamt Casio. Gör om, gör rätt!

IMG_6460.JPG

IMG_6459.JPG

Tidszonsindikering och bezel

Gravitymastern visar i normalläget en andra tidszon på samma subdial som annars används för tidtagninsfunktionen. Den fungerar något bättre för detta ändamål då det främst är timvisarens läge som är viktigt att kunna avläsa och man för det mesta inte har behov av att göra detta under flygning. Jag hade trots det föredragit en digital display på urtavlan för denna funktion, i likhet med vad som återfinns på Breitling Aerospace eller Flygvapnets tjänsteklocka Sjöö Sandström UTC Skydiver. Genom att hålla inne klockans UTC-knapp kan man få visarna att skifta till UTC-tid (militärt Z-time) på samma subdial. Denna tid används för färdplanering i flygsammanhang men för mig som mestadels flyger inom en och samma tidszon är funktionen kanske mindre viktig. När det gäller bezel så saknar klockan helt en sådan. Kanske är det en eftergift åt utformningen för ökad stöttålighet. Eller så har Casio helt enkelt ansett att det inte behövs på en flygklocka, att en bezel är något som enkom hör hemma på ett dykarur. Själv gillar och använder jag ofta bezelfunktionen hos min tjänsteklocka även om den hos Skydivern dessvärre bara kan manövreras moturs. Förståeligt när det gäller dykning men i flygsammanhang är det viktigt att snabbt kunna ställa in nollindex mot minutvisaren, och att vid behov också kunna korrigera eller ändra bezelinställningen utan att behöva vrida ett varv till. Så är bezeln t.ex. utformad på Breitling Aerospace och på Sinn 757 vilka båda är flygklockor. Gravitymastern, för sin del, borde ha haft en bezel i stället för världstidsindikeringarna på glasringen.

IMG_6387.JPG

Ruggedness

Tåligheten är nog Gravitymasterns starka kort. Dess uppbyggnad med stötupptagande material, safirglas och en WR på 200 meter gör att den klarar sig bra i alla miljöer. Trots att en flygklockas huvudsakliga element är luften så kan man i värsta fall hamna på eller under en vattenyta i händelse av nöd. Då är det bra att ha en klocka som står pall för sådant och fortsätter att visa rätt tid även efter omild behandling och långvarig vattenkontakt. Gravitymasterns möjlighet att, på tre av varandra oberoende sätt, uppdatera tiden gör att du aldrig behöver oroa dig för att klockan visar fel tid oavsett var på jordens yta du befinner dig. Den solcellsladdade klockan säkerställer också att man slipper bekymmra sig för ett batteri som kanske är på upphällningen. När det gäller arbete i cokpit med klockan på armen så fungerar det bra. Visst är den onödigt stor, en eftergift till designen, men det är egentligen bara om det skulle vara riktigt trångt mellan något (läs stigspak och mittkonsol) som det skulle kunna utgöra ett problem. Jag har inte upplevt det som så under den tid jag har haft klockan hos mig.


IMG_6458.JPG

IMG_6372.JPG

Användarvänlighet

Gravitymastern är en klocka med ett flertal funktioner, förmodligen fler än de flesta har användning av i flygsammanhang. Dessa styrs huvudsakligen av klockans fyra tryckknappar och dess krona. Via en nedladdningsbar app kan man visserligen göra en del ändringar men då måste man ju också ta fram sin mobil vilket blir opraktiskt i vissa lägen. Det är förstås imponerande med klockans alla funktioner, men användarvänligheten kunde ha varit betydligt bättre. Gravitymasterns tryckknappar har inte försetts med något klickläge, så att man känner att funktionen är aktiverad, vilket gör det svårt att exempelvis veta om tidtagningen verkligen är igångsatt, avslutad eller nollställd om man inte har möjlighet att samtidigt titta på urtavlan när man använder sig av denna funktion. Detta ser jag som en brist då man allt som oftast måste kunna titta åt ett annat håll under flygning och då det under nattetid är (och skall vara) mörkt inne i kabin. Har man dessutom flyghandskar på sig är det ännu viktigare med taktil återmatning på det man gör.

IMG_6472.JPG

IMG_6503.JPG


Några av Gravitymasterns inställningar styrs av klockans krona. Denna är skruvad, mycket stor och ligger inbäddad mellan två överdimensionerade kronskydd i stötupptagande material. Jag tycker mig inte ha särskilt feta fingrar men för mig blir det lite svårt att skruva ut kronan på normalt sätt. Enklast är att sätta an tryck med en fingertopp mot kronans ovansida, vrida till för att lösgöra den och sedan etappvis vrida den utåt mellan de feta kronskydden. Att hålla fast kronan mellan fingrarna och vrida längre rörelser går helt enkelt inte, därtill är utrymmet mellan kronskydden alltför litet. Behöver det vara så? Nej, jag tror egentligen inte det. En G-Shock förväntas helt enkelt att se ut på ett speciellt sätt. Transformeraktig, lätt överdimensionerad och försedd med stötupptagande skyddsanordningar här och där. Ett utseende som i viss mån skapas på bekostnad av användarvänligheten. Gillar man det konceptet så får man också vara beredd att köpa medaljens baksida.

IMG_6470.JPG

IMG_6471.JPG

Sammanfattning med cliffhanger

Är då Gravitymastern den flygklocka den utger sig för att vara? Njaaaee, själv är jag tämligen skeptisk till att ge den det epitetet. Jag ser Casio Gravitymaster mer som en ruggad och jämförelsevis lågt prissatt variant på Seiko Astron. En GPS-baserad klocka för världsresenärer på språng. I Casios fall bäst för resenärer tillhörande kategorin backpackers, där tåligheten hos Gravitymasten är en stor fördel. Skulle jag själv snegla på en klocka i G-Shockserien (inte för flygning dock) skulle det bli en enklare heldigital variant. Alternativt den som just nu huserar i den andra passaroundtråden här på forumet, Casio Mudmaster, vilken har andra och i mitt tycke mer användbara funktioner utöver tidvisning. Dessutom är urtavlan på Mudmastern försedd med en digital display. Som flygklocka är jag däför tacksam att Försvarsmakten valde något annat än ett koncept liknande Gravitymastern. Vill Casio någon gång framöver utveckla en ny och bättre Gravitymaster så står jag därför gärna till tjänst. I väntan på det har jag bättre alternativ att bära på armen när jag skall upp och brottas i lufthavet.

IMG_6537.JPG


Avslutningsvis undrar kanske någon, @yonsson t.ex, hur det var med den där belysningen av urtavlan som nämndes i början av inlägget. Var den egentligen NVG-kompatibel eller inte? Om detta tänkte jag skriva i ytterligare ett inlägg innan det sen är dags att skicka klockan vidare till nästa passarounddeltagare. Auf Wiedersehen!

IMG_6473.JPG
 
Senast ändrad:

aljung

Panerai
2-Faktor
Nu har Gravitymastern landat i Uppsala. Tack för överlämnandet och en trevlig lunch @Fliegerchronograph

Första intrycket är att den är stooooor. Vikten är dock inget problem, det märks knappt att den sitter på. Kommer att köra OWG i en vecka och uppdatera löpande. Tyvärr lär den få hålla sig på marken under min tid med den.

Svart koloss med vit koloss i bakgrunden
10800ABD-0E6A-4425-B9A8-9AEF7B0B9734.jpeg
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
NVG-Shocken - en flygklockas uppgång och fall

IMG_6194.JPG

*
IMG_6502.JPG


Har nu med varm hand lämnat över Gravitymastern till @aljung som dyrt och heligt har lovat att ta hand om den på bästa sätt innan det är dags att föra den vidare i passaroundkedjan. Tänkte dock skriva ytterligare ett par rader om klockan eftersom den hade mölighet att få följa med mig på jobbet under ett par dagar. För mig har ju utvärderingen mest kommit att handla om hur Gravitymastern fungerar som den flygklocka den utger sig för att vara. Det var därför spännande att ta med den under mörkerflygning med NVG, inte minst för att kunna prova klockans belysning av urtavlan på riktigt. Här kommer därför ett inlägg som behandlar det, en därtill hörande bildkavalkad och så några avslutande ord.

IMG_6547.JPG


NVG är (för den oinvigde) en förkortning för Night Vision Goggles, vilket är en typ av bildförstärkare som används för att flyga i mörker med. Det är elektriskt drivna bildförstärkarrör som är parvis monterade på flyghjälmen. Dom fälls ned som en sort kikare framför ögonen och förstärker befintligt bakgrundsljus (stjärnor, månljus m.m.) så att det som för ett vanligt öga ser nästintill kolsvart ut med hjälp av NVG ser ut som vore det på dagen. Det man får leva med är ett begränsat synfält, inget färg- och djupseende samt risk för störning eller bländning av utrustningen om denna belyses med starkt ljus. Av detta skäl måste flyginstrument, övrigt ljus i kabinen, positionsljus och strålkastare på Försvarsmaktens helikoptrar vara NVG-kompatibla, dvs anpassat för att inte störa ut bildförstärkarna.

IMG_6548.JPG


Nu är det förvisso stor skillnad på den NVG-utrustning vi flyger med i dag jämfört med den som användes när man en gång började med att flyga NVG under 80-talets senare hälft. Både när det gäller upplösning på bilden och möjligheten att klara belysning av vanligt ljus utan att bländas ut. Utvecklingen har jämförelsevis gjort utrustningen så mycket bättre. Trots det så undviker man i alla lägen att använda sig av normalt ljus, som inte är anpassat för NVG-utrustningen, eftersom det kan verka störande. När jag har provat Gravitymasterns belysning har jag därför gjort det på marken, utan att det har kunnat påverka flygsäkerheten. Beträffande kvalitén på bilderna i detta inlägg skall man också veta att fokus för NVG monterat på flyghjälmar ligger längre bort än en armlängds avstånd. För instrumentövervakning och för det som är av intresse inne i helikoptern tittar man snett ned under bildförstärkarrören, utan behov av NVG. Således använder jag mig inte av NVG för att titta på min flygklocka. Av denna anledning är bilderna på Gravitymastern suddiga då de har fotats genom rören på ett felaktigt avstånd.

IMG_6555.JPG


Jag hade redan innan jag fick Gravitymastern bestämt mig för att någon gång under min passaroundvecka också prova klockans flightlogg-funktion. Den sker med hjälp av den app som först laddas ned till en smartphone. Vid ett knapptryck på klockan så överförs loggdata från klockans GPS-mottagare för aktuell position via bluetooth till telefonen. Loggdatan sparas i appens fligthloggfil och gör att man efter genomförd flygning kan se var man har varit vid respektive loggtillfälle. Genom att koppla samman flera loggpunkter kan man sammanställa en sorts flygrutt som kan presenteras grafiskt i appen. Möjligtvis är det spännande för den som helt saknar lokalsinne eller åker med som passagerare ”i blindo”. Den här funktionen ser jag dock själv som helt onödig och totalt ointressant för mig som pilot. I helikoptern finns betydligt mer avancerade navigeringssystem som kontinuerligt följer upp flygningen och där man vid behov närsomhelst kan logga särskilt intressanta positioner, om det skulle finnas behov av att använda sig av dessa senare.

IMG_6553.JPG


IMG_6554.JPG


När man jobbar med klockan i mörker tycker jag det är svårt att vara säker på att man trycker på rätt knapp, på rätt sätt. Det beror förstås delvis på att jag inte är helt van vid klockan, men även på att utformningen av knappar och stötdämpande/skyddande element på boetten stör det hela. Knapparna på boettens högra sida är släta och svåra att hitta genom den tunna flyghandsken. När man väl har gjort det så är man inte alltid säker på att önskvärd funktion har engagerats eftersom de saknar taktil återmatning i form av ett klickläge. För att vara säker får man därför pressa hårt, då borde det väl ändå fungera? Vill man använda sig av kronograffunktionen under mörkerflygning är det lätt att av misstag trycka sig fram till fel funktion om man inte har koll på vilket läge klockan befinner sig i när man börjar. Genom att trycka på klockans modeknapp som återfinns på boettens vänstra sida (den är faktiskt räfflad men utan klick) kan man nämligen växla mellan tidvisning, stoppur, timer och alarm. Inte helt lätt att veta var man är i mörkret. Kronograffunktionen borde därför ha varit fristående från övriga modelägen, gärna med en separat digital display, istället för den minimala subdial jag skrivit om tidigare. Allt blir ju dock mycket svårare i mörker när man inte ser urtavla och knappar. I dagsljus hade det förstås varit lättare att använda sig av Gravitymasterns funktioner. Vilken tur då att klockan har inbyggd belysning, eller hur?

IMG_6549.JPG


Provar belysningen och konstaterar direkt att den inte är NVG-kompatibel. För den som tittar genom ett par bildförstärkarrör är det ungefär som att tända upp en 60W glödlampa inne i helikoptern, det lyser upp rejält i kabin. Inget som egentligen är ett jätteproblem om jag skall vara ärlig, man tittar ändå mest ut och störs inte så mycket av ljusflödet från klockan inne i helikoptern. Likväl är det konstigt då detta skall vara en modern flygklocka och det förmodligen hade räckt att förse Gravitymasterns LED-belysning med ett filter.

Belysning av
IMG_6238.JPG

Belysning på
IMG_6518.JPG


Jag har sagt det förut, jag säger det igen. Jag tycker att det i reklamen ständigt framhållna samarbetet med räddningshelikopterstationen på Färöarna känns mycket tvivelaktig. Har besättningarna verkligen haft möjlighet att påverka utformningen av Gravitymastern eller används dom mest för att skänka lite spänning till ett redan färdigt koncept, av rent marknadsföringsmässiga skäl? Jag har svårt att se den professionella helikopterbesättning som på riktigt använder sig av appen och dess funktioner under flygning och/eller i efterföljande debreifing. När man i nedanstående reklamfilm avslutningsvis ser räddningshelikopterns piloter belåtet fistbumpa varandra med varsin Casio Gravitymaster på armen tar i alla fall jag fram skämskudden.




Ni som har läst mina tidigare inlägg i tråden vet ju hur det gick. Efter ett par dagar i min ägo ger Gravitymastern helt enkelt upp och jag får snabbt ut en helt ny klocka från Klockmaster Globen. Låter denna klocka vara helt befriad från flygtjänst när jag bär den på armen under återstoden av min testperiod. Den hänger med på fäktning och löpträning, deltar i ett föräldramöte, köper julkalender ihop med barnen och en del annan vardagsrelaterad verksamhet. Något riktigt tycke för varandra uppstår det dock aldrig mellan mig och Gravitymastern under den tid vi har kvar tillsammans. Kanske dog känslorna oss emellan under det frenetiska knapptryckandet däruppe i det svarta helvetet? Det får vi nog aldrig riktigt säkert veta, då vi båda nu har vandrat vidare i våra liv. Kvar i min ägo finns dock en liten Casio. Det är visserligen ingen flygklocka, men till skillnad från Gravitymastern väcker den i alla fall varma känslor hos mig. Störst och dyrast är inte alltid bäst. Till sist ett stort tack till @yonsson som arrangerat passarounden och till Klockmaster Globen som subventionerat Gravitymastern och snabbt såg till att byta ut den felaktiga klockan.

IMG_6516.JPG

IMG_6517.JPG

IMG_6538.JPG

IMG_6550.JPG
 
Senast ändrad:

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Så vältestat och så välskrivet @Fliegerchronograph, som vanligt.
Tack för en lektion i NVG och jag tycker fortfarande att det är stor humor att det var just du som tog knäcken på en så dynghård klocka, bara genom att låta den vara med på ett ordinarie arbetsmoment. Noterar dock skruvstädet och funderar på om det bara är en tidsfråga innan du goes @jabla med dina passarounder.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Aljungs vecka med Gravitymastern
Nu är min tid med Gravitymastern över och jag tänkte sammanfatta mina intryck av klockan efter en veckas bärande. Jag gick in i den här passarounden med stora ambitioner att testa klockan och alla dess funktioner hårt. Det gick dock ganska snabbt upp för mig att den inte direkt har några nyttiga funktioner för en skrivbordsdykande småbarnsfar. Ambitionsnivån sänktes rejält efter detta och bara ett par dagar in i min vecka hade jag tröttnat rejält på åbäket. Tänkte dela upp den här recensionen i fyra delar: bärbarhet, funktioner, omgivningstest och nytta.

Bärbarhet
Den är stor, riktigt j-la stor, alldeles för stor (för mig iaf). Jag förstår att storleken har med funktion att göra, men jag tror att Casio hade tjänat på att göra denna lite mindre, iaf tunnare. Den är helt omöjlig att bära till något annat än t-shirt. Jag fick knappt över jackan över klockan, och då är den stor. Hade passarounden skett under sommaren hade jag kanske inte varit så odelat negativ till storleken, men nu är det vinter och då funkar den helt inte. Vikten är helt ok, det känns att den sitter på armen (om man nu glömt bort den alternativt är blind och inte uppfattar den massiva svarta klumpen man släpar runt på) men den är inte för tung. Armbandet var faktiskt det bästa med bärbarheten, lagom mjukt och keepern var riktigt snygg och gjorde sitt jobb bra. Den får 5/5 Flavor Flav klockor (alltså inte ett positivt betyg).

flavorflav-comedyawards-15.jpg

Märk hur väl den smiter in under manschetten (not)!
IMG_1139.JPG


Funktioner
Detta är en klocka som riktar sig till (helikopter)piloter och folk som jobbar med sjöräddning. Något måste väl piloter och sjöräddare ha gemensamt med gemene man i avseende på funktioner man önskar sig i en klocka? Svaret på denna fråga är NEJ! Är du inte en (helikopter)pilot eller sjöräddare så är detta INTE en klocka för dig. Jag har pillat och tryckt runt i alla menyer utan att hitta en enda användbar funktion. Har ställt ett larm på klockan, det ringer (med minimalt ljud) i ca tre sekunder och skulle inte väcka den mest lättsovande människan. Men klockan har ju kronograf tänker du nu. Ju visst har den koreograf, men den är egentligen bara användbar om du tänker ta tid i mindre än sextio sekunder eller i femmiuntersintervaller då det är i princip omöjligt att se hur långt du kommit i tidtagningen på den minimala subdialen längst ner. Vad den märkliga mätaren/visaren längst till vänster är har jag ingen aning om, orkade aldrig läsa instruktionsboken. En funktion på klockan var dock riktigt bra och det är lampan i displayen. Den är t.ex. perfekt när man ska lägga sig och letar efter snusdosa och mobil. Den lyser upp ett mörkt rum på ett föredömligt sätt. Funktionen är såklart bra för att läsa av klockan i mörker också. Värt att nämna är att lumen är helt ok. Att växla mellan funktionerna är ganska enkelt, men det är dock svårare att förstå hur man ska ställa in dem. Jag har använt mig av appen för att ställa exempelvis larm och världstid. Jag saknar fler funktioner i appen och en bättre digital instruktionsbok. Sen var det ju det här med de tilltänkta användarna. Jag hade äran att träffa @Fliegerchronograph för en F2F överlämning av klockan. Han är en av de tilltänkta användarna av klockan, men tydligen så funkade den inte så bra till det heller. Klockan får i avseendet funktioner 1/5 Maglites för dess fantastiska lysförmåga.
IMG_1211.JPG


Omgivningstest
Jag har burit klockan i en veckas tid på mitt jobb. INGEN har kommenterat klockan. Den har fått en del blickar och mina kollegor kanske inte har vågat säga någonting om den för att inte såra mina känslor eller så har de helt enkelt varit rädda för att jag ska börja förklara vad denna best har för fantastiska funktioner. Min fru la iaf märke till den första kvällen den fick följa med hem. Den konversationen utspelade sig på följande sätt. Fru - Du har väl inte köpt den där? Jag - Hmmm, nääää, jag har den bara på låns en vecka för att testa. Fru - Tur, för det var det fulaste jag sett (typ). Den gick alltså hem hos min bättre hälft. Men barnen då (2 och 4), de måste ju älska den? Stor, plastig och ser ut som en robotleksak. Nej, inte ens barnen har visat den något större intresse. De tycker lysfunktionen är lite rolig men annars har den fått kalla handen. Min Aerospace fick mycket mer uppskattning från barnen. Slutsatsen blir att en rolig klocka även ska ha digitala displayer för att attrahera barn (min egen högst ovetenskapliga iakttagelse). För att vara så pass iögonfallande har den helt flugit under radarn (pun intended) den här veckan. Gravitymastern får 2/5 Peter Siepen i detta test.
IMG_1173.JPG

*Pappa sluta fota ficklampan och lek med mig istället!

Nytta
En klocka måste ha någon typ av nytta för att den ska få en plats i min lilla klocklåda. Nytta kan för mig vara många olika saker, utseende, funktioner etc. Tyvärr fallerar Gravitymastern helt på denna punkt och något betyg delas inte ens ut. Den har ingenting av det som jag gillar med en klocka. Det enda den skulle kunna få ersätta är en ficklampa, men det har man ju mobilen till...

Sammanfattning
Jag är glad att den här veckan är över så kan jag få skicka iväg den till nästa offer, nej deltagare. Gillar jag en klocka brukar jag ta en del bilder på den i olika situationer. När jag gick igenom telefonen nu ikväll insåg jag att jag tagit tre bilder totalt under hela veckan. Gravitymastern var inte en klocka för mig och skulle jag mot förmodan vinna den så kommer den att auktioneras ut till BCF. Vill därmed tacka för mig och överlåta stafettpinnen till @Strindberg och samtidigt tacka @yonsson och Klockmäster Globen.

//Andreas
 
Senast ändrad:
Topp