• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround: Sinn 556i

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Inte världens mest upphetsande verk kanske. Ett ETA 2824-2 enligt hemsidan. Men en guldig rotor och glasbaksida. Och det är ju alltid coolt! :)

ygagyqan.jpg
 

Snårtas

Rolex
Kul att se Sinnen igen, det var ett tag sen! Hoppas den inte är alldeles sliten när hela varvet är passerat...
 

barnefko

Omega
...... En lite skada på glaset kan skönjas i rätt (fel?) vinkel.......

Hmmm, kan knappt tänka mig att själva safiren har fått sig en scratch. Antar att det är välkända problemet med det yttre antireflexskiktet som många väljer att ta bort med litet polywatch och dremel. SJälv skulle jag inte våga att gå på Sinnen med min Dremel....
Om jag beställer den så kommer jag att be Sinn ta bort det yttre AR direkt innan den skickas.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Fin. Men lite tråkig.

Så skulle man kunna sammanfatta känslan inför Sinn:en.

För att exemplifiera. I morse när jag stod och klädde på mig och funderade på vilken klocka jag skulle ta, så glömde jag helt bort Sinn:en. Och då är den ändå helt "ny" för mig.

Det är lite som en Volvo. Fin och välbyggd. Men nybilsglädjen och pirret i magen försvinner tämligen omgående.

a8a2yjyr.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Andra dagen med Sinn:en. Är faktiskt inte jätteimponerad. Krongängan verkar ha fått sig en törn och strular lite när man ska skruva in den. Uppdraget är lite hackig (tycker jag). Och den första mätningen visar på en gångavvikelse på +22,8 sek/dag. Känns inte acceptabelt.

Osäker på hur gammal denna klocka är, möjligen finns det garanti kvar så att detta kan justeras?

Summa summarum: en fin klocka, som dessvärre inte väcker habegär. Känns som något man borde kunna plocka upp för 1500-2500:- med ett annat märke på urtavlan.

aqezepar.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Andra dagen med Sinn:en. Är faktiskt inte jätteimponerad. Krongängan verkar ha fått sig en törn och strular lite när man ska skruva in den. Uppdraget är lite hackig (tycker jag). Och den första mätningen visar på en gångavvikelse på +22,8 sek/dag. Känns inte acceptabelt.

Osäker på hur gammal denna klocka är, möjligen finns det garanti kvar så att detta kan justeras?

Summa summarum: en fin klocka, som dessvärre inte väcker habegär. Känns som något man borde kunna plocka upp för 1500-2500:- med ett annat märke på urtavlan.
22,8 sek känns inte rimligt.
Klockan är ny; kvitto och garanti i massor finnes om gångavvikelsen som du skriver om består.
Krongängan brukar oftast vara en justeringsfråga.

Kul att du dokumenterar så frekvent RobertD:)
 

barnefko

Omega
hmmm - kanske den blev magnetiserad på ngt sätt. Inte helt omöjligt med allt postande osv.

Vad tycker experterna?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
22,8 sek känns inte rimligt.
Klockan är ny; kvitto och garanti i massor finnes om gångavvikelsen som du skriver om består.
Krongängan brukar oftast vara en justeringsfråga.

Kul att du dokumenterar så frekvent RobertD:)
hmmm - kanske den blev magnetiserad på ngt sätt. Inte helt omöjligt med allt postande osv.

Vad tycker experterna?

Jag nollade den igen idag kl 10 och återkommer med ny avvikelse under morgondagen.

Den har ju som sagt skickats några varv med posten. Kanske har utsatts för något då? Hur avmagnetiserar man en klocka?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Mätt över de senaste 27 timmarna är dygnsavvikelsen 16,7 sek/dygn. Fortfarande högt, men verkar ha lugnat ner sig lite. Kan det vara någon form av magnetisering som börjar lämna?

2e9yjyhe.jpg


Nåväl, i eftermiddag lämnas Das Sinn vidare till näste passaroundist!

Det har varit ett angenämt men lite avslaget nöje att förvalta klockan under ett par dygn. Väckte inget habegär för den direkta modellen. Däremot ökade suget efter en Explorer 1:a.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tog över Sinnen idag, tack för det RobertD !

Den fick vara med under kvällen.

Åkte på ett nato till att börja med. Vill inte riktigt uttala mig om den just nu då jag druckit ett par öl för mkt för att vara 100 % rättvis.

Återkommer..

image.jpg

image.jpg


image.jpg


Asplund
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har nu gått ett dygn och jag känner mig hyffsat färdig med sinnen.. Det är absolut inget fel på den här klockan men det rycker knappast i byxan!

Skulle säga att det är en bra kandidat om man inte har något speciellt intresse för klockor men vill köpa sig en bra klocka. Helt oförståligt att sätta glas på baksidan dock. Jag själv hade nog valt en Oris framför den här om jag hade 8 k att röra mig med!

Här på originallädret.

image.jpg


Lämnas vidare under veckan som kommer.

/Asplund
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Plötsligt har jag klockan, borde väl ta en bild eller två men det blev en liten film i stället – 25 sekunder Sinn!


Väldigt snygg video! Kul att du får en klocka som ser rätt tråkig ut och som de flesta verkar tröttna på eller inte känna något för att se trevlig ut :)

Känns lite som om klockan kommer säljas av den som vinner passarounden!
 

barnefko

Omega
Hmmm. Känner lite gran att jag måste hoppa in till 556:ans försvar här.
Jag tycker att den har en tidlös och elegant design. Minimalistisk kan man väl kalla den. Klockan gjordes nog för killar som mig som inte vill har guld, bling eller komplikationer på handleden. Sinn kallar dessa modeller dessutom för "instrumentelle Uhren" eftersom de inspirerades av flygplansinstrument.

Gillar man minimalistiska klockor så kommer du leta länge innan du hittar en så pass allroundduglig klocka med top grade sellita/2824, 200m WR, safirglas fram och bak och bra lume.

556:an ska inte vara den tuffa allroundaren som stå emot magnetfält/hårda slag mm. Detta är nog 856:ans uppgift.
Med sin djupa svartglänsande tavla kommer den som är intresserad av minimalistisk design nog inte tröttna på den så fort.

Så kanske ni kan gissa att jag alltid varit förtjust i den här klockan och kommer med glädje bjuda på den om den hamnar på K&S, om jag inte köper en själv innan.......
 
Topp