• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Blå

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Förra torsdagen presenterade jag ett förslag till en Passaround av Victorinox senaste version av I.N.O.X., Professional Diver. Tack vare Klockmaster Globen fick en vi riktigt bra deal och en nyhet presenterades där klockan efter sin rundtur inte skulle lottas ut utan istället skulle en omröstning ske av den bästa recensionen med bilder.

För att krydda upplägget ytterligare, fick vi tillgång till tre klockor i olika färger, en röd, en gul och en blå. 10 deltagare per färg, alltså tutti 30 personer. För att göra en lång historia kort, så var allt klart på en vecka! Grym uppslutning! :)

För att göra testandet smidigt, kläckte en av deltagarna idén om att vi skulle starta en tråd per färg och därigenom även göra det enkelt för forumets medlemmar att rösta fram respektive vinnare.

Denna tråd kommer bestå av intryck och erfarenheter av de 10 deltagare som tecknade sig för den Blå klockan. Förste deltagare bör ha den på handleden på tisdag.
 

EmilW

Omega
Hämtade ut ett paket här efter jobbet så nu kan vi äntligen kicka igång den här tråden på allvar!

Första intrycket är att den är stor och ser riktigt välbyggd ut. Har ju förstått att den ska klara det mesta och det syns. Känns gedigen och det jag först la märke till är att jag gillar utformningen på bezeln och de upphöjda indexen. Även snyggt med skölden kl12.

Försökte mig på ett WR, ser som vanligt mycket större ut. Är precis så att luggarna inte sticker ut utanför handleden. Gjorde även en jämförelse med min största klocka, Mako XL. Upplever faktiskt att INOXen är större och har mer wrist presence. På gott och ont...

Slutsnackat nu, delar med mig av några halvdassiga bilder!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Freddie L

Panerai
Fasiken, jag blir sugen. Riktigt snygg blå nyans! Fast det är nog bäst att försöka gymma upp underarmarna innan det blir min tur...
 

EmilW

Omega
Hur går det med pärlan?
Jag förstår vad du menar, varit grymt dålig på att uppdatera... Vi har kört tre arbetsdagar tillsammans. Kan va en rätt tuff miljö även som tjänsteman på ett bygge. Vi har hunnit med både deskdiving och utsättning. Bjuder på actionskott från förberedelserna inför dagens väggjutningar.

image.jpeg
Kan tillägga att normalt så har den suttit väl skyddad under kläderna så inga dings än så länge!
 

Freddie L

Panerai
Ta det inte som ett påhopp! Vi är flera som kan hjälpas åt att hålla igång tråden.

Jag tycker gummit ser mysigt ut?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hämtade ut ett paket här efter jobbet så nu kan vi äntligen kicka igång den här tråden på allvar!

Första intrycket är att den är stor och ser riktigt välbyggd ut. Har ju förstått att den ska klara det mesta och det syns. Känns gedigen och det jag först la märke till är att jag gillar utformningen på bezeln och de upphöjda indexen. Även snyggt med skölden kl12.

Försökte mig på ett WR, ser som vanligt mycket större ut. Är precis så att luggarna inte sticker ut utanför handleden. Gjorde även en jämförelse med min största klocka, Mako XL. Upplever faktiskt att INOXen är större och har mer wrist presence. På gott och ont...

Slutsnackat nu, delar med mig av några halvdassiga bilder!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Lite OT, men blev överraskad över hur bra Mako XL såg ut!
 

Wiliamo

Panerai
Jag förstår vad du menar, varit grymt dålig på att uppdatera... Vi har kört tre arbetsdagar tillsammans. Kan va en rätt tuff miljö även som tjänsteman på ett bygge. Vi har hunnit med både deskdiving och utsättning. Bjuder på actionskott från förberedelserna inför dagens väggjutningar.

image.jpeg
Kan tillägga att normalt så har den suttit väl skyddad under kläderna så inga dings än så länge!
Wow, den blå är ju helt klart den snyggaste färgmässigt av de tre som passas runt för tillfället. Grym!
 

EmilW

Omega
Skickade vidare klockan till @Moorflax idag som förhoppningsvis är lite bättre på att uppdatera oftare. Har varit kul att testa klockan.

Det jag gillar med den är bezelns utforming och den matta blå färgen på tavlan. Detta gör klockan jäkligt snygg på ett tooligt sätt. Gummibandet är riktigt bekvämt och luktar som sagt inte vanilj :)

Finns dock några saker jag tycker mindre om, storleken är det första. Den är lite för stor för att jag ska kunna bära den bekvämt. Jag upplever även att det är en del glapp i bezeln.

De upphöjda tim-indexen, framför alt med skölden kl12 är snygga men jag tycker index på chapterringen är på tok för plottrigt. 24H siffrorna i rött är ju omöjliga att läsa så de är meningslösa och det är även markeringarna mellan sekundindex anser jag.

Det värsta är dock att sekundvisaren inte linjerar med index! Tycker faktiskt det är riktigt dåligt, hade jag köpt klockan hade jag definitivt tagit upp detta med butiken. Hoppas att detta är en brist på just detta exemplar och inte hela modellen...

Jämför lite med passarounden på Oris Aquis som var förra året, den klockan kan jag fortfarande känna ett sug efter och tänka att det kanske ska bli nästa köp. Tvivlar faktiskt att jag kommer känna detsamma med denna.

Bifogar en bild där man både ser den snygga tavlan, plottriga index samt hur sekundvisaren inte linjerar. Har dragit ut kronan på bilden så det är inte det att jag fotat när visaren är i rörelse.

Kanske låter lite väl negativ nu, det är en schysst beater trots allt. Ett stort tack till @Foxbolt som roddat detta exemplariskt och för att jag fått varit med.

image.jpeg
image.jpeg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu har jag hämtat ut den blå Inoxen.
Första intrycket är:
Jösses vilken bjässe! Vilken tyngd! Vilken grace! Eller nä, någon vidare skönhet kanske det inte är.

Igår lämnade jag iväg en Cartier Tank solo som jag haft en vecka i en passaround.
Jag kan direkt säga att detta är raka motsatsen.
Där Tanken är lite 'petit' är Inoxen vulgär. Där Tanken är tunn är Inoxen svulstig som en övergödd Biggest looserdeltagare. Där Tanken är stramt funkis är Inoxen nästan Salvador Dali-aktig och bara flyter ut över handleden.
Det är MYCKET klocka!
Ber att få återkomma i ärendet.


WP_20160503_17_14_33_Pro.jpg


Som jämförelse är Certinan 36 mm
WP_20160503_17_15_39_Pro.jpg



WP_20160503_17_16_10_Pro.jpg
 

Freddie L

Panerai
Ho, ho! Vilken kontrast! Akta så du inte bryter handleden, efter en vecka med Cartier så är nog benet ordentligt understimulerat och urlakat...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ho, ho! Vilken kontrast! Akta så du inte bryter handleden, efter en vecka med Cartier så är nog benet ordentligt understimulerat och urlakat...
För bövelen din gamla borgare, är du här också?? :)
Ja, klockan är allt som Cartieren inte är. På gott och ont.
Nice välkomnande, tycker du bär upp den bra enligt handledsskottet @Moorflax! Schyssta bilder och trevligt intro!
Ja det märkliga är att det faktiskt fungerar! Har inte tagit reda på storleken men det är väl minst 44 misstänker jag. Den känns mycket större än den Marinemaster jag hade.
 

Freddie L

Panerai
För bövelen din gamla borgare, är du här också?? :)
Ja, klockan är allt som Cartieren inte är. På gott och ont.

Ja det märkliga är att det faktiskt fungerar! Har inte tagit reda på storleken men det är väl minst 44 misstänker jag. Den känns mycket större än den Marinemaster jag hade.
Jag är överallt! Jag ska ha den här också om några veckor! :)
 

Amme

Cartier
Vad kul alla verkar ha med testandet hittills!
Vissa uppdaterar mer än andra dock:)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Vaknade tidigt och har tittat runt lite på olika sidor.
Hittade siffror på 21 mm gummibred och en vikt på 456 gram. Detta visade sig lyckligtvis inte vara sant.
22 mm och 145 gram på gummit låter mera normal.
Om jag fattat det rätt så kommer inte denna på länk?

Uppgifter från Swissarmy.com
Dimensions
Net weight 5.1 oz

Watch Details
Movement Analog quartz
Dial Color Black
Bracelet material Genuine rubber strap
Bracelet color Black
Bezel Unidirectional rotating bezel
Diameter 45 mm
Watch features Military time
End-of-life indicator
Anti reflection sapphire crystal
Screw-in caseback
Screw-down crown
Date
Water resistance 20 ATM/200 M/660 FT


Jag fegade ur och fiskade upp klockan innan det började koka.
WP_20160504_06_48_17_Pro.jpg



WP_20160504_06_50_27_Pro 1.jpg



WP_20160504_06_50_33_Pro 1.jpg



WP_20160504_06_51_35_Pro.jpg



Enda sättet att få in denna under macheten är att ha kavaj.
WP_20160504_07_35_28_Pro.jpg



Nu ska jag på besök så då får Inoxen vila medan gammelCertinan får tjänstgöra.
Man kan ju inte skämma ut sig med en snusdosa på armen!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är den inte tillräckligt fin för kundbesök? Eller för fin kanske?
Har inga märkvärdiga kundbesök. Denna gång var det en kommun som ville ha utbildning i Outlook.
Men det kändes bättre att komma med en slimmad stilig dressare än en grotesk bergsprängardraåthelvete-klocka.
Trist att jag hade Cartieren på fel vecka :(
Den hade varit perfekt till ändamålet.
WP_20160428_13_04_48_Pro.jpg
 
Topp