• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Perpetual calendar med bara datumfönster

ante_77

Silver
2-Faktor
Då jag inte är så väldans insatt i denna klockvärld så undrar jag om det finns någon Perpetual Calendar med bara datumfönster.

HMC har en, men finns det några andra trevliga skapelser?
Som oftast så är urtavlan nerkletad med år, månad & dag, vilket iofs inte alltid är fel. Men det är rätt roligt med ”gömd” mekanik som inte avslöjar för mycket.

Så vad finns det för klockor i denna kategori?

Låter coolt, men hur ställer man en sån?? Alltså, hur berättar man för klockan vilket år/månad/dag det är om man bara kan se datum och tid?

Då jag inte är så väldans insatt i denna klockvärld så undrar jag om det finns någon Perpetual Calendar med bara datumfönster.

HMC har en, men finns det några andra trevliga skapelser?
Som oftast så är urtavlan nerkletad med år, månad & dag, vilket iofs inte alltid är fel. Men det är rätt roligt med ”gömd” mekanik som inte avslöjar för mycket.

Så vad finns det för klockor i denna kategori?
Alla The Citizen med A660 har det.
Finns andra Citizen också.
Men då snackar vi kvarts.

Moser & Cie är nära. Har en liten centrumvisare som indikerar månaden och skottårsindikator på baksidan.

https://www.h-moser.com/en/collection/1341-0207-endeavour-perpetual-calendar

Jag upptäckte att dom har några fler av den varan.
Pioneer Perpetual Calendar med rubber strap är nog enligt mig snäppet trevligare.
Ganska kostsamma. Men med Power Reserve på 7 dagar och relativt avskalad i design, så är det nästan prisvärt.

upload_2019-3-9_12-22-40.png

Nä. Kommer inte på nån mer än Moser som gör såna.
Här är iallafall ett alternativ för den som föredrar små prickar framför fönster:

ochstitanium_02.jpg

Tillbaka
Topp