• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek trend?

par

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som känner att det går en Patek trend på forumet?
När klocksnack började var det väldigt tyst om pp. Sista tiden har det dykt upp fler och fler trådar där det både diskuterats och öppnats boxar....

Man blir snart tvungen att köpa en själv verkar det som.

Dyr trend, kunde vi inte haft en Michael Kors trend istället. Det skulle bli billigare för mig....
 

Florre

Omega
2-Faktor
Klart det har diskuterats endel, men egentligen, på nästan 2500 medlemmar, hur många är det som sportar en PP?
 

Optimisten

Cartier
Är det bara jag som känner att det går en Patek trend på forumet?
När klocksnack började var det väldigt tyst om pp. Sista tiden har det dykt upp fler och fler trådar där det både diskuterats och öppnats boxar....

Man blir snart tvungen att köpa en själv verkar det som.

Dyr trend, kunde vi inte haft en Michael Kors trend istället. Det skulle bli billigare för mig....

Jag har sett detta hända inom en mängd områden.

1. män (?) med pengar att bränna köper något kul och fint, t.ex. en Rolex

2. män med pengar att bränna äger sin pryl, lär sig mer om den, lär sig mer om andra (dyrare) prylar i samma kategori

3. män med pengar att bränna köper en ännu dyrare pryl inom samma kategori

4. goto 1 eller 2 until pengar is slut

Jag har sett det hända på andra klockforum. På klassiska bmwm5.com nuvarande m5board.com (eller?) så var insteget inte Rolex utan en BMW M5, sedan gick många över till Porsche 911 Turbo.

Detta har väl alltid funnits, men helt klart förstärkts av Internet.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Grupptrycket här har diskuterats innan.
Först var det pepsi GMT? Sedan 5513, därefter OQ, DD och nu aquanauten men aquanauten är för dyr för att sprida sig riktigt mycket på forumet. :)
Fast jag föredrar nog Calatravan där, eller tror jag gör det iaf. Har dock bara klämt på Aquanaut när det gäller PP... Så ett riktigt yttrande kanske inte är helt rättvist...
 

vekktah

Cartier
Trend och trend. Det är ju (även om jag är helt sval inför aquanöten) klassiska klockor från världens typ främste tillverkare. Vad gäller de olika rolexmodellerna håller jag inte heller med. Det kanske är ett tiotal som går bananas på Explorer ll några månader men det är inte en klocka som sen "dör", vilket trender gör. Trend är väl mer glycine-psykosen som rasade på TTT. (Köpte o sålde ett par jag med) Där kan man snarare tala om en trend.

Trots att jag är 110% rolexmänniska så är jag lite trött på att se andra köpa och äga dem. Skitkul när annat köps och visas upp! (Utom seiko då...)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
OnT - det är ju inte så märkligt att man blir sugen på tex en PP Aquanaut om det poppar upp en till höger och vänster. Har man dessutom förmånen att prova dem live, så blir ju suget ännu större.

För vissa personer har inte modell X varit i tankarna - men dyker den upp på 5 st olika (och snygga) wristshots på två veckor så...
 

Mr.Chang

Audemars
Alla har råd med PP! Och det kan vi tacka våran regering för. Har man varit smart nog och sparat det som man fick i jobbskatte avdrag,har man råd!
Men snart kan det bli slut med detta,med alla paket öpnings trådar om ni röstar fel i nästa val.:D:D:D:arghh::eek:o_O:(:banghead:



PS.
Lite lobby verksamhet skadar inte.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Helt klart att det förekommer trender här på forumet. Man kan fundera lite på vem som är trendsättare, samt hur trenderna ser ut. Det gör jag. Tycker det är intressant att se det flockbeteende som finns på så många diskussionsforum,med en flock av människor som i många fall aldrig har träffat varandra.

Också jag påverkas av detta... Men då tänker jag på det som att jag söker inspiration. (Och så har jag på sätt och vis en inbillad kontroll av mitt beteende i flocken.):D

Hade det inte varit för trender, flockbeteende och internetforum hade jag helt troligt aldrig börjat köpa vintage.

A
 

Jonazid

Omega
Jag har garanterat inte råd att köpa en just nu. Och de nya är faller inte i min smak. Men kollar runt efter en dress vintage Patek.

För mig är det enkelt de tillverkar inte hutlöst mycket klockor som så många andra märken.
 

16610

Patek
2-Faktor
Hade aldrig tänkt på PP innan. Dyra och kanske inte riktigt föll mig i smaken men nu när jag har kollat lite. Herre jösses vilka klockor och jag har hittat en hand full som jag gärna skulle vilja ha om det fans dollars. PP är nog kung över alla klockor.
Men finns har det blivit lite trend.....
 

Frosse

Cartier
Ja vem vill inte ha en 5970 ;)

s7hEyUf.jpg
 

raketa

Omega
Trend och trend. Det är ju (även om jag är helt sval inför aquanöten) klassiska klockor från världens typ främste tillverkare. Vad gäller de olika rolexmodellerna håller jag inte heller med. Det kanske är ett tiotal som går bananas på Explorer ll några månader men det är inte en klocka som sen "dör", vilket trender gör. Trend är väl mer glycine-psykosen som rasade på TTT. (Köpte o sålde ett par jag med) Där kan man snarare tala om en trend.

Trots att jag är 110% rolexmänniska så är jag lite trött på att se andra köpa och äga dem. Skitkul när annat köps och visas upp! (Utom seiko då...)
Håller helt med, det är fina klockor med det börjar bli lite för mycket Rollar tycker jag!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Det är roligt att upptäcka nytt. Personligen så skulle jag gärna ha en PP5227R. En enkel klocka med grym kvalitetskänsla. Hade gärna jämfört den sida vid sida med en GS SBGA092.
Båda 39mm i rosé med glasbaksida (bara en har hunterlock dock) och krokoband. Och, icke att förglömma, båda med saftigt pris, PP ca. 260' och GS gissningsvis 170-180' i Sverige.

sbga089-sbga090-sbga092.jpg


PPC5227_img1_01_fe98d56c96.jpg


SBGA092.png


sbga092-8.jpg


sbga092-13.jpg


2013-pat-5227r-001-img2-f2-3-jpg_1258247.jpg


2013-pat-5227r-001-img4-f2-3-jpg_1258249.jpg




 

POO

Panerai
SBGA092.png

Seiko lider generellt av någon form av överdimensionerad boett-syndrom, något som framförallt kommer till sätter sig på luggarna. I stället för smäcker dressklocka blir det en koloss. En start hade varit att slipa bort fasningen som löper längs hela sidan.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
SBGA092.png

Seiko lider generellt av någon form av överdimensionerad boett-syndrom, något som framförallt kommer till sätter sig på luggarna. I stället för smäcker dressklocka blir det en koloss. En start hade varit att slipa bort fasningen som löper längs hela sidan.
Seiko har värdelösa bilder av sina klockor..

 

Sond

Patek
Det är väl också så att när man hänger på ett forum så inträffar två saker:
1. Saker normaliseras. I verkliga livet tycker de flesta att en klocka för 10000 är otroligt mycket. På ett klockforum blir det helt plötsligt naturligt att klockor kostar 30000. 50000. 80000.
2. De flesta människor har behov av bekräftelse. Om man inte är helt ekonomiskt oberoende och då inte bara oberoende för stunden utan riktigt oberoende så kan ett inköp på 50-150000 behöva mötas med viss uppskattning. På ett forum kommer den bekräftelse som kan vara svårt att få i verkliga livet. Själv spanar jag lite efter en VC. Hustru, barn, kollegor och vänner skulle omedelbart tycka att jag helt tappat fotfästet om jag berättade vad de kostar. Här på KS är jag övertygad om att det skulle rasa in bekräftande och uppmuntrande kommentarer och därmed göra affären acceptabel. Känslan av att inte vara ensam med sin galenskap betyder mycket..:D

Just PP-trenden späs på av snygga bilder på klockor som är ouppnåeliga för de flesta. Dessutom tror jag PP kanske är klockornas klocka. Man pratar ibland om "the big three", PP, AP och VC. Och enligt mig seglar PP som tydlig etta. Så när de börjar dyka upp skapas ett köpbehov för de som har råd(och kanske även för oss som inte har råd) baserat på de vackra bilderna och det fantastiska varumärket.
 
Topp