• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paul Newman i antikrundan.

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Helt galet; snacka om att gubben vunnit jackpott.. Senaste PN på Kaplans gick väl för närmare 5 mille eller något sådant..
 
Ironiskt nog är det där Göran Larsson, f.d ägare till Nymans Ur AB och fortfarande ganska involverad i företaget.
Han lär veta exakt vad den är värd, det kan jag lova.

Utöver detta så är värderaren i klippen en av de vassaste herrarna på Kaplans och är mycket erfaren, och båda de två vet exakt vem den andra är! ;)
 
Buh, känns rätt stage:at då. De ringer säkert runt och ber folk med roliga objekt att svänga förbi...

Antagligen!
Hur troligt är det att någon gubbe kommer in med en Paul Newman? ;)
Skämt åsido så har liknande saker faktiskt hänt. (En såldes på Kaplans för två år sedan om jag minns rätt som var en RCO 6263 i näst intill perfekt skick som var en del av en äldre herre ville sälja den. Det roliga var att den var köpt på ASU på någong gång på tidigt -70 om jag inte minns helt fel! Lite kul att den säljs igen, 40 år senare vägg i vägg med där den köptes ursprungligen!)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ironiskt nog är det där Göran Larsson, f.d ägare till Nymans Ur AB och fortfarande ganska involverad i företaget.
Han lär veta exakt vad den är värd, det kan jag lova.

Utöver detta så är värderaren i klippen en av de vassaste herrarna på Kaplans och är mycket erfaren, och båda de två vet exakt vem den andra är! ;)
Men shit vad tråkigt.. Så jäkla tillrättalagt..
 

Knypplarn

Cartier
Buh, känns rätt stage:at då. De ringer säkert runt och ber folk med roliga objekt att svänga förbi...
Nu har jag inte jobbat med klockor men väl i auktionsbranschen och kan intyga att det förekommer en hel del "tips" innan inspelning på orter där experterna är verksamma. Antikrundan används av vissa auktionshus för att höja "hypen" kring vissa föremål. Ta Axel Einar Hjorths sportstugemöbler som var med för ett par år sedan, programmet fick det att verka som om de var hiskeligt ovanliga och de gjorde en hutlöst hög värdering som i förlängningen innebar att det blev inflation på dessa möbler och priserna idag är kanske 1/5 av vad de var precis efter att Antikrundan uppmärksammande möblerna. Så ja, mycket av det som är "för bra för att vara sant" i programmet är riggat.

Det gör dock inte klockan sämre, ruggigt fin :)
 

mmx

Cartier
Nu har jag inte jobbat med klockor men väl i auktionsbranschen och kan intyga att det förekommer en hel del "tips" innan inspelning på orter där experterna är verksamma. Antikrundan används av vissa auktionshus för att höja "hypen" kring vissa föremål. Ta Axel Einar Hjorths sportstugemöbler som var med för ett par år sedan, programmet fick det att verka som om de var hiskeligt ovanliga och de gjorde en hutlöst hög värdering som i förlängningen innebar att det blev inflation på dessa möbler och priserna idag är kanske 1/5 av vad de var precis efter att Antikrundan uppmärksammande möblerna. Så ja, mycket av det som är "för bra för att vara sant" i programmet är riggat.

Det gör dock inte klockan sämre, ruggigt fin :)
Vad vi vanliga dödliga kallar rent bedrägeri alltså. Kanske dags att uppdatera tablån nu då? Det var ju tiktigt illa när Uppdrag granskning fick sin värdering, 30 k eller nåt, på en Bengt Lindström som var lika fake som en tvådollarsedel.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har alltid haft lite svårt för kufarna som värderar saker på TV men det ingår väl i konceptet att de ska vara underliga. Aningen självgoda.
 

Knypplarn

Cartier
Vad vi vanliga dödliga kallar rent bedrägeri alltså. Kanske dags att uppdatera tablån nu då? Det var ju tiktigt illa när Uppdrag granskning fick sin värdering, 30 k eller nåt, på en Bengt Lindström som var lika fake som en tvådollarsedel.
Programmet i sig är väl inte regelrätt bedrägeri, SVT försöker att göra så bra TV som möjligt och blandar därför högt med lågt. Tror att tittarsiffrorna hade dalat rätt ordentligt om programmet inte "kvoterat in" bättre föremål, det finns liksom en gräns för hur många halvbra loppisfynd man orkar titta på. Sen ska man komma ihåg att så gott som alla experter är anställda vid auktionshus eller har egna butiker och naturligtvis gynnas av att sprida sitt eget varumärke och styra kundströmmen åt "rätt" håll. Kan man dessutom erbjuda föremål från programmet så är det oerhört lättsålt, gemene man är inte speciellt duktig på möbler och konst utan handlar gärna något de känner till (och som andra känner till) och vilken kanal är bättre på att sprida sån kunskap än Public Service? År 2016 är det dessutom alldeles för enkelt för folk att själva värdera saker och hitta referenspunkter via internet, även om det inte alltid är spot on. Det går i princip inte att göra "gratis"-fynd längre men det är väl alla här bekanta med eftersom att detsamma i princip gäller klockor. Arbetade bland annat med att köpa in antikviteter och det är löjligt hur många loppislador i landet som har ett välsorterat utbud där säljaren vet precis hur mycket allt är värt.

Nu har jag i princip slutat titta på programmet eftersom att jag inte tycker om den nya klippningen med "fortsättning följer" och det ständiga tjatet om appen men man får inte glömma bort att det i grund och botten är en TV-produktion och inget annat.

(Helt OT, men fallet Bengt Lindström-förfalskningar är dock rätt snårigt iom att de som utfärdar äkthetsintyg har varit inblandade. Även om Lindström var oerhört produktiv är det helt orimligt att han har målat så många tavlor som kopplas till honom).
 
Ironiskt nog är det där Göran Larsson, f.d ägare till Nymans Ur AB och fortfarande ganska involverad i företaget.
Han lär veta exakt vad den är värd, det kan jag lova.

Utöver detta så är värderaren i klippen en av de vassaste herrarna på Kaplans och är mycket erfaren, och båda de två vet exakt vem den andra är! ;)

Ahhh, nu trillar polletten ner. Efter att ha läst nedåt i tråden inser jag att det är gubben med klockan som är f.d. ägare till Nymans. :banghead: Trist grej, nu känns det ju inte lika hett att kolla på Antikrundan i morgon. Jag satte till och med en påminnelse i Ifönen. Tar genast bort den.
 

mmx

Cartier
@Knypplarn: sant att svenska versionen är ljummen, jämfört med den brittiska. Det är ju övervärderingar och prisdrivningar som är (svårbevisat) bedrägeri. Frågan är väl om det är en jättebra programide överhuvudtaget?
Fallet med Bengt Lindström är inte high tech alls, många av förfalskningarna är orealistiskt uselt utförda tekniskt, färger som flyter ihop till brunt, lila osv. Sant att sonen utfärdar äkthetsbevis, men en usel förfalskning är trots allt en usel förfalskning. Och Uppdrag gransknings var usel.
Att loppisladorna har koll på läget är ju inte ett dugg förvånande, det är ju deras jobb liksom...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ja, va fan. Hur länge har det varit superkänt det där med Lindströmförfalskningarena liksom? 15 år?
Tänkte väl mer för att Wallhagen jobbar där och detta kan vara lite win-win marknadsföring till Olof sr och Bukowskis nya klockauktion. Denna skulle med lätthet kunna headlinea en hel kvalitetsauktion så Bukowskis kan säkert tumma lite på säljarvodet för att få in den. Varför inte börja med lite TV-hets och sedan sälja "Auktionsrundan-Daytonan" några månader senare för en mille och på så vis ge SVT lite marknadsföring tillbaka. Alla vinner..

Eller ställer Göran Larsson upp på att spela dum på TV bara för att få sina 15min of fame?

Lite spännande att höra värderingen. Liknande 6239 kostar från typ 900 idag. Med b+p och ev proveniens så blir det självklart mer.
 

mmx

Cartier
Tänkte väl mer för att Wallhagen jobbar där och detta kan vara lite win-win marknadsföring till Olof sr och Bukowskis nya klockauktion. Denna skulle med lätthet kunna headlinea en hel kvalitetsauktion så Bukowskis kan säkert tumma lite på säljarvodet för att få in den. Varför inte börja med lite TV-hets och sedan sälja "Auktionsrundan-Daytonan" några månader senare för en mille och på så vis ge SVT lite marknadsföring tillbaka. Alla vinner..

Eller ställer Göran Larsson upp på att spela dum på TV bara för att få sina 15min of fame?
Aha, ok, du menar så. Kanske, men väldigt nära bedrägeri i så fall.
 
Topp