• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ska klockan ha datumfönster vid klockan 6 ?


  • Totala väljare
    217

pedral

Omega
2-Faktor
Hej alla klockvänner,

Jag håller på att startar ett nytt mid entry level klockmärke med namnet "Pedral"
Jag har beställt ett par exemplar av en design jag gjort för att se hur väl den kommer att mottas av klockfantaster på detta forum.
(Därför har jag tänkt att ha en eller två passaround klockor till ett par medlemmar så att de får ge sin final verdict om själva klockan som kommer ha ett schweiziskt automatiskt hjärta)
Designen är olikt det som finns därute, men jag vet att många kommer att uppskatta den då den är avskalad och tidlös!
Passaround-klockan kommer antingen drivas av ett verk från ETA 2824-2/ Sellita SW200-1.
Själva klockan kommer att ha måtten 40x40mm. Klockan kommer att lanseras via pre-order.

Jag kommer att bifoga två renderingar av designen och skulle uppskatta lite feedback på vad som kan läggas till eller tas bor (tänk avskalad lyx som de flesta kan ha råd med)
Jag är just nu i en dialog med ett designteam som ska hjälpa mig förfina lite detaljer i på kronan och lite mindre justeringar så ha överseende med renderingarna..All feedback uppskattas (fokusera på designen och urverket)
Borde jag ha med ett datumfönster vid klockan 6 eller borde jag låta det vara som den är?
 

Bilagor

  • rsz_1男装.jpg
    rsz_1男装.jpg
    89.7 KB · Visningar: 914
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
image.jpeg

Fick Cartier crash vibbar av den första bilden inte alls lika men åt samma gata iaf enligt mitt tycke. Kanske bara renderingen dock som är sne? Lycka till!
 
  • Like
Reactions: JLW

Tarkovski

Omega
Innan jag klickade på tråden tänkte jag förstrött "inte en till som ska kränga sin "premium" kvartsdinka med krystad story". Men ändrade när jag läste ETA/Sellitaverk.

Ontopic: Intressant design. Vad har du tänkt för glas? Till att börja med får du nog skippa datumfönstret än så länge.
 

Tarkovski

Omega
Och nej, jag anser inte att ETA- och Sellitaverk skulle vara "premium" heller som det kanske antydde i mitt förra inlägg. BTW skulle inte tillgången på verken frysas av Swatch Group eller åtminstone ETA-verken?
 

Hugii

Audemars
Spontant... ja den är ren och bevara den så. Jag tror inte att den kommer gå hem hos den stora massan. Priset kommer också vara en faktor som gör att det inte säljs "många" av den.
Känns som "tjock/hög" just nu?! Gör den så smal som möjligt i så fall, för den är ganska 'ren".
Herr- eller damklocka? Som herrklocka kommer den inte att göra succé.

Som andra har påpekat, kanske nytt namn? Men låt bli svenska skärgården eller skånska höglandet. :)
Roligt med den lilla detaljen på A:et. :)
 

JohnDoe

Rolex
Inget datum, då "tappar du" designen. Vilka boettmaterial hade du tänkt? Vilken prisgrupp definierar du som mid/high entry? Tror vi här kan ha lite annan uppfattning än folk i allmänhet. För mig ser jag en midentry som 50-100k och high 250k+. Fast det kan vara lite snålt tilltaget. Kanske mid borde vara 250k.
Edit: bara så du vet så går det minst 13 kickstartertrådar på dussinet här och de brukar vara lika populära som spöregn på midsommar.Personligen tror jag att klockforum är helt fel forum för dessa projekt. Vi är en mycket lite kundgrupp och motsvarar generellt inte alls den vanliga kunden. Bättre är ett "modeforum" av typ "blondinbella" eller vad de nu heter, där har du nog rätt målgrupp. Lite generaliserat så är fabrikat yngre än 50-100 år inte så heta här utom möjligtvis en del undantag typ SjööSandström, Richard Mille, Linde Werdelin m.m. Modeföretag som MK, DW ses i bästa fall som "nåja det tar ju plats på armen, hoppas de köper en riktig klocka".
 
Senast ändrad:

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Inte min kopp. Men designen var avskalad och ren, känns väldigt unisex.
Dock tror jag att runt 38mm vore en bättre storlek. Dels för att göra den än mer "tillgänglig" för båda könen. Men även mer dressad.

Kul att folk vill, lycka till!
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vilken tid visar klockan på bilden? 1330? Sen en bild som visar hur nära visaren går glaskanten vid tio över. Intressant form på boett och glas men kan vara svårt att få symmetri med visarna.
 
Senast ändrad:

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Gillar´t!
Datum skulle antagligen sabba designen så jag skulle skippat det.
Borstad boett, mattsvart tavla och mocca eller svart vintageläder hade varit kul att se på klockan.

Snyggt med "A" och visarna förresten, kul med små genomtänkta detaljer. Kan säkert sälja bra till frimurarloger också ;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Jag gillar designen och de små detaljerna som nämnt ovan.

Några funderingar dock, känns som att den skulle nå ut till fler med ett quartzverk? Med tanke på att den ändå saknar sekundvisare. Känns inte lika exklusivt som ett automatverk kanske, men vad är tänkt listpris? Snygg utan datum så låt det vara. :)

Behåll namnet, lycka till K!
 
Topp