• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Piaget 1900

holma20

Panerai
heldag hos urmakarn
Imorse fick jag ett samtal av en god vän som köper/säljer guld och frågade om jag ville följa med och kika lite!
Givetvis tacka jag inte nej eftersom han även sa att hon hade endel guldklockor till hands:)
På med kläderna snabbt och drog iväg till urmakaren (tyvärr bara en
Bild från denna dag :(. )
När vi kom dit var det proppfullt med guld i olika format!
Min vän börja testa alla grejer med sin magnet (för dom som inte vet så fastnar inte guld på magneter)
Sen kom han fram till ett guld mynt :

image.jpg

(Ända bilden jag har från dagen:( )

som fastnade på magneten och alla kolla förvånat på varann ?
Eftersom guldet redan var kollat och säkerställt att det inte var några konstigheter...
Urmakarn tog myntet och kollade lite närmre och hittade en liten liten fyrkant på den räfflade sidan av myntet :

image.jpg


Han tryckte försiktigt på fyrkanten och en lucka öppnades och det tittade fram ett litet ur inuti myntet!

image.jpg

image.jpg

Ni kanske känner till detta "verk" men vi hade inte en blekaste om va det var för nått , började snabbt söka på google om va detta skulle kunna vara och även vad det kunde vara värt och hittade ett likadant på chrono24 ,

image.jpg

(det var det ända vi hitta på just 1900, kan man gå efter denna värdering eller är det värt mer/mindre ?)

Visa detta för "tanten och hon höll på å svimma,
vi sa åt henne att spara detta som ett minne efter hennes far eftersom hon berättade att han alltid hade denna med sig var han än gick,!
Även om jag själv skulle vilja äga detta coola ur !:)

Såg även när jag sökte om info, att det fanns även i andra märken som AP och Rolex mm.
Och inte bara som fickur utan även som armbandsur
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg



Är det någon på KS som äger någon av dessa och/eller har lite info om de coola uren?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Häftigt!

Hoppas urmakaren rekommenderade en avmagnetisering av verket (och en allmän service, säkert jättebillig... :rolleyes: ). Kolla på Vintage-delen också, där kan finnas mer info.
 

Greven

Audemars
Fantastiskt! Tolkar jag din story rätt att inte ens urmakaren visste om detta? Cool klocka, har aldrig sett något liknande tidigare.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad häftigt! Urverket måste vara riktigt tunnt (typiskt Piaget!) för att rymmas i "myntet". Ska tanten sälja så är det ju typ Kaplans Klock Kvalité eller utomlands. Lär vara mycket mer värd än guldpriset lyckligtvis! (så att den inte riskeras smältas ner) :)
 

holma20

Panerai
Fantastiskt! Tolkar jag din story rätt att inte ens urmakaren visste om detta? Cool klocka, har aldrig sett något liknande tidigare.
Nej precis det stämmer! :) han förstod ju att det var något inuti när den fastna på magneten, men annars hade vi nog aldrig klurat ut de:p
Dom där är ascoola och jag skulle gärna ha ett....
Visst är dom !
Säger de samma hade gärna haft ett hemma jag med!
Vad häftigt! Urverket måste vara riktigt tunnt (typiskt Piaget!) för att rymmas i "myntet". Ska tanten sälja så är det ju typ Kaplans Klock Kvalité eller utomlands. Lär vara mycket mer värd än guldpriset lyckligtvis! (så att den inte riskeras smältas ner) :)
De vore synd om det förstördes!
Känns som man kan få runt 37k eftersom de är så ovanliga ?
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kul klocka, lite genant för den som redan hade kollat att allt var i guld, när någon kommer med en magnet.....och den fastnar.
Det var i sig en himla tur, för det låg ju som sagt en del pengar i den förutom guldvärdet!:)
 

holma20

Panerai
Kul klocka, lite genant för den som redan hade kollat att allt var i guld, när någon kommer med en magnet.....och den fastnar.
Det var i sig en himla tur, för det låg ju som sagt en del pengar i den förutom guldvärdet!:)
Allt runt om är ju 18k guld men han borde ju funderat lite över vikten:)
För om allt hade varit guld rakt igenom så borde ju myntet varit tyngre ?!
Haha ja de kan man säga, är riktigt sugen på och skaffa mig en men hade varit lite roligare med kanske en i AP eller Rolle !
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Oavsett jäkligt rolig sak. Jag hade gärna haft en sådan......nu är jag lite för fattig för att glida runt med guldpengar, men annars hade det varit lite kul med en sådar 8-9 guldpengar i fickan och en av dem hade varit klockan.....:p
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De vore synd om det förstördes!
Känns som man kan få runt 37k eftersom de är så ovanliga ?
Ingen aning, som sagt in på finare auktion så får marknaden avgöra. Titta på gamla auktionsresultat så kanske du får en uppfattning. Chrono24's priser är ofta chansning på okunnig köpare samt upptrissade. Brukar finnas god prutmån.
Allt runt om är ju 18k guld men han borde ju funderat lite över vikten:)
För om allt hade varit guld rakt igenom så borde ju myntet varit tyngre ?!
Haha ja de kan man säga, är riktigt sugen på och skaffa mig en men hade varit lite roligare med kanske en i AP eller Rolle !
Piaget är inte kattskit heller, snarare tvärt om! En av de fina tillverkarna, som sagt väldigt duktiga på tunna ur och urverk.
 

holma20

Panerai
Vackert, tror att klockan är från runt 1980 . En kompis hade något liknande, med Liberty namnet på.
Be han skicka bild :)

Ingen aning, som sagt in på finare auktion så får marknaden avgöra. Titta på gamla auktionsresultat så kanske du får en uppfattning. Chrono24's priser är ofta chansning på okunnig köpare samt upptrissade. Brukar finnas god prutmån.

Piaget är inte kattskit heller, snarare tvärt om! En av de fina tillverkarna, som sagt väldigt duktiga på tunna ur och urverk.
Får se om hon vill släppa uret eller om hon tar det som minne efter sin far :) släpper hon det får man väll ringa Tony på kaplans å kolla vad han tror !
 
Topp