• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Nautilus vs Aquanaut

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Är bara lite nyfiken på smaken på forumet, vilken föredrar ni av dessa PP modeller?

Aquanaut
tumblr_lnvgpeWe6m1qke0jmo1_500.jpg


Nautilus
Nautilus+5711+1A+021.jpg


Själv tycker jag det är svårt att utse en favorit.. Kanske Aquanaut just nu.. Men marginalen är liten...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Fast Nautilus är nog vägen att gå om man även vill kunna ha den till kostym och finare kläder. Aquanaut är ju klart mer sportig, särskilt på ett gummi.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Båda är riktigt fina. Men Aquanaut är ju mer originell jmf med nautilus, som har sina konkurrenter i bland annat AP RO

Baserat på det skulle jag hellre ta en AQ. Men visst, nautilus chrono är tung men det börjar ju bli riktigt dyyyyrt där...
 
  • Like
Reactions: Wi

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Patek verkar dyka upp i alla trådar numera :)

Vattennöten är fantastisk men känns bara som ett steg mot Nautilus (den man egentligen vill ha)
 

DrDre

Patek
IMHO så hamnar dessa båda på delad förstaplats på listan "Världens finaste allroundklockor för den som bara vill ha en (1) klocka".

Nautilusen är ju onekligen mer klassisk (och designad av Genta, vilket ju är trevligt) medan Aquanaut:en är modernare. En bit under dessa två ettor, och på tredje plats hamnar AP Royal Oak ("den vanliga", typ 15300) och sedan är det väl ett rejält steg ned till resten, (tex JLC Master) och en bit ned på den listan kommer Rolex DJ och sedan lite ytterligare ned Omega AT.
 

Dykare

Breitling
Nautilusen alla dagar i veckan! Även chrono-versionen är tokläcker! Ska ha båda, en dag, givetvis! Både nautilusen och aquanauten är dock superfina ur!

Förstår inte hur ni kan tycka att aquanauten är någorlunda dressad, eller att den skulle vara all-round:ig? Skulle aldrig ta på mig den klockan till en kostym, blazer, eller knappt ens en skjorta. Främst av anledningen att den bara är snygg på gummi och gummi går fetbort när vi snackar lite finare klädsel. Även nautilusen är tveksam i dunderdressade sammanhang, men fungerar iaf till kostym. I mitt tycke!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
DrDre skrev:
IMHO så hamnar dessa båda på delad förstaplats på listan "Världens finaste allroundklockor för den som bara vill ha en (1) klocka".

Nautilusen är ju onekligen mer klassisk (och designad av Genta, vilket ju är trevligt) medan Aquanaut:en är modernare. En bit under dessa två ettor, och på tredje plats hamnar AP Royal Oak ("den vanliga", typ 15300) och sedan är det väl ett rejält steg ned till resten, (tex JLC Master) och en bit ned på den listan kommer Rolex DJ och sedan lite ytterligare ned Omega AT.


I beg to differ!

...världens bästa (om än inte finaste...) OWG-klocka är såklart en Rolex Submariner! med användbar vridring och rejäl vattentålighet är två saker som dessa bägge saknar? vad har Aquanauten 120m? inte riktigt gott nog åt en modern tuff guy som kör överlevnadsrejs... Aquanauten är bara PP:s sätt att springa åt samma håll som alla andra, bulkiga sportklockor...

O Nautilusen är ju ärligt talat bara en sämre variant från Genta.. efter att han designat AP RO som ÄR GENIAL så gällde det att casha in, alla ville ha honom... VC:s 222 är ju ännu fulare...

4jumbo_zps5a722ea0.jpg



IMHO, the LÖÖV för dessa bägge modeller är mest varumärkeskramande, men hey... vem är jag att snacka... jag har ju en PP, fast en ur "det som de är bra på-segmentet" ...elegant dress/vardag med undersköna verk, bryggor i härlig symfoni :lol:
 

DrDre

Patek
Dykare skrev:
Förstår inte hur ni kan tycka att aquanauten är någorlunda dressad, eller att den skulle vara all-round:ig? Skulle aldrig ta på mig den klockan till en kostym, blazer, eller knappt ens en skjorta.

Även nautilusen är tveksam i dunderdressade sammanhang, men fungerar iaf till kostym. I mitt tycke!



Så du menar att du alltså inte skulle kunna tänka dig att bära en Aquanaut till skjorta? Så den funkar alltså bara till t-shirt?

Och Nautilusen inte till "dunderdressade tillfällen", dvs "finare än kostym"? Om man räknar bort fracken från dessa dunderdressade tillfällen (då man inte har armbandsur vanligtvis), så har man smokingen kvar. Hur ofta bär man det?

Jag brukar själv föredra något lite dressignare till kavaj eller kostym (ofta en DD på läder eller en JLC Reverso) och avstår då från tex vintage Rolex sport, och jag har då uppfattat mig själv som lite petig, men detta är ju en helt annan liga.
 

Dykare

Breitling
DrDre skrev:
Så du menar att du alltså inte skulle kunna tänka dig att bära en Aquanaut till skjorta? Så den funkar alltså bara till t-shirt?

Och Nautilusen inte till "dunderdressade tillfällen", dvs "finare än kostym"? Om man räknar bort fracken från dessa dunderdressade tillfällen (då man inte har armbandsur vanligtvis), så har man smokingen kvar. Hur ofta bär man det?

Jag brukar själv föredra något lite dressignare till kavaj eller kostym (ofta en DD på läder eller en JLC Reverso) och avstår då från tex vintage Rolex sport, och jag har då uppfattat mig själv som lite petig, men detta är ju en helt annan liga.

Du förstår mig rätt och av den anledningen skulle jag aldrig bära en aquanaut då jag inte har ett tillräckligt stort användningsområde för den (stranden, skogen, tischa, tröja, piké, rugby). Men som sagt, det är främst gummidilemmat som sabbar.

Mjo, lite så jag tänkte - förvisso tämligen irrelevant just av den poängen. Dock tycker jag väl att en dag på jobbet (i kostym) känns mindre dressad än en fest (i kostym) - även om samma kläder bärs - och på festen skulle jag helst knata runt i något stiligare än en nautilus.

Ditt sista stycke tycker jag stämmer ganska väl överens med mina egna tankar i ämnet. Fast jag upplever en Aquanaut som mer "sportig" än en ny sub och vidare Nautilusen som bara strax dressigare än densamma; det kanske är där våra åsikter går isär?
 
För mig är Nautulusen kungen av stålklockor, det är en IKON och en graal för dom flesta klockintresserade pga av Genta och att den inte går att bara knata in och köpa över disk, efterfrågan är BRA mycket större än tillgången liksom det var med Daytonan förut....

Och för mig är det på något sätt den ultimata graalen och förhoppningsvis kommer man att äga den nån dag, kanske när man fyller 50 eller något...


20120928_173448-2.jpg


Aquanauten har jag alltid tyckt att den är snygg MEN alltid trott att den har varit 38mm och därför inte brytt mig så mycket om den, nu när jag vet att den har kommit som 40mm och sett dessa bilder pch den ligger lite mer humant i en 'överkommlig' prisklass beggad så känns den jävligt intessant pga av att jag gillar gummiband och främst att jag redan har den ultimata stålklockan i SubC (min egen åsikt)

20121004_121116.jpg


20120128_153353-2.jpg


20120128_153313-2.jpg


Slutsats, Nautulus är och förblir kungen av stålklockor och ett av det 'creddigaste' man kan äga tror jag men vetefan om inte Aquanauten på gummi är snyggare ändå...kanske inte...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
masterkiller skrev:
För mig är Nautulusen kungen av stålklockor, det är en IKON och en graal för dom flesta klockintresserade pga av Genta och att den inte går att bara knata in och köpa över disk, efterfrågan är BRA mycket större än tillgången liksom det var med Daytonan förut....

Och för mig är det på något sätt den ultimata graalen och förhoppningsvis kommer man att äga den nån dag, kanske när man fyller 50 eller något...


20120928_173448-2.jpg


Aquanauten har jag alltid tyckt att den är snygg MEN alltid trott att den har varit 38mm och därför inte brytt mig så mycket om den, nu när jag vet att den har kommit som 40mm och sett dessa bilder pch den ligger lite mer humant i en 'överkommlig' prisklass beggad så känns den jävligt intessant pga av att jag gillar gummiband och främst att jag redan har den ultimata stålklockan i SubC (min egen åsikt)

20121004_121116.jpg


20120128_153353-2.jpg


20120128_153313-2.jpg


Slutsats, Nautulus är och förblir kungen av stålklockor och ett av det 'creddigaste' man kan äga tror jag men vetefan om inte Aquanauten på gummi är snyggare ändå...kanske inte...
Skitsnygga båda två, och som du säger troligen det ultimata och slutgiltiga... Men du, om man går till Rob igen framåt, vad krävs för att få klämma på en Nautilus..? måste man informera om det i förväg då eller?

Haha min sambo tror jag är spritt språngande galen då jag surfat Patek Philippe hela förmiddagen.. och det värsta är att hon har rätt... KS-syndromet i ett nötskal... :mrgreen:
 
80talisten skrev:
Skitsnygga båda två, och som du säger troligen det ultimata och slutgiltiga... Men du, om man går till Rob igen framåt, vad krävs för att få klämma på en Nautilus..? måste man informera om det i förväg då eller?

Haha min sambo tror jag är spritt språngande galen då jag surfat Patek Philippe hela förmiddagen.. och det värsta är att hon har rätt... KS-syndromet i ett nötskal... :mrgreen:

Att få komma in och klämma på en är liten chans då den 'nästan' aldrig finns i butik (iallafall 5711), bästa chansen du har är nog att pallra dig iväg till ett GTG och klämma på Gentas...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Två olika klockor trots att det är sportmodeller från samma tillverkare. Aquanauten ska ha gummibandet och Nautilus ska ha den säregna länken.

Båda är i samma liga och tilltalar mig på olika sätt. Aquanauten är sportigare.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
masterkiller skrev:
80talisten skrev:
Skitsnygga båda två, och som du säger troligen det ultimata och slutgiltiga... Men du, om man går till Rob igen framåt, vad krävs för att få klämma på en Nautilus..? måste man informera om det i förväg då eller?

Haha min sambo tror jag är spritt språngande galen då jag surfat Patek Philippe hela förmiddagen.. och det värsta är att hon har rätt... KS-syndromet i ett nötskal... :mrgreen:

Att få komma in och klämma på en är liten chans då den 'nästan' aldrig finns i butik (iallafall 5711), bästa chansen du har är nog att pallra dig iväg till ett GTG och klämma på Gentas...

Det är mitt jobb och Schema som sätter käppar i hjulet... Men det blir lättare till sommaren då man har semester, hoppas på lite kul GTGs då :)
 
Topp