• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Ladies

David74

Omega
Leker lite med tanken på att köpa en schysst klocka åt frun. Började kolla in Pateks sortiment och upptäckte att de prismässigt står sig väldigt väl mot t ex Rolex. Sen gjorde jag upptäckten att i princip alla har kvartsurverk. Det är säkert riktigt fina kvartsurverk men det känns ändå lite fel att köpa en Patek med kvarts. Någon som har koll på varför en tillverkare som Patek inte sätter in automatiska urverk i de flesta av sina damklockor? Jag kan förstå att det i vissa damklockor helt enkelt inte får plats ett automatiskt, men i deras Natulius för damer borde det ju inte vara några problem den är ju trots allt 32 mm.

Skulle annars gärna satt en sån här på armen på frun.

090a0b4d70422d182f5dd7b2a945cb9d.jpg
 
Nautilus och Aquanat har oftast Quartz, men kikar du på de lite roligare modellerna i Calatrava-serien så finner du mycket kul.
Följande ref. har manuellt verk och är väldigt fina enligt mig!

7120 R/G
7200 R
4897 R/G
7119 G/J
7119/1 G/J

Hittas här:
http://www.patek.com/contents/default/en/calatrava_ladies.html


Edit:

Dam Aquanaut i stål är quartz, resterande är automat.
Alltså, ref: 5067A är Quartz
Ref: 5068, 5069 & 5072 är automatverk av kaliber 324 S C.
 
Nu vill jag inte på något sätt generalisera, men kan det inte vara så att en dam hellre ser klockan som en accessoar som bara ska funka utan att dra upp och ställa tid var och varannan dag?
Den uppfattningen har iallafall jag efter att ha pratat med kvinnliga bekanta :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Historiskt sett har inte intresset för innandömet varit av samma intresse på damsidan samt obekvämheten att dra upp/ställa tiden varje gång klockan skall användas (vilket medför att klockan blir liggandes oanvänd i stället för att användas) vilket gör att kvinnor oftast föredrar kvarts.

Dock har tydligen har kvinnors intresse gör mekaniska urverk börjat växa de senaste åren.
 
Leker lite med tanken på att köpa en schysst klocka åt frun. Började kolla in Pateks sortiment och upptäckte att de prismässigt står sig väldigt väl mot t ex Rolex. Sen gjorde jag upptäckten att i princip alla har kvartsurverk. Det är säkert riktigt fina kvartsurverk men det känns ändå lite fel att köpa en Patek med kvarts. Någon som har koll på varför en tillverkare som Patek inte sätter in automatiska urverk i de flesta av sina damklockor? Jag kan förstå att det i vissa damklockor helt enkelt inte får plats ett automatiskt, men i deras Natulius för damer borde det ju inte vara några problem den är ju trots allt 32 mm.

Skulle annars gärna satt en sån här på armen på frun.


Det finns två olika storlekar av Damnautilus; 32mm som är quartz, och 33.6 som är automat.

Dock finns bara 33.6 som guld av något slag med diamantbeprydda mittlänkar.
Annars är den i stål.
 
Topp