• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AVSLUTAD - Squale Matic 60 ATMOS Passaround

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Ja precis det jag tänkte.
Sen uppstod funderingar om AR behandlingen påverkas (med tanke på tidigare deffekt) men det känns långsökt.
Så mer bastubad blir det :)
Jag bryr mig egentligen inte om vad du gör med klockan men jag tänker såhär. Klockan är vattentät, dvs vatten i flytande form. Vatten i gasform har helt andra egenskaper. I en bastu är ångtrycket mycket högre än normalt och vattenånga kan tränga in i klockan. Temperaturen påverkar också packningar osv. Därför bastar inte jag med mina klockor förutom med G-Shock och jag badar inte heller i klorerat vatten.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag bryr mig egentligen inte om vad du gör med klockan men jag tänker såhär. Klockan är vattentät, dvs vatten i flytande form. Vatten i gasform har helt andra egenskaper. I en bastu är ångtrycket mycket högre än normalt och vattenånga kan tränga in i klockan. Temperaturen påverkar också packningar osv. Därför bastar inte jag med mina klockor förutom med G-Shock och jag badar inte heller i klorerat vatten.
Jag förstår hur du tänker, och det är givetvis sant. Men jag tror inte att det blir ett problem med tanke på den korta tiden han kommer att ha klockan. Jag kan däremot tänka mig att packningarna förstörs om man badar bastu 3ggr i veckan under en längre period, närmare ett år kanske.
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tvivlar på att bastubad gör någon skada på klockan. Har badat pool och bastat med mina Rolex i 20 år utan problem. Trycktestar inte mer än vid ev service heller.
Bara köra ;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja precis det jag tänkte.
Sen uppstod funderingar om AR behandlingen påverkas (med tanke på tidigare deffekt) men det känns långsökt.
Så mer bastubad blir det :)
Jag vet hur min sambos glasögon såg ut efter ett bastubad. Om jag säger såhär... hon kommer garanterat ALDRIG mer gå in i en varm bastu med glasögon på. Det skiljer mellan ytbehandlingarna, javisst, men jag skulle inte gå in i bastu med någon klocka, allra minst med en med AR på.
Såhär skriver ZEISS på sin hemsida.
"Bär inte dina glasögon i bastun och lägg dem inte med glasen nedåt. På detta vis kan du förlänga dina glasögons livslängd."
Och hur var det nu... det här exet har redan skadad AR...
 

Åskviggen

Panerai
Jag vet hur min sambos glasögon såg ut efter ett bastubad. Om jag säger såhär... hon kommer garanterat ALDRIG mer gå in i en varm bastu med glasögon på. Det skiljer mellan ytbehandlingarna, javisst, men jag skulle inte gå in i bastu med någon klocka, allra minst med en med AR på.
Såhär skriver ZEISS på sin hemsida.
"Bär inte dina glasögon i bastun och lägg dem inte med glasen nedåt. På detta vis kan du förlänga dina glasögons livslängd."
Och hur var det nu... det här exet har redan skadad AR...
Den kommer inte få någon form av vattenskada.
Men utav respekt för er som är lite oroliga ska jag inte basta med klockan mer:p
 
Senast ändrad:

Åskviggen

Panerai
Nu har jag passat vidare vår squale till den trevlige @DB15
Njut av tiden med klockan, Veckan går så fort.:p:squale:
AA30AED2-4C1F-4830-8520-64A485924B70.jpeg
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Dag 1 och klockan har garanterat överlevt skolmiljön. Har dock burit långärmat då jag år nojig att den ska få repor. Har tyvärr svårt med heltpolerade klockor som till en början är tänkta för en tuffare miljö :) men ack så fin den är!
6F99AAE3-9435-4E70-AEF0-FD67D7DAC97B.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DB15 hörde av sig i helgen. Tydligen min tur att ratta Squale snart :)
Är listan i första inlägget korrekt. Eller vem ska ha klockan efter mig?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
DB15 hörde av sig i helgen. Tydligen min tur att ratta Squale snart :)
Är listan i första inlägget korrekt. Eller vem ska ha klockan efter mig?
Trevligt! :)
Ordningen ser ut så här:

TobiasD
1965ek
Azaz
Curler2
MRrolex
Boett
Erow
NRE
Humlegarden
Casual bum
Sistakvarten
Dc1986
Åskviggen
Db15
Ricvin
M.L
NickG
Toftich
MortenH
Sonnyboy
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Så där då! Då har min tid gått och klockan är på väg med posten till @RicVin.

En riktigt härlig klocka måste man säga med många plus och några få minus om man frågar mig.

På plus sidan
+ hela klockan i sig, riktigt fint bygge med en fantastisk kvalite känsla.

+ Bezeln satt fint kändes inte det minsta slapp och snurrade fint.

+ Mesh armbandet satt väldigt bekvämt och bra runt armen bra kvalité och bra val då ett solit armband kanske hade gjort klockan klumpig och väldigt tung.

- Mer av en smaksak men har svårt med helt polerade klockor som är tänkta till ”tuffare tag” och tillsammans med tavlan och bezeln (som var väldigt fina i sig) vart klockan väldigt glansig vid en väldigt grå vinterdag. Kan ni tänka er då vid sommarn :D

- Armbandslåset var väldigt slapp/sladrig vilket gav mig upplevelsen att den inte var i så bra kvalité.

Vill även passa på att tacka intiativtagaren till passarounden!

Peace out
D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Så där då! Då har min tid gått och klockan är på väg med posten till @RicVin.

En riktigt härlig klocka måste man säga med många plus och några få minus om man frågar mig.

På plus sidan
+ hela klockan i sig, riktigt fint bygge med en fantastisk kvalite känsla.

+ Bezeln satt fint kändes inte det minsta slapp och snurrade fint.

+ Mesh armbandet satt väldigt bekvämt och bra runt armen bra kvalité och bra val då ett solit armband kanske hade gjort klockan klumpig och väldigt tung.

- Mer av en smaksak men har svårt med helt polerade klockor som är tänkta till ”tuffare tag” och tillsammans med tavlan och bezeln (som var väldigt fina i sig) vart klockan väldigt glansig vid en väldigt grå vinterdag. Kan ni tänka er då vid sommarn :D

- Armbandslåset var väldigt slapp/sladrig vilket gav mig upplevelsen att den inte var i så bra kvalité.

Vill även passa på att tacka intiativtagaren till passarounden!

Peace out
D
Kul, då delar vi uppfattning om klockan :)
Tack själv, för att du var med!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Touchdown!!!
Tack @DB15 för ordentlig paketering!
Underbara färger!!! Återkommer med fler synpunkter under mina dagar med Squalen..
7B4CC1FB-CF64-44FD-B6CD-22C9AB1409CF.jpeg

Spontant tycker jag meshlänken känns ganska bra. Däremot sprinten i låset känns ju som den ska gå sönder när som... En kraftigare sprint där skulle göra att intrycket blir bättre. Å såklart skruvade länkbitar.. Hatar de här små jävla sprintarna...:-(
Förresten.. Ska det sitta extra länkbitar på båda sidor av låset! Tryckte dit på ena sidan bara men i brådskan att få den på armen så struntade jag i att länkbiten jag satte dit hade pilarna för sprintarna åt motsatt håll till de som satt på plats..
:)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Squlen mår bra efter en hel dag med undertecknad. Fick åka bil i morse. Både på handled och på växelspak...
9B011717-4909-4878-9979-20FEF63379FD.jpeg

B9FD470E-3507-49FE-858A-0DFB5293B75D.jpeg

Nu sitter vi i ”avkopplingsholken” på jobbet och vilar upp oss inför Julspektakel...
C2169C8C-A837-4A5F-860B-4313D390A965.jpeg

Gillar verkligen utseendet. Men det är ju ngt galet med glaset!? Tror det är nämnt tidigare... Synd på annars ett vacker glas.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Squlen mår bra efter en hel dag med undertecknad. Fick åka bil i morse. Både på handled och på växelspak...
9B011717-4909-4878-9979-20FEF63379FD.jpeg

B9FD470E-3507-49FE-858A-0DFB5293B75D.jpeg

Nu sitter vi i ”avkopplingsholken” på jobbet och vilar upp oss inför Julspektakel...
C2169C8C-A837-4A5F-860B-4313D390A965.jpeg

Gillar verkligen utseendet. Men det är ju ngt galet med glaset!? Tror det är nämnt tidigare... Synd på annars ett vacker glas.
När passarounden är över ska jag kontakta Squale och se om vi kan få glaset utbytt så att vinnaren får ett fint exemplar :)
 
Topp