• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Perpetual-

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Sålde en Superocean Heritage till Perpetual- och allt fungerade klanderfritt.
Goodguy!
 
Senast redigerad av en moderator:

Snårtas

Rolex
Köpte en Rolex 1675/3 på distans av Perpetual-. Bad om extra bilder då jag kände mig osäker på poleringen, vi kom överens om pris och Perpetual- skickade klockan när den kommit från service hos Bergströms där den varit för justering av bezel. Tidigare under vår/sommar hade den varit på fullservice pga en stötskada.
När jag packade upp den och skulle ställa den såg jag direkt att GMT-visaren gick 30 min fel. Jag kontaktade Perpetual- som bad mig kontakta Bergströms då den stod under garanti. Perpetual- hade inte sett att visaren stod fel. Klockan packades ner och skickades tillbaka på studs.
När den återkom så bar jag klockan en dryg dag innan jag i skarpt ljus (herrtoalett på Arlanda) såg två små skador på tavlan. Då jag inte sett dem på bilderna och de heller inte beskrevs i annonsen så kontaktade jag omedelbart Perpetual- och önskade häva köpet med hänvisning till skadorna.
Jag fick till svar att de syns på bilderna och att jag borde sett dem när jag packade upp klockan första gången, tyckte inte det var skäl för hävning. Perpetual- har haft klockan sedan maj (dvs 3 mån) men har inte sett några skador.
Sedan följde ca 20 PM i hård ton från båda håll innan jag till slut blev erbjuden 2000 kr i kompensation för att få ett avslut.

Jag är medveten om att det finns två sidor av myntet, köparen har helt klart ett ansvar i en transaktion.

Goodguy eller badguy? Jag vet inte, läsarna av detta får bilda sig en egen uppfattning.
 
Senast redigerad av en moderator:
För att läsarna ska kunna bilda sin egen uppfattning av min och Snortas affär bör de få båda sidor av myntet då han valt att göra vår affär offentlig.

Klart beklagligt att GMT-visaren stod fel men Snårtas var mycket angelägen att klockan skulle postas så fort som möjligt (vem är inte det?!), så jag tog den direkt från disken på Bergströms till Posten och packade alltså inte ens upp den ur paketet efter justering av Bezel då GMT-visaren felmonterats. Bergströms tog på sig ansvaret och löste problemet.

Publicerar här bilden från annonsen som Snårtas också fått högupplöst på begäran innan affär och inte frågat något vidare om tavlans skick. Tycker det är nödvändigt efter uttalandet ovan om felfri tavla skulle varit skäl för att häva köpet. Jag har inte lagt märke till de två små märkerna kl 23:30 och 00:00 men ser det naturligtvis om jag tittar efter det så här i efterhand. Vill också då förtydliga att under mina knappa 3 månader av ägande har den varit på kostnadsförslag 2 veckor, service 4 veckor och justering av bezel 2 veckor, resterande veckor har varit semester med aktiviteter som inte lämpat sig för att bära en 43 år gammal vintageklocka.

Men som sagt kom vi till slut överens och om någon inte vill köpa/sälja till mig pga detta så behöver ni inte.

Rolex_GMT-2.jpg
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Köparen vill häva köpet då tavlan är skadad, du hänvisar till dina bilder och menar att det syns tydligt där, du säger också att du själv inte har sett skadan trots att du ägt klockan och dessutom har tagit bilderna själv. En uns självransakan sitter på sin plats. Detta är ett entusiastforum där du och likasinnade ska kunna göra smidiga och förhoppningsvis problemfria affärer. Denna affär är långt ifrån problemfri och det är tyvärr du som stått för problemet genom att inte agera goodguy gentemot en forumbroder.

Om vi vänder på det hela så är jag övertygad om att du också skulle önska att häva köpet, så var inte småsint och skriv ned Snårtas för en sådan sak som är såpass enkel att lösa.

Vågar inte ens fundera på vad som skulle hänt om han köpt en klocka av dig som inte stod under garanti från service som levererades med ett trasigt urverk.

Köp säljaren sägs det, du har precis gjort bort dig genom att vara småsint.
 
Det där var onödigt. Den här tråden är för folk som gjort affärer med mig och jag har aldrig hört talas om dig Donkii. Jag tänker inte fortsätta argumentera för min sak i affären med Snortas, vi har gjort upp och är överens.

Dina antagande om hur jag skulle agerat i andra fall har du inga som helst belägg för, det är bara ditt egna spekulerande, håll det för dig själv, för det har du ingen aning om.

Tydligen är det här en helig plats för enbart experter som vet och kan allt, och dessutom har möjlighet att köpa och sälja klockor för 10-tusantals kronor utan problem, ibland 100-tusentals. Tycker allmänt det är en tråkig ton mot medlemmar som handlat efter bästa förmåga och kunskap. Vissa tycker repor och märken är "skador" medan andra tycker det är charmen med begagnat/vintage.

De flesta av oss är amatörer som köper och säljer till varandra. Handlar man dyra saker över internet bör man i alla fall noggrant granska de bilder man får innan köp och fråga vidare om något ser oklart ut. Eller så kostar man på sig en tågbiljett för att köpa något för 40000:- av någon man aldrig träffat, forumet är ju öppet för alla och det är väldigt få som använder sina riktiga namn så det är lätt att luras om man nu skulle vilja det.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Om jag förstår det rätt gick det fyra veckor från det att klockan skickades första gången till dess att Snårtas krävde återköp. Klockan var förvisso hos Bergströms under större delen av den tiden. Självklart borde Perpetual- ha upplyst om skadan förutsatt att han kände till den, men samtidigt borde ju du Snortas ha undersökt klockan lite bättre när du fick den första gången. Det faktum att GMT visaren var åt helvete hade ju åtminstone fått mig att nagelfara resten av klockan med lupp.

Kan man som köpare kräva det när så lång tid förflutit? Ja jag vet inte?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jockinho

Patek
2-Faktor
De flesta av oss är amatörer som köper och säljer till varandra. Handlar man dyra saker över internet bör man i alla fall noggrant granska de bilder man får innan köp och fråga vidare om något ser oklart ut

Men du själv såg inte dessa skador på dina bilder eller klockan innan snårtas påpekade dem, hur ska han då rimligtvis se dem när han granskar dina bilder? Jag är amatör, jag ser dem inte på bilden och då har jag kollat noggrant. Om jag hade frågat dig hur är skicket på tavlan och du då hänvisar till bilden vad skulle jag förvänta mig. Jo en helt perfekt tavla. En beskrivning av objektet är a och o när man ska sälja, det kvittar om det är en seiko för 1500kr eller en rolex för 40k, det bör vara en så detaljerad beskrivning som möjligt. Att kolla i såväl vanligt som starkt ljus är viktigt, små detaljer är lätta att missa.

Jag har full förståelse för att du inte degar ut 40k bara sådär, en rimligare kompensation vore en ny tavla isf (om det är luminova dvs, visarna ser ju kritvita ut så borde det ju gå att ordna iaf).

Jag hoppas detta kan bli en lärdom för alla med vikten av att beskriva en vara på korrekt sätt, så man kan ha ryggen fri vid försäljningen. Ber också om ursäkt för kladdet i din tråd Per.
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp