• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek 5970 - realistiska alternativ?

fredrikb

Cartier
Drömmer om en Patek 5970, men det är ju långt ifrån realistiskt:

1331016d1388634808-patek-phillipe-5970-patek5970_02.jpg


Finns det några alternativ med liknande designspråk att tala om? Behöver inte vara evighetskalender, men en vacker, lite rundad kronograf med så klassisk design som möjligt. Månfas är ett plus för att det är så vackert, men kanske inte nödvändigt.

Skulle kunna tänka mig att betala 60-80' begagnat.

Idéer?
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Vem drömmer inte om den, underbar klocka! Glashütte original har ju väldigt fina eleganta ur, någon sån kanske skulle kunna passa in i budgeten?:)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har gått i samma tankar.. PP 5970 och flera liknande PP kronografer är helt jävla underbara.. Men med tanke på kostnad är det inte möjligt i detta liv. Fungerar ett substitut? Blir det "nästan" klocka även fast målet är ouppnåeligt? Det är ju Pateken man vill ha mest av allt även fast liknade är väldigt fina klockor..
 

morrism

Audemars
Har gått i samma tankar.. PP 5970 och flera liknande PP kronografer är helt jävla underbara.. Men med tanke på kostnad är det inte möjligt i detta liv. Fungerar ett substitut? Blir det "nästan" klocka även fast målet är ouppnåeligt? Det är ju Pateken man vill ha mest av allt även fast liknade är väldigt fina klockor..

Klart det funkar, vad är alternativet? gå runt utan klocka eller välja en klocka man tycker är ful?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Klart det funkar, vad är alternativet? gå runt utan klocka eller välja en klocka man tycker är ful?

Frågan är om blir nöjd med typ en Longines när man från början drogs åt Pateken, Även fast Pateken inte är ekonomisk möjlig. Nej men finns ju väldigt många andra klockor som man kan köpa som är precis vad man vill ha. Bara ventilerar lite tankar runt detta
 

Sond

Patek
Har gått i samma tankar.. PP 5970 och flera liknande PP kronografer är helt jävla underbara.. Men med tanke på kostnad är det inte möjligt i detta liv. Fungerar ett substitut? Blir det "nästan" klocka även fast målet är ouppnåeligt? Det är ju Pateken man vill ha mest av allt även fast liknade är väldigt fina klockor..

Klart det funkar, vad är alternativet? gå runt utan klocka eller välja en klocka man tycker är ful?

Jag är lite inne på vikguls linje. Att köpa en klocka som påminner om en drömklocka riskerar att sluta olyckligt. Men det är ju annorlunda om man verkligen faller för klockan.
 

morrism

Audemars
Jag är lite inne på vikguls linje. Att köpa en klocka som påminner om en drömklocka riskerar att sluta olyckligt. Men det är ju annorlunda om man verkligen faller för klockan.

Fast om man bara gillar utseendet och nöjer sig med stilen så är det inga problem.

Men vill man ha mystiken kring märket och vetskapaen om timmarna bakom tillverkningen, själva känslan, ja då kan inget ta den platsen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast grejen är ju att även drömklockor bleknar lite efter ett tags ägande och frågan är om skillnaden är värd 100' i prisskillnad. För mig är svaret ganska enkelt. JLCn är väl inte helt gratis den heller så i min värld känns Zenithen som det bästa alternativet. Det är nog svårt att motivera kvalitetsskillnaden i förhållande till pris. Zenithen har ju ett grymt och beprövat urverk. Dessutom är 36000 riktigt coolt.

Vad jag menar är att Zenithen inte bör ses som en kompromiss. Modellen/typen har ju funnits länge hos Zenith.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det något annat man vill ha blir Zenithen en kompromiss i vilket fall som helst.
Konkurrent/alternativ och kompromiss är ju två olika saker,det var det jag menade. Jag tror inte att Zenithen på något sätt är en sämre klocka. Har man däremot drömt om en viss klockmodell i flera år så är det självklart den man ska satsa på.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tycker inte Chronomastern kan ses som en nästanklocka. Är det en tri-compax med månfas som är designkriteriet är den en självklar kandidat. :)
 
Topp