• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avslutad Pennor, Montblanc, Sailor, Pelikan + Bläck

blackcoffee

Silver
2-Faktor
Pris
5000
Returpolicy
Ja, på de dyrare pennorna kör vi full returrätt utan frågor. Det billigare säljes i befintligt skick.
Bilder Skickat
  1. Ja
Diverse pennor och bläck till salu. Eftersom allt är begagnat så erbjuder jag fri returrätt när du tagit emot pennorna, med pengarna åter bara jag får dem åter i samma skick. (gäller de tre första pennorna). Mycket detaljer nedan så jag reserverar mig för misstag - fråga gärna en extra gång om du funderar över något. :)

Penna nr 1: Montblanc MB 149 med spetsen slipad till Italic av Mike "Mike it work" Matsuyama.

Jag köpte denne begagnad kring 2012 från utlandet och då sade annonsen:
Today I am selling the pen I thought I will keep for myself: a Montblanc 149 with a Masuyama medium stub.
It is a terrific writer, with the stub being closer to an italic in line variation. It flows terrifically. Never dries out. Never skips. Never has start up issues. Sensitive to inks. Will write wet with wet inks, and dryer with dry inks. In other words it is well adjusted in terms of flow and is not a gusher, nor is it dry. Due to the nature of the nib, there is feedback when writing on softer paper. It is in no way scratchy. Not a single rough edge on the nib.
The body is in good condition. It is not perfect, and has some wear, but is still very shiny.

I have had the misfortune of dropping this pen 5 months ago, so now it has one small crack about 4mm long right above the clip ring (and below the star). The crack is hard to see, impossible to photograph via my cellphone, and is not spreading at all. it has been the same for the past 5 months, and I have carried the pen with me every day.

Jag har inte lyckats se sprickan som det talas om i annonsen. Det finns också för många varianter på 149:eek:r för att jag ska ha lyckats datera den. Den funkade perfekt sist jag använde den och även idag går pumpmekanismen mycket mjukt.

Som synes på bilderna är den inte i nyskick, men jag måste säga att kamerablixten gjorde att det hela ser mycket värre ut än i verkligheten. De första fyra bilderna här är nytagna idag, den femteär från annonsen där jag köpte pennan och är till för att visa hur den skriver.

Spetssliparen: http://www.mikeitwork.com/

Prisidé: 5000 kr inklusive spårbar frakt.
DSC_5609.jpg
DSC_5610.jpg
DSC_5611.jpg
DSC_5626.jpg
20120818_192033.jpg

Penna 2: Sailor 1911 Large Gold med japansk M-spets.

SÅLD

Detta är en penna som jag köpte ny för 7-8 år sedan. Spetsen är märkt H-M, dvs den normalhårda (ej flex) av japansk medium-bredd (dvs ganska tunn jämfört med europeiska spetsar, närmare "extra fin" kanske). 21K. Det finns spår av användning, speciellt lite repor på korken men jag lyckas inte fånga den på bild.

Med pennan följer en bläckpump samt 12st svarta patroner och 12 st "blue black" patroner av Sailors eget märke.

Här kan du se mer info om modellen: https://www.penchalet.com/fine_pens/fountain_pens/sailor_1911_large_fountain_pen.html

Bilderna nedan är nytagna av mig idag. En originalkartong från Sailor kan åka med, vet dock inte om det är exakt rätt låda till denna penna.

Prisidé: 1600 kr inklusive spårbar frakt.

DSC_5614.jpg
DSC_5615.jpg
DSC_5622.jpg

Penna 3: Sailor Professional Gear Mini med japansk M-spets

SÅLD

Detta är en penna som jag köpte ny för 7-8 år sedan. Spetsen är märkt H-M, dvs den normalhårda (ej flex) av japansk medium-bredd (dvs ganska tunn jämfört med europeiska spetsar, närmare "extra fin" kanske). 14K. Det finns spår av användning.

Med pennan följer en bläckpump samt 10 st svarta patroner av Sailors eget märke.

Här kan du se mer info om modellen: http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/103435-sailor-pro-gear-mini/
OBS! Notera att pennan jag säljer har en helt guldfärgad spets medans länken ovan visar en tvåfärgad spets.

Bilderna nedan är nytagna av mig idag. En originalkartong från Sailor kan åka med, vet dock inte om det är exakt rätt låda till denna penna.

Prisidé: 1400 kr inklusive spårbar frakt. SÅLD

DSC_5612.jpg
DSC_5613.jpg
DSC_5624.jpg
Pennor nummer 4: Ett någorlunda matchat par från Pelikan.

Reservoarpennan en M200 eller mycket lik. Skicket är slitet. Kulspetspennan har torkad patron. Reservoarpennans pump är trög - räkna med renovering. Säljes i förhoppningen att den som köper vill ge dem kärlek nog för att de ska användas. "Säljes i befintligt skick".

Bilderna nytagna av mig idag.

Prisidé: 500 kr inklusive spårbar frakt.

DSC_5616.jpg
DSC_5617.jpg

Bläck: Tre uppsättningar bläck säljes.

Här är jag faktiskt lite skeptisk till om jobbet med frakt säker nog för Postnords hantering är värt pengarna som jag kan få in, men den som är intresserad kan ju sätta ett PM så ser vi om vi kommer överens. Hämtning i Linköping är klart föredraget. (det finns fler flaskor jag funderar på att kränga men jag börjar med dessa för att se om det går att sälja bläck). Alla är precis som pennorna köpta för mer än 5 år sedan. Allt bläck verkar dock OK, och alla flaskor är minst 80% fulla.

Bläckbild 1: Diverse färger från Private reserver.

DSC_5620.jpg

Bläckbild 2: Två flaskor från Diamine. Imperial purple resp Blue black.

DSC_5619.jpg

Bläckbild 3: Tre flaskor med järngallusbläck från en "entusiast på Fountain Pen Network". Skulle när jag köpte dem vara det järngallusbläck som hade högst halt av "the good stuff" av alla på marknaden, men kräver då alltså att man skriver på kvalitetspapper och man ska INTE låta bläcket torka i pennan. Mer info finns t.ex. här:

http://www.fountainpennetwork.com/forum/topic/205654-pharmacists-urkundentinte-iron-gall/

DSC_5618.jpg

Bilagor

• DSC_5612.jpg
    DSC_5612.jpg
    101.1 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp