• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Perret et fils fickur

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej !

Jag har i min ägo ett fickur. Perret fils et Brenets står det på urtavlan. Min farfars farfar ägde det från början så det har ett enormt affektionsvärde för mig.
Det är i silver och har inga komplikationer.
Uret går bra, och håller tiden helt ok med tanke på att det är åtminstone 100 år gammalt.

Tror den är från början av 1900 talet eller eventuellt slutet av 1800 talet. Uret dras upp med krona och har ej dubbla boetter som en del fickur har.

Har inte hittat någon bra eller särskilt utförlig information på nätet om detta märke, så jag undrar om någon här på forumet vet något om denna urtillverkare.

Tack på förhand, Andreas
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej Fixoflex !

Ja du har helt rätt, uret förvaras i bankfack så jag får knata iväg och hämta det i nästa vecka. Återkommer så !
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
IMG_0003.jpg
IMG_0005.jpg
IMG_0009.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej, nu finns det bilder hær ovanför. Det blev lite klumpigt postat, ursäkta för det.
Hoppas någon härinne sitter pa upplysningar om fickuret.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för det ATL ;)

Ja, det behöver putsas lite eftersom det är i silver. De rosa nyanserna försvinner med lite tlc.
Synd att det inte verkar finnas någon information om tillverkaren. Jag tippar på att det är åtminstone 115 år gammalt.
 

orre

Cartier
Skamlöst saxat från nätet om tillverkaren:

Perret & Fils founded in 1854, by the father of the more famous son by the same name.David Perret (the son) was appointed as one of the Swiss members of the jury for the horology section of the Paris exhibition in 1878.David Perret et fils registered its trade mark (the fleur de lys) in 1880 for watch movements and case backs. The firm won a honorable mention at the National Exibition of Holrology in La Chaux de Fonds in 1881.In 1883 the firm employed 300 workmen and produced 50,000 pieces a year, all of good quality.David Perret patented about 10 inventions, including an electric clock.Perret was granted a US patent No 378974 on March 6 1888 for a stemwound watch. This patent was used by the American Watch Company of Waltham in its stem-wind hunting "Special".The firm exibited at the Paris Exhibition in 1889.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Skamlöst saxat från nätet om tillverkaren:

Perret & Fils founded in 1854, by the father of the more famous son by the same name.David Perret (the son) was appointed as one of the Swiss members of the jury for the horology section of the Paris exhibition in 1878.David Perret et fils registered its trade mark (the fleur de lys) in 1880 for watch movements and case backs. The firm won a honorable mention at the National Exibition of Holrology in La Chaux de Fonds in 1881.In 1883 the firm employed 300 workmen and produced 50,000 pieces a year, all of good quality.David Perret patented about 10 inventions, including an electric clock.Perret was granted a US patent No 378974 on March 6 1888 for a stemwound watch. This patent was used by the American Watch Company of Waltham in its stem-wind hunting "Special".The firm exibited at the Paris Exhibition in 1889.
Tack, jo jag har sett detta. Hoppades på att någon kanske satt på mer information dock :) men tack iaf !!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
De rosa "kanterna" är resterna av den roséguldsförgyllning som uret hade från början.
Sen tror jag att uret är lite nyare, snarare 30-40-tal.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
De rosa "kanterna" är resterna av den roséguldsförgyllning som uret hade från början.
Sen tror jag att uret är lite nyare, snarare 30-40-tal.
Ok, jag som trodde det var missfærgat silver. Det var en urmakare som gissade på runt sekelskiftet, företaget gick i konkurs runt tiden för första værldskriget
(minns inte exakt vilket år det var) Min farfars farfar som köpte uret dog också 1914 så 30-40 tal kan inte stæmma.
 

Exxet

Rolex
Hej !

Jag har i min ägo ett fickur. Perret fils et Brenets står det på urtavlan. Min farfars farfar ägde det från början så det har ett enormt affektionsvärde för mig.
Det är i silver och har inga komplikationer.
Uret går bra, och håller tiden helt ok med tanke på att det är åtminstone 100 år gammalt.

Tror den är från början av 1900 talet eller eventuellt slutet av 1800 talet. Uret dras upp med krona och har ej dubbla boetter som en del fickur har.

Har inte hittat någon bra eller särskilt utförlig information på nätet om detta märke, så jag undrar om någon här på forumet vet något om denna urtillverkare.

Tack på förhand, Andreas
Troligen inte yngre än ca 1910 för då försvann den här typen av verk, stiftställare lr nagelpetare som dom brukar kallas, ställer visarna med den lilla knappen ovanför 1:an, mer info har inte jag i a f, ta inte illa upp men tror inte att den är så värdefull att den behöver ligga i ett bankfack, förmodligen mer emotionellt värde.
MVH.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Troligen inte yngre än ca 1910 för då försvann den här typen av verk, stiftställare lr nagelpetare som dom brukar kallas, ställer visarna med den lilla knappen ovanför 1:an, mer info har inte jag i a f, ta inte illa upp men tror inte att den är så värdefull att den behöver ligga i ett bankfack, förmodligen mer emotionellt värde.
MVH.
Nej det vet jag och tar inte illa upp, den ligger i bankfacket just på grund av det emotionella värdet :)
Den skall gå vidare i arv till min son ! Lite trist att den information jag funnit på nätet är minst sagt bristfällig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Värdemässigt tycker jag det är trist att fickur inte uppskattas efter förtjänst. Jag har ett antal, och de är dels otroligt vackra hantverk och dels bär de mycket historia.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, med tanke på värdestegringen på vintage armbandsur är det mycket konstigt faktiskt.

Det handlar väl om användbarheten. Ett vintage armbandsur kan användas till normal klädsel medans ett fickur mestadels används till frack, möjligtvis också till någon som kör väst. Lite svårare att matcha till jeans och t-shirt eller kostym utan att se ut som en kuf. :)

Edit: Gillar dock också fickur, men då är det mest att plocka upp det ur lådan, dra upp det och titta på det en stund.
 
Topp