• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad PB2 Rolex Datejust 16014, Vignette tavla

Pris
53.000kr
Returpolicy
Enligt överenskommelse
Bilder Skickat
  1. Ja
Rolex Datejust 16014, Vignette dial med diamanter
År: 1986

Boett och länk:
Klockan kommer utan tillbehör.
Boett, länk och vitguldsring är i ovanligt gott skick. Länken är tight och har fortfarande vassa kanter. Borstningen på länken är spikrak och ljuset bryts helt rakt tvärs över länken och visar inga tecken på polering. Boetten är skarp och har originalborstningen kvar med tydlig skarp kant mellan polerad och borstad yta. Det finns inga urgröpningar vid hålen i bandhornen och undersidan och spetsarna av bandhornen är identiska och orörda. Boetten har små märken efter lite användning och visar inga tecken på polering. Krona och vitguldsring är sylvassa i alla linjer och fasetter.

Tavlan:
Tavlan är en ovanlig s.k. Vignette dial med tio diamanter. Tavlan har tyvärr en skada mellan kl 6 och kl 11 där lacken spruckit och lacken bubblat på stora delar av tavlan. Jag köpte klockan med intentionen att lämna tavlan på renovering och måla den i en rolig färg, men tavlan är helt enkelt för fin trots sin skada att jag inte har hjärta att göra det.

Verket:
Verket är kontrollerat av urmakare och är i mycket gott skick. Både utsida och insida matchar vad gäller skick, dvs. klockan är använd men har förmodligen legat oanvänd under många år. Enligt urmakaren ser han att skruvarna i verket är "oskruvade" och det finns ingen gravyr på insidan av baklocket, vilket indikerar att den inte servats flera gånger och inte använts mycket. Rotorn har aldrig skrapat i varken bryggor eller baklock och alla hjul är i gott skick. Automatverket har demonterats, punktvis rengöring och oljning av verket har gjorts. Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom. Vill man ha den servad kan jag förmedla en service till ett bra pris med ett års garanti och med kvitto.

Värdering:
Klockan är svår att värdera pga. tavlan. Om tavlan vore perfekt uppskattar jag att den vore värd minst 70.000kr. Kan man leva med att tavlan inte är perfekt så har man en grymt fin och ovanlig Datejust. Tycker du jag är helt fel ute ang värderingen och är intresserad av klockan så kan vi diskutera priset.

Mina referenser

Pris: 57.000kr-> 55.000kr-> 53.000kr

IMG_8234.jpeg

IMG_8228.jpeg
IMG_8224.jpeg
IMG_8227.jpeg
IMG_8226.jpeg
IMG_8225.jpeg
IMG_8229.jpeg

Kompletterande bilder.
IMG_8479.jpeg
IMG_8480.jpeg
IMG_8481.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp