• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Phoibos Voyager 300m

frasse

Cartier
Tänkte recensera en klocka jag bara haft en vecka och där kan komma uppdateringar över hur den fungerar över en längre tid.


Följt detta Hongkong baserade märke ett tag
Mest för jag tyckte loggan såg ut som författaren HP lovecraft fiktiva varelse Cthulhu.

Av vad jag sett så verkar nästan alla nöjda med sina Phoibos klockor.

Så tänkte igentligen köpa en annan av samma märke med den var slut hus den svenska återförsäljaren som skickade bilder på en ny som snart skulle komma ut.

Föll direkt för den blåa tavlan snygg på bild.

För det mkt sansade priset av 2795kr får man en dykare tät till 300meter. Safirglas automatiskt urverk från Seiko vilket borde borga för en skottsäker tillförlitlighet.


Måtten är udda 40mm diameter samt 14mm tjock.


Fick hem klockan och var förvånad över hur liten jag tyckte den var men det var nog mest att jag med 20cm handled haft 48-52mm klockor ( Breitling superavenger och Seiko monster tuna)

Men tog inte lång tid så tyckte jag den passade perfekt man vänjer sig åt andra hållet med och ärligt talat mkt trevligare och smidigare.

Tavlan är magisk sunburst och bilder gör den inte rättvisa.

Inte många klockor man haft där man tittar på den och nästan brister ut fan vad snygg den är.


Kliar mig i huvet och undrar hur de kan göra en så välbyggd och snygg klocka för dessa summor som den kostar.

Går utan anmärkning. Armbandet av mkt hög kvalitet och även dubbel tidszon funktion.

Försöker hitta negativa saker men är väl att den är rätt tjock men vanesak och inget man direkt märker förutom rent optiskt. Samt att klockans länk är maximalt för 19.5cm handled.


Återkommer om hur den håller över tid.
Måste dock slåe ett slag för den trevliga svenska återförsäljaren som då jag har 20cm handleder och det var maxgränsen för vad klockan räcker till för (kort länk) så erbjöds jag direkt några länkbitar helt utan extra kostnad.

IMG_20200731_235059436.jpg
IMG_20200731_235056866.jpg
IMG_20200731_235003956.jpg
IMG_20200731_235223642.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20200731_235243485.jpg
    IMG_20200731_235243485.jpg
    249 KB · Visningar: 15
  • IMG_20200731_235138516.jpg
    IMG_20200731_235138516.jpg
    372.2 KB · Visningar: 16
  • IMG_20200731_235124467.jpg
    IMG_20200731_235124467.jpg
    279.2 KB · Visningar: 17
  • IMG_20200731_235045157.jpg
    IMG_20200731_235045157.jpg
    320.2 KB · Visningar: 17
  • IMG_20200731_235042597.jpg
    IMG_20200731_235042597.jpg
    382.5 KB · Visningar: 17
  • IMG_20200731_235031247.jpg
    IMG_20200731_235031247.jpg
    261.4 KB · Visningar: 17
  • IMG_20200731_235037157.jpg
    IMG_20200731_235037157.jpg
    269.4 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

frasse

Cartier
Såja haft klockan i lite över en månad.
Trodde det skulle komma lite mer brister med tanke på hur låg prislapp det är på uret.

Inget löst eller lossnat.
Använd hela dagarna badat i poolen varit ute i skogen och även dumt nog i bastun ett flertal gånger.

Men inga problem med nånting än så länge.
Det fina Seiko verket NH35. 21600bph. Med 41h gångreserv. Tickar på fint
Gjorde en 10dagars mätning i toolwatch (missade mäta nån dag)
Återkommer när det gått en längre tid.

Screenshot_20200829-112455.png
 

frasse

Cartier
Såhär dags för en uppdatering efter 2mån av dagligt bärande.
Gången är utmärkt se bifogad bild. Inom Cosc tror jag tom :). Efter nästan 2mån ständigt bärande mätte var 3-4dag.

Verkar inte vara nåt överdrivet intresse för märket här på KS då den inte är Swiss made viktigt för många( även om de flesta delarna görs i Kina o_O )

Men välgjord klocka med robust urverk.
Kommer uppdatera hur den går över tid men ska in i vinterförvaring nu då det var min sommarklocka så blir en uppdatering nu endå.
Tålt en sommars badande och allmänna göromål utan problem.

Enda negativa är att det märks det är en billigare klocka främst på länken som fått lite smällar i sommar och där kromet släppt på några ställen pgr detta och mkt repor ( men tror det varit samma på en Rolex länk, metall som metall liksom ;)

Översvämmas inte av intresse för modellen här på KS men många tycker den är riktigt fin ute i IRL fått mkt berömma för den fina tavlan.

De ni :).

Ha det återkommer när det är dags för en ny säsong.
Screenshot_20200917-084335.png
 
  • Like
Reactions: Jox

Kessler

Rolex
2-Faktor
Är ju som tur bara ringen så går ju att byta. Men nej inget jag kan se på min.


Kan det vara olja eller skit är ju grovblästrad aluminium tror jag. ?
Okej skönt :)

Tror den värsta är att bandverktyget slagit emot bezeln. Men de mindre märkena har jag sett på några andra också. Men han jag köpte ifrån skulle kolla om han kunde få fram en ny bezel insert.

Riktigt cool klocka i övrigt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Fan ta den här klockan alltså... Blir så jävla förbannad. Började använda den och tycka om den. Lärde mig tom. leva med problemen med bezeln. Den går för fort upp till 60s per dag men tänkte ge den ett par veckor för det kan ju ändras.

Men så märker jag detta... vad i helvete!? Kolla index kl 5 och kl 7. De har alltså satt en kl12 index på kl5. Hur är det ens möjligt?
20200922_003605.jpg
 

frasse

Cartier
Fan ta den här klockan alltså... Blir så jävla förbannad. Började använda den och tycka om den. Lärde mig tom. leva med problemen med bezeln. Den går för fort upp till 60s per dag men tänkte ge den ett par veckor för det kan ju ändras.

Men så märker jag detta... vad i helvete!? Kolla index kl 5 och kl 7. De har alltså satt en kl12 index på kl5. Hur är det ens möjligt?
20200922_003605.jpg
Att den går så fort är förmodligen magnetism finns avmagnitiserare på Ebay för under hundralappen eller gå in på nån klockbutik och be dom avmagnitisera den. Om den plötsligt nu börjat skena iväg.

Tavlan är ju bara att reklamera där du köpte den.

Annars behåll som kul udda sak som skiljer sig från alla andra.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Efter ha fått den fixad och använt den i några dagar och slutat gråta över hur den var innan kommer jag med lite synpunkter.

Negativt: Tjockleken. Det är det mest negativa. Blir särskilt uppenbart då den är polerad "rakt" utan någon form om ni förstår vad jag menar. Lite som den första black bay 58. Lite fult att de skriver 14mm också när den är 14,9 så närmre 15. Men då är ju bakboetten tjock. Hade hellre sett 200m WR och att den skulle varit närmare 13mm.

GMT-bezel på en dykare? Som bara går att snurra åt ett håll? Känns fel bara. Min linjerar inte riktigt heller :(

Timvisaren borde varit lite större. Sen känns den väldigt nedsjunken jämfört med minutvisaren, så är det ju med de flesta klockor men syns tydligt på denna att timvisaren ligger betydligt närmre tavlan.

Pin and collar på länken.

Positivt:
Tavlan! Behöver ingen motivering egentligen. Stort fan också av Phoibos logga och det röda "automatic" som ger lite annan färg.

Gillar att den känns lite egen. Lite annorlunda index osv. Hade nog inte velat ha den så om detta var den enda klocka jag hade men nu blir det lite roligare att ta fram denna då den har lite egen karaktär.

Bezeln är snygg och även om det känns fel med GMT-bezel så passar det med 1-11.


Länken. Även den lite egen. Som en blandning av BoR, Jubilee och Oyster. Typ. För priset är den av bra kvalité och känns helt okej på handleden. Solida ändlänkar. Spännet bra för priset med den bläckfisken graverad. Saknar dock borrade luggar, lite knepigt att ta av och på länken. Men allt som allt en bra länk för priset.

Jag föredrar BGW9 framför C3 osv. Lumen är inget speciellt men får ändå godkänt.

Storleken förutom tjockleken är min "sweet spot"

Inramat datum kl6. Gillar egentligen inte datum men med ram blir det mycket bättre. Bra symmetri att ha kl6 på denna. Kl3 hade blivit skevt.

Kronan. Snyggt signerad och lätthanterlig.

Baksidan med loggan. Snyggt.

Glaset. Fint med lite dome och blå AR coating.

NH35 är ett bra urverk. Inte konstigt att många mikromärken kör med det. Fick ju byta på min dock men var inga problem med det. Går typ 7sek+ per dag med nya och det är jag nöjd med.

Allt som allt: En prisvärd klocka om man får ett bra exemplar. Inte perfekt men trevlig och lite annorlunda. Efter min erfarenhet så är jag lite tveksam att köpa av dem igen men fick bra hjälp av nordiska sidan. En hel del negativt även på det bra exet men det positiva överväger det negativa.
20201025_140647.jpg
 
Senast ändrad:
Kul!

Har beställt den nya med skruvade länkar och någon design-ändring som tydligen sak få den att se lite mindre tjock ut. Kommer blir årets sommarklocka, med turer till Göteborg och Öland planerade.

/O
 

frasse

Cartier
Kul!

Har beställt den nya med skruvade länkar och någon design-ändring som tydligen sak få den att se lite mindre tjock ut. Kommer blir årets sommarklocka, med turer till Göteborg och Öland planerade.

/O
Är den smalare nu då?
Var mest därför man sålde sin annars var den helt fantastiskt.
 
Nej den är egentligen lika tjock, men förmodligen har de ändrat undersidan så de kurvar in mer och ger intryck av att vara smalare.
 
Bra tråd!
Min (V2) borde trilla ner i brevlådan nästa vecka, hoppas den inte blir allt för stor på mina smalare handleder (strax över 17cm) 🤞🤞

Har för övrigt hört att V3 är på gång, men om det blir några skillnader i storlek till tredje varianten återstår att se!
 
Topp