• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pendelur, lite större klockor, problemlösning

frenchie

Breitling
Hej alla!
Jag har (givetvis) en faiblesse även för större klockor. Har aldrig varit någon fan av lod-klockor och golvur, mer väggklockor om de är av rätt stuk och ljud. Jag har blott två så något hysteriskt samlande är det inte tal om. Bägge går utmärkt och slår vackert både hel och halvslag.

Den ena, denna Paterson, är lite känslig och stannar lättare och behöver kanske en rengöring. Jag tänkte lyfta av urtavlan och göra så gott jag kan utan att riva verket i bitar.

Men jag har en fundering som kanske någon här kan ge råd om; urverket är ganska känsligt för om det hänger rätt, både vinkeln mot väggen såväl som att pendeln får slå mellan sina riktiga ändlägen, alltså att det hänger rakt. Saken är den att jag nu ska göra det jag drömt om i många år, fälla in klockan i en vägg så bara urtavlan sticker ut. Det gör att jag inte lika enkelt kommer åt pendeln om det behövs. Pendelvikten är bara 131g, att öka pendelvikten ändrar ju inte frekvensen, bara kraften i varje rörelse.

Min fråga är, bör jag öka vikten något, t.ex. +15% = 150g, är det ett "allmänt känt trick" bland urmakare?

Tänker jag rätt? Kraften från mekanismen är ju synnerligen liten men fullt tillräcklig för att skapa rörelsen, när väl pendeln svänger, har den ju sin inneboende kraft, ökar jag vikten bör kraften lättare komma ut i "kanterna" så att gaffeln faller över haken och tickar ett steg framåt.

EDACFC62-A62A-48BF-8DF2-8F7B1249010B_1_105_c.jpeg
IMG_6579.jpeg
IMG_6580.jpeg
IMG_6582.jpeg

IMG_6584.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Nej, den kommer inte gå bättre för att du tynger pendeln, det enda som kommer hända är att den går saktare eller inte alls. Pendeln är enbart ett reglage.

Klockan behöver en helrenovering - rengöring, nya lager, polerade axeltappar och eventuellt nya fjädrar.
 

frenchie

Breitling
det enda som kommer hända är att den går saktare eller inte alls. Pendeln är enbart ett reglage.
Hur menar du nu? Att du svarar med massor av erfarenhet i bakgrunden betvivlar jag inte. Men jag vill veta hur, tekniskt sett, du menar att klockan skulle gå långsammare på grund av en viktökning på säg 5-10%?

Nu HAR jag rengjort verket och gett den en ny droppe olja i resp smörjskål, rengjort bygeln vid steghjulet från gammal intorkad smörja. Ser en märkbart skillnad på gången så det löser sig nog, så illa gick den inte innan, håller tiden riktigt fint etc.

Jag är VÄL insatt med hur en pendel fungerar men frågan är ändå relevant.

Jag, och kanske andra här, tycker det hade varit intressant med en fördjupad förklaring, inte bara ”smäll på fingrarna”. Varför har man annars ett forum?
 

frenchie

Breitling
Dessvärre har jag en spricka i en av låsfjädrarna till uppdragningen. Ingen som råkar ha delar till Junghans A07-verk liggandes möjligen?

5D8834B8-1149-4463-B415-190878D0226F.jpeg
C5BA92F8-1FE5-44B6-AB92-93B8F2293897.jpeg
 
Senast ändrad:

Enlundgren

Cartier
Förstår inte riktigt varför du vill ha pendeln tyngre? Kraften kommer inte från pendelns rörelse utan från fjädern man drar upp. Pendelns rörelse bestämmer klockans gånghastighet 🙂
 

frenchie

Breitling
Förstår inte riktigt varför du vill ha pendeln tyngre? Kraften kommer inte från pendelns rörelse utan från fjädern man drar upp. Pendelns rörelse bestämmer klockans gånghastighet 🙂
Nu kommer jag inte tynga pendeln så ni behöver inte gå i parterr över det.

Rent fysikaliskt påverkad inte frekvensen. Däremot påverkas momentet. Dvs, den kraft med vilken pendeln utför sin rörelse när den väl är i rörelse, påverkas.

Nu har jag ställt frågan, alla som svarat har ”slagit bakut” eftersom det inte är ett ”trick som kan tas till”. Det var det jag ville få svar på, såatteh…

Jag behöver väl inte radera frågeställningen för att få ro igen? Fråga kan man väl få, ALLA här kan ju inte leva på att renovera ur? Nyfikna och intresserade får väl också kika runt och fundera lite. Fysik har jag bra koll på, tänka och räkna med. Men erfarenheten har jag inte. Ok?

Det som skulle hända är också att det kraft med vilken pendeln får sin knuff skulle jobba mot ett lite lite högre motstånd så det är inte allom givet att det skulle göra någon skillnad.

Det är i vart fall ett intressant räkneexempel, vilken vikt är optimal?

Nåja, släpp det nu, urverket är rengjort och försiktigt smort igen. Nu är det bara en fjäder som saknas, funderar på att 3D-printa en i kolfibearmerad plast. Det är ju bara stopp-hakens fjäder.
 

Enlundgren

Cartier
Nu kommer jag inte tynga pendeln så ni behöver inte gå i parterr över det.

Rent fysikaliskt påverkad inte frekvensen. Däremot påverkas momentet. Dvs, den kraft med vilken pendeln utför sin rörelse när den väl är i rörelse, påverkas.

Nu har jag ställt frågan, alla som svarat har ”slagit bakut” eftersom det inte är ett ”trick som kan tas till”. Det var det jag ville få svar på, såatteh…

Jag behöver väl inte radera frågeställningen för att få ro igen? Fråga kan man väl få, ALLA här kan ju inte leva på att renovera ur? Nyfikna och intresserade får väl också kika runt och fundera lite. Fysik har jag bra koll på, tänka och räkna med. Men erfarenheten har jag inte. Ok?

Det som skulle hända är också att det kraft med vilken pendeln får sin knuff skulle jobba mot ett lite lite högre motstånd så det är inte allom givet att det skulle göra någon skillnad.

Det är i vart fall ett intressant räkneexempel, vilken vikt är optimal?

Nåja, släpp det nu, urverket är rengjort och försiktigt smort igen. Nu är det bara en fjäder som saknas, funderar på att 3D-printa en i kolfibearmerad plast. Det är ju bara stopp-hakens fjäder.
Ursäkta om du tog det illa, det var inte illa menat 🙂 Alltid kul med mod och fix med nya idéer. Visa gärna en bild på resultatet sen. Här är en bild på min väggklocka som är en gammal moddad manometer modell större
20211102_200642.jpg
 
Topp