Jag har pendlat till jobbet i stockholmsområdet på scooter i många år nu. Först på eu-moped och senare år på en Piaggio MP3. Båda fungerar bra i min mening men MP3:an bättre av ett par anledningar.
Den som beslutade att eu-moped ej får framföras i högre hastighet än 45 km/h borde ställt sig frågan hur bilister på 50 väg reagerar på ett sådant fordon. Således går laglig moped helt bort då varje meter av resan blir "med livet som insats". Plockar man bort en ring i variatorn så kommer man ganska lätt upp i 60 - 65 km/h utan att "trimma" och nu fungerar fordonet mycket bättre som pendlare,
men det är olagligt.
Sedan bytte jag till en Piaggio MP3 som är en 500cc motorcykel fast med ett extra framhjul. Fungerar i mitt tycke ännu bättre än moped även om den inte är helt förtjust i hastigheter under 40 km/h. Dessutom fungerar den utmärkt att nöjesåka med på helgerna och det är inget problem att åka rejält långa etapper på den om man vill (åker inte sällan till sommarstugan på den och det är drygt 30 mil enkel resa).
Saker att tänka på enl. mig. Oavsett vad du åker på så behövs skyddsutrustning. Att åka moppe i hjälm och inga andra skydd var kanske coolt i tonåren men man inser snabbt att det inte behövs många km/h för att en marksyning ska kunna ge väldigt obehagliga skador.
Som någon skrev tidigare i tråden så kommer både MC och eu-moped att avgiftsbeläggas vad gäller parkering inom kort (så fort dom hinner sätta upp nya skyltar etc.) och har du exempelvis inte tillgång till en mc-parkering så får du betala samma avgift som bil.
Efter denna "wall of words" så skulle nog jag, med dina avstånd, antingen kika på cykel, el-cykel, el-moped eller något med fler cc så att fordonet även fyller en nöjesfunktion, förutom pendlandet
- Yoko