• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround. Victorinox I.N.O.X. Professional Diver. Den Röda

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Förra torsdagen presenterade jag ett förslag till en Passaround av Victorinox senaste version av I.N.O.X., Professional Diver. Tack vare Klockmaster Globen fick vi en riktigt bra deal och en nyhet presenterades där klockan efter sin rundtur inte skulle lottas ut utan istället skulle en omröstning ske av den bästa recensionen med bilder.

För att krydda upplägget ytterligare, fick vi tillgång till tre klockor i olika färger, en röd, en gul och en blå. 10 deltagare per färg, alltså tutti 30 personer. För att göra en lång historia kort, så var allt klart på en vecka! Grym uppslutning! :)

För att göra testandet smidigt, kläckte en av deltagarna idén om att vi skulle starta en tråd per färg och därigenom även göra det enkelt för forumets medlemmar att rösta fram respektive vinnare.

Denna tråd kommer bestå av intryck, bilder och erfarenheter av de 10 deltagare som tecknade sig för den Röda klockan.
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Eftersom jag hade tillgång till klockorna tidigare och tecknade mig för just den röda, kunde jag tjuvstarta. Jag tog med mig den en helg till landet för lite hederligt kroppsarbete.

IMG_3603.JPG


Tidsoptimisten försenad från Estoccolmo. Trots sin icke oväsentliga tyngd, sitter klockan som gjuten på handleden tack vare det utmärkta gummibandet. Lite mjukare kunde det dock vara. 7 grävmaskiner av 10 möjliga

IMG_3610.JPG


Ankomst. +3 grader, regn/snö/hagel om vartannat. Då skall vi se hur det stöddiga schweiziska stålet klarar en hederlig svensk ”vår”.

IMG_3619.JPG
IMG_3620.JPG
IMG_3635.JPG


Bezelskyddet är genialiskt! Lätt att trycka dit och sitter sedan tryggt på plats. Lika enkelt att ta bort. Skyddar kronan utmärkt. Extra plus för den förstorande effekten av tavlan. Utmärkt för personer med begränsad syn. En klocka för röjdykare och äldreboenden således. 9 blåslampor av 10 möjliga.

IMG_3636.JPG
IMG_3640.JPG


Hagel stora som ärtor började vräka ned. Den Svenska Våren – Foxbolt 1-0. Jag ger upp, tänder i pannan och öppnar en Chianti istället.

IMG_3653.JPG


Söndagen blev bättre och några friska timmar med gallra skog gjorde mig gott. Klockans färg matchar Jonseredaren utmärkt. Bara för att man blir täckt med sågspån, kladdig av kedjeolja, svettig, trött och irriterad behöver man ju inte helt tappa stilen.

IMG_3669.JPG


Arbetet klart = Bezelskydd av!

Slutsats: Det är en grym klocka och trots att vi i Passarounden skall ta det lite piano med alltför tufft användande, är jag övertygad om att den tål mycket stryk. Nu är det här en dykarversion (dykarringen rejäl med tydliga klick) och då jag inte är någon dykare, känns det som den vanliga I.N.O.X. personligen skulle passa mig bättre.

Totalbetyg: 7 schweiziska folkomröstningar av 10.

Imorgon lämnas den över till näste deltagare i kedjan.
 

Glusch

Cartier
Stafettpinnen har nu lämnats över till mig. Har knappt haft klockan i en timme så särskilt mycket åsikter har inte ännu hunnit dyka upp. Däremot måste jag direkt ge cred till gummit på klockan. Den sitter riktigt skönt mot handleden för att vara en sån bjässe.

DSC_0051.jpg


Antingen så fejkade @Foxbolt sitt arbete ute på landstället för att få till snygga bilder, eller så tål den här bjässen ordentligt. Har kikat efter spår av hans användande men hittar ingenting. Tänkte att lite sågspån någonstans skulle man i alla fall funnit. ;)
 

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Stafettpinnen har nu lämnats över till mig. Har knappt haft klockan i en timme så särskilt mycket åsikter har inte ännu hunnit dyka upp. Däremot måste jag direkt ge cred till gummit på klockan. Den sitter riktigt skönt mot handleden för att vara en sån bjässe.

DSC_0051.jpg


Antingen så fejkade @Foxbolt sitt arbete ute på landstället för att få till snygga bilder, eller så tål den här bjässen ordentligt. Har kikat efter spår av hans användande men hittar ingenting. Tänkte att lite sågspån någonstans skulle man i alla fall funnit. ;)

Hrrmm....ok, jag erkänner att jag faktiskt tog av mig dinkan när jag slet hund ute på hygget:bag:

Kändes inte helt ok att lämna över en avgasdoftande och nedgrisad klocka;)
 

Glusch

Cartier
Hah Foxbolt, jag visste det! Var ju i och för sig väldigt respektfullt och schysst utav dig. Känns ju dock nästan som om att den hade kunnat klara det.

Hur som så börjar min första kväll med dinkan närma sig sitt slut och även fast det är en tung bjässe tänker jag inte längre lika mycket på att den sitter på min arm. Känns inte helt orimligt att man skulle kunna vänja sig vid en klocka som väger såhär mycket.

Blev inte jättelyckat med kvällens lumeshot men denna får duga tills vidare:
DSC_0057.jpg
 

Glusch

Cartier
Den väger 150g. Sitter på gummi. Som jämförelse väger min Omega PO med stållänk 185g.

Victorinoxen är ju lättare om man bara tittar på grammet, men upplevs (åtminstone av mig) betydligt tyngre eftersom nästan all vikt sitter så samlat i själva boetten.
 

Glusch

Cartier
Som student har man ju en himla massa mer med flexibilitet i vad man gör under dagarna än vad alla ni vuxna verkar ha. Eftersom jag i förra veckan fick sms:et från blodcentralen att jag kunde ge blod igen bestämde jag mig för att idag skulle bli en bra dag för det. Självklart tog jag med mig I.N.O.X:en på resan.

Det öppnade nyligen upp en ny, stor och jäkligt fräsch blodcentral i centrala Stockholm (ligger vid Odenplan) så bestämde mig för att det var lika bra att kika in där för att få en uppfattning av ifall det är värt att börja gå till den (istället för den vid Hötorget, som jag brukar gå till).

DSC_0064.JPG


Väl där fick jag som vanligt fylla i den tråkiga men absolut nödvändiga hälsodeklarationen; nej jag har inte tagit narkotika och droger senaste halvåret... Nej jag har inte utsatts för blodsmitta... Nej jag har inte rest till malariasmittat område, nej jag har inte, tja ni fattar ;)

DSC_0066.JPG


När jag väl blev lagd på en brits konstaterade jag att den röda I.N.O.X:en matchade jäkligt bra till den blodröda inredningen. Bara fem minuter senare var blodgivandet klart.

DSC_0069.JPG

DSC_0071.JPG


Efter blodgivningen kommer nästan det bästa med besöket. Gratis fika :)
Och det här nya stället måste jag ge sjukt med cred för sitt fikautbud. De har müsli, smörgåsar, bullar, muffins, te och kaffe samt mycket mer. Nöjde mig själv med en kopp te och ett wienerbröd.

DSC_0074.JPG

DSC_0078.JPG


Hela besöket får 5/5 bloddroppar av mig. För er av er som inte donerar blod, kika på vad som krävs och signa upp. Lätt att göra och ger nice med feelgoodkänsla när man gjort det.
 

demondave

Rolex
Som student har man ju en himla massa mer med flexibilitet i vad man gör under dagarna än vad alla ni vuxna verkar ha. Eftersom jag i förra veckan fick sms:et från blodcentralen att jag kunde ge blod igen bestämde jag mig för att idag skulle bli en bra dag för det. Självklart tog jag med mig I.N.O.X:en på resan.

Det öppnade nyligen upp en ny, stor och jäkligt fräsch blodcentral i centrala Stockholm (ligger vid Odenplan) så bestämde mig för att det var lika bra att kika in där för att få en uppfattning av ifall det är värt att börja gå till den (istället för den vid Hötorget, som jag brukar gå till).

DSC_0064.JPG


Väl där fick jag som vanligt fylla i den tråkiga men absolut nödvändiga hälsodeklarationen; nej jag har inte tagit narkotika och droger senaste halvåret... Nej jag har inte utsatts för blodsmitta... Nej jag har inte rest till malariasmittat område, nej jag har inte, tja ni fattar ;)

DSC_0066.JPG


När jag väl blev lagd på en brits konstaterade jag att den röda I.N.O.X:en matchade jäkligt bra till den blodröda inredningen. Bara fem minuter senare var blodgivandet klart.

DSC_0069.JPG

DSC_0071.JPG


Efter blodgivningen kommer nästan det bästa med besöket. Gratis fika :)
Och det här nya stället måste jag ge sjukt med cred för sitt fikautbud. De har müsli, smörgåsar, bullar, muffins, te och kaffe samt mycket mer. Nöjde mig själv med en kopp te och ett wienerbröd.

DSC_0074.JPG

DSC_0078.JPG


Hela besöket får 5/5 bloddroppar av mig. För er av er som inte donerar blod, kika på vad som krävs och signa upp. Lätt att göra och ger nice med feelgoodkänsla när man gjort det.

Nån kunglighet på forumet som kan köra samma grej i Inox blå-tråden? :D
 

Glusch

Cartier
Det har varit dåligt med uppdateringar från min sida, och det ber jag om ursäkt med. Skyller på att livet hann emellan. I fredags plockade jag i alla fall fram en kompis till klockan och tog några bilder, blev inte av att de kom upp varken då eller igår, men idag så har jag en stund över, så här är de. Hoppas på att ett sammanfattat inlägg om min vecka med klockan ska komma upp imorgon eller på tisdag.

VKMLm8K.jpg


gtO2FBK.jpg


9hBB1lM.jpg


Om klockan håller samma kvalité och är lika slittålig som den Schweiziska armékniven, då är det nog en klocka man kan ha livet ur utan att oroa sig för att den slits ur. Smått irriterande dock att klockan och kniven ej matchar perfekt i färg, både färgen på klockans tavla och gummit är någon nyans mer mörkröd än vad kniven är.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ah... Äntligen lyckades jag hitta denna tråden!
Ska bli spännande att testa en klocka för en riktigt karlakarl. Misstänker dock att jag behöver ha den runt smalbenet istället för runt mina taniga armar.
Men... Den som lever får se!
 

Glusch

Cartier
Min vecka med klockan har tagit slut och snart är det nästa person ni följer i tråden. Men innan dess vill jag kort skriva av mig om mina känslor och min upplevelse med klockan, en sorts recension helt enkelt, om det nu är rätt benämning av det hela. Passar på att bomba med bilder tagna under veckan också.

M8kXGum.jpg


Vad har jag då att säga om I.N.O.X:en efter en vecka med den på handen? Det första intrycket jag fick av den var att den var en riktigt tung pjäs. När jag sedan vägde den låg den på runt 150g. Som jämförelse väger min Omega PO på stållänk 185g. I.N.O.X:en upplevs däremot betydligt tyngre än min PO, antagligen då all vikt är samlad på så liten yta på den. Jag trodde först att detta skulle bli ett problem men efter endast någon dag på armen slutade jag att tänka på det.

Pz4jD1R.jpg



Till skillnad från @Foxbolt så användes bezelskyddet ytterst lite så har inte mycket att säga till om det. Det lilla jag pillade med det gav mig däremot känslan av att det var av schysst kvalité. Antar att det finns möjlighet att köpa nya ifall det blir utslitet/skadat, vilket är ett väldigt smidigt och smart sätt att undvika att klockan tar stryk. Det är ju ändå en "tool-watch". Under sin tid med mig fick däremot klockan inte utstå så mycket tuffa tag. Det var väl egentligen endast några enkla regnskurar som den fick stå ut med, vilket den klarade sig igenom galant.

WENsBWn.jpg


Både vridringen och resterande del av bezeln känns jäkligt gedigna och solida. Något jag i och för sig förväntade mig av en "tool-watch". Vridringen klickar fint och bra hela vägen runt utan något strul alls, har dock inte riktigt bestämt mig vad jag tycker om den kantade design som den har. Får den å ena sidan att sticka ut men å andra sidan försämrade det möjligheten att snabbt läsa av vridringen i visa vinklar (hur ofta det dock blir ett problem är en helt annan fråga).

Hade aldrig några problem med generellt avläsande av tid. Inte heller i mörkret då lysmassan är stark och klar. Har däremot ingen riktig uppfattning om hur länge den håller. Skyddet i metal runt kronan trodde jag först skulle vara störande men slutade snabbt att tänka på det. Tycker sådär i efterhand nu till och med att det ger karaktär och snygg form till klockan.


gBGh371.jpg

1YWZ2cr.jpg


När vi nu ändå pratar kronan kan jag ta upp ett av de två klagomål jag har på klockan. Jag upplevde det som att när man skruvade in klockan så stannade den fullt inskruvad i ovan sedda läge. Det vill säga med icke korrekt vriden sköld. Ifall det är för att den egentligen ska dras åt än hårdare, lite lösare eller för att de helt enkelt inte är så noggranna på Victorinox, vet jag ej. Var dock smått irriterande när man kikade på bezelskyddet och skölden är rätt orienterad där.

uAu84e7.jpg

l7uibWm.jpg

pRBdKwY.jpg



Gummibandet kändes riktigt skönt. Vet att @Foxbolt klagade på att det kändes lite hårt, men kanske var så att det bara behövdes köras in av honom i en vecka, för jag upplevde ej gummit som hårt alls. Gillade även att både gummibandet och själva låset är dekorerat med Victorinoxskölden. Ser riktigt snyggt ut. Däremot blev bandet tidigt smutsigt runt kanterna, något jag försökt fånga på den tredje bilden. Kanske går att bli av med genom lite tvättande men det är också ett litet minus.

KLKd2s2.jpg


I slutändan tycker jag ändock att det var en riktigt rolig klocka att få leka med under den vecka jag hade den. Känns som en riktigt stabil och ordentlig klocka som precis som de ger reklam för, antagligen tål en himla massa med stryk. Även om jag hittat lite och klaga på tycker jag att det mest var petitesser. Mot slutet av veckan hade jag helt vant mig vid klockan och den kändes helt naturlig på armen. Ett stort plus var även att flickvännen gillade den, något som inte går att säga om alla klockor jag äger eller vill äga (hon tycker bland annat att Rolex GMT II med pepsi-bezel har ett väldigt barnsligt utseende). Skulle som helhet antagligen ge klockan 8/10 Schweiziska arméknivar. Den är absolut en "tool-watch" jag skulle kunna tänka mig att äga även om den saknar många av de finesser som de flesta "tool-watches" har (eg. Casio G-Shock).

Ser redan fram emot att få följa vad kommande personer i pass-arounden har för upplevelse av klockan och vad de planerar att utsätta den för. Direkt här efter mig är det @Casual Bum som plockar upp den, så antar att uppdatering kommer från honom snart.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Rödingen har nu vandrat vidare till @toftich och borde hamna i hans händer på tisdag.
Tyvärr så har jag slagit i den ett par ggr så att den är lite ärrad vid 30 och 50 min på bezeln. Så att ni vet vem som tog oskulden på den :banghead: :)

Mina intryck och bilder kommer i veckan.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ironiskt att gula är i bäst skick. :)
Vi har ju inte tagit isär klockorna så det kan vi ju faktiskt inte veta, eller hur? :)
Den blå har två små märken vid kl. 14. Dessa har jag inte gjort så jag vet inte vad som skett. Slår man i något så är det lätt hänt att det blir märken antar jag. Hoppas iaf att alla tre klockorna kommer vara i skick så att vinnarna vill ha dem! :)
 
Topp