• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pilot-tool-kronograf-villrådig (Sinn 757S, Damasko DC66/DC80, IWC Big Pilot Top Gun Chrono, osv)

rm83

Silver
2-Faktor
Godmorgon fellow klocksnackers! :)
Sökt febrilt efter råd som gör mig klokare, men inte fullt ut hittat matnyttigt så startar en ny tråd. Mitt nästa klockköp kommer med ganska stor säkerhet att bli en kronograf av mer eller mindre pilottyp. Jag skriver mer eller mindre, då det känns som att det blir lite av en tolkningsfråga hur mycket pilot det blir - alla kort som ligger på bordet är inte ultraklassiska direkt...

Först tänkte jag mig en IWC Big Pilot Top Gun Chrono. Har alltid gillat den looken! Dock gör ändå storleken mig lite rädd, samt att det med mina mått mätt är en rejält dyr klocka. Jag har mina klockor för att användas, och känner redan med min Seamaster Planet Ocean att jag hyser en viss oro att göra den illa. Detta är ett långsiktigt projekt som innefattar att lägga undan lite pengar di och då, så även om prisklassen jag föreslår nedan är en helt annan så är inte det huvudsaken. Jag lägger mkt pengar eller lite pengar, huvudsaken i slutändan är att jag får en klocka jag blir nöjd med och får nytta av! Men som sagt - en relevant aspekt av priset är hur rädd man behöver vara om den... Mina klockor ligger fint i klocklådan, men det är på armen de hör hemma!
1649141.jpeg.transform.buying-options_watch_1000.jpeg

Därför har jag även tittat på andra alternativ (ja, jag vet att de är helt olika klasser men som sagt jag är ute efter en klocka att använda och det är jag övertygad om att man kan göra med samtliga alternativ - dock med olika för-/nackdelar!). Bland dessa finns Damasko DC66 och DC80. Dessa tilltalar! DC66 då den har ett tycker jag relativt klassiskt kronografutseende samt de tydliga sans-serif-skrivna siffrorna. De är en av de saker som tilltalar även på Big Pilot. Tydlighet är visst min grej? På DC80 saknas ju siffrorna, vilket får mig att känna mig tveksam. Men av lite recensioner att döma är den mkt value-for-money, vilket slänger in den i diskussionen ändå. Tanken med en central kronografvisare är ju ändå tilltalande tycker jag, samtidigt som det litegrann förstör den klassiska chrono-looken. Vet inte vilket ben jag ska stå på här. Vad som VERKLIGEN tilltalar med Damasko är deras metall som vad jag förstår ska vara sjukt tålig. Älskar tanken på att inte behöva fundera alltför mkt på att repa klockan på armen! Har däremot läst en hel del negativt om Damaskos kundservice. Någon som har erfarenhet av den? Vet att det funnits lite Damaskoägare på KS... Har någon tom haft eller klämt på en DC80 och har förstahandsinfo? Eller någon DC66-ägare? All input välkomnas!
damasko_titel.jpg

DC66si%20black.jpg

Sist ut i diskussionen är Sinn 757... Det ter ju sig som en mycket trevlig klocka, lik Damasko DC66 på många sätt. Har hört mer gott om Sinns service osv, samt fördelen att kunna handla på exempelvis genomtrevliga Eriksson Urhandel. Då jag generellt sätt gillar att kunna göra allt med mina klockor, inkl bad och stök, så uppskattar jag trygghetskänslan i 20BAR istället för 10 på den. Det som kanske stör mig på den är Sinns typsnitt som inte är lika clean:t som Damasko och IWC, samt att endast 3, 6, 9, 12 står med påtavlan att jämföra med övriga tillverkares skönare siffer-sättning.

757-S-UTC_V.jpg

Ja, som ni märker blev detta en rörig djungel som handlade mycket om mitt tycke och smak. I slutändan är det ju i många avseenden det som avgör, men det jag vill med den här tråden är att få alla er kloka klocksnackares input om högt och lågt kring dessa klockor (och ev. andra kandidater i samma stuk)... Så... Hur skulle ni tänkt och vad skulle ni köpt?

Sinn 757 kommer du få svårt att repa då den kommer med deras tegimerade stål. @Fliegerchronograph har en Sinn 757 och har nog bra input om klockan som följeslagare under flygtur.

https://www.sinn.de/en/TEGIMENT.htm

Info nedan taget från WUS, inget som jag har kontrollerat om det stämmer.

"Tegimented Sinn cases are in the ~1200 Vickers range (though I've read 1500 in some places). That puts it in the ~72 HRC range. As mentioned, that's a surface layer, on the order of 20-30 microns thick; underneath it'll be softer.

Ice-hardened Damasko cases are in the ~800 Vickers range (~64 HRC). Hardened completely through, not a surface layer.

Both companies use a PVD coating in the 2000+ Vickers range for their black cases.

From all reports, both hardened options are very scratch resistant. Though given contact with the right (wrong?) material, it is still possible to scratch either option."

Minns inte om det var @Molle eller @yonsson som filmade eller provade själva att repa Sinn´s PVD-behandling på förra Basel-mässan. Jag sökte i Basel-tråden men hittade inte inlägget tyvärr.

Minns inte om det var @Molle eller @yonsson som filmade eller provade själva att repa Sinn´s PVD-behandling på förra Basel-mässan. Jag sökte i Basel-tråden men hittade inte inlägget tyvärr.
Tack för svaren! Det vore ju spännande att se... :) Får leta lite själv! Har läst blandat om Sinns tegimented. Som du skriver är det ju "bara" ytan som är hårdnad, och förstått att det kan vara negativt. Om det rent praktiskt spelar någon roll om man inte jobbar i ett stenbrott vet jag ju däremot inte... ;)

Den bifogade IWC:n är inte en Big Pilot utan en Top Gun Chrono. Den är 44 mm vilket funkar. Annars kan du kolla på de vanliga pilotkronograferna som är 43 mm alt köra en äldre modell som är 42 mm.

@Fliegerchronograph har en Sinn 757 och har nog bra input om klockan som följeslagare under flygtur.

Tack för taggandet @Clark Kent! Vet inte om jag skall utgöra något sorts allmänt flygorakel på KS, det finns ju fler som kan svara på flygrelaterade frågor. Men kanske bara en med en Sinn 757, och kan du tänka dig jag bär den faktiskt idag.

2E632288-2E57-4F05-9E67-51CFF73BC458.jpeg

Hur skulle ni tänkt och vad skulle ni köpt?
Nu känner vi ju inte varandra @titan och jag vet därför inte om det är mer än pilotlooken du är ute efter på din klocka, eller om du kommer att använda den rent praktiskt under utövande av "flygtjänst"? Jag utgår från det första antagandet och tar stöd i ditt resonemang ovan när jag nog tror att en Sinn 757 skulle passa dig alldeles utmärkt. Den bild du infogat i din första post är på en 757 UTC med möjlighet att visa en andra tidszon. Vet inte om det är en funktion du behöver, den vanliga 757:an upplever jag som ännu tydligare (mer om det sen) utan den gula visaren och så kostar ju UTC:n lite mer. 757:an finns ju ockå i en ofärgad version (den jag har och visar på mina bilder) och med urtavlor i olika färger. Du hittar alla versioner på Sinn's webbsida.

B38C9089-4E6B-4D06-A75A-BAA71F5A01CA.jpeg

Beträffande tegimenteringen av 757:an så har jag haft min klocka i drygt två år nu, den ser fortfarande ut att vara helt i nyskick. Jag är nu erkänt försiktig med alla mina klockor och bär heller inte 757:an på daglig basis så att ha mig som referens är kanske mindre värt. Jag tror ändå att Sinn ytbehandlar på ett sätt som om du nu inte jobbar i det där stenbrottet är helt och hållet tillfyllest för daglig användning av en klocka.

3BBF2030-A6BC-4EFB-99CA-8C1079BCF5AE.jpeg

9FDFB098-C3E2-41BD-80F3-6C8AFC50D695.jpeg

När det gäller tydligheten tycker jag att Sinn 757 är oöverträffad. Jag saknar inte siffror vid timmarkeringarna utöver de som finns, det gör urtavlan renare. Jag tycker också att det är en stor fördel att klockan är försedd med bezel, IWC:n saknar ju detta, och att den går att vrida åt bägge hållen. Precis som det skall vara på en riktig flygklocka. 757:an har heller ingen sekundvisare som ständigt rör sig. Konstigt? Ja, kanske men när man väl har vant sig vid det upplever man det som rogivande. Det är inget onödigt som stör tidvisningen och när kronograffunktionen väl används är det lätt att läsa av sekundvisare och subdials.

CBB3149A-2218-4449-B13E-83912F580EFB.jpeg

Jag vet inte vad de Damaskomodeller du var intresserad av kostar men i jämförelse med IWC:n får du ju väldigt mycket klocka för pengarna om du väljer 757:an. Att du dessutom kan köpa den hos @ERIKSON URHANDEL gör ju som du själv påpekar inte saken sämre. Som en kombination Pilot/Tool/Dykare(200m WR) finns det inget bättre. Kort sammanfattat, köp den klocka du själv vill ha och bry dig inte om vad andra tänker. Repor är inte så farligt, i längden får alla klockor det. Oavsett hårdhetsbehandling. Sinn 757 var mitt val, jag har inte haft anledning att ångra det. Gör nu ditt. Ok?

24A14C41-39D3-4199-BBEA-C70329E9D847.jpeg

3E1E4EE0-12B5-4871-B771-FBE3027FB1B3.jpeg

Senast ändrad:
Tack för taggandet @Clark Kent! Vet inte om jag skall utgöra något allmänt flygorakel på KS, det finns ju fler som kan svara på flygrelaterade frågor. Men kanske bara en med en Sinn 757, och kan du tänkta dig jag bär den faktiskt idag.

Nu känner vi ju inte varandra @titan och jag vet därför inte om det är mer än pilotlooken du är ute efter på din klocka, eller om du kommer att använda den rent praktiskt under utövande av "flygtjänst"? Jag utgår från det första antagandet och tar stöd i ditt resonemang ovan när jag nog tror att en Sinn 757 skulle passa dig alldeles utmärkt. Den bild du infogat i din första post är på en 757 UTC med möjlighet att visa en andra tidszon. Vet inte om det är en funktion du behöver, den vanliga 757:an upplever jag som ännu tydligare (mer om det sen) utan den gula visaren och så kostar ju UTC:n lite mer. 757:an finns ju ockå i en ofärgad version (den jag har och visar på mina bilder) och med urtavlor i olika färger. Du hittar alla versioner på Sinn's webbsida.

Beträffande tegimenteringen av 757:an så har jag haft min klocka i drygt två år nu, den ser fortfarande ut att vara helt i nyskick. Jag är nu erkänt försiktig med alla mina klockor och bär heller inte 757:an på daglig basis så att ha mig som referens är kanske mindre värt. Jag tror ändå att Sinn ytbehandlar på ett sätt som om du nu inte jobbar i det där stenbrottet är helt och hållet tillfyllest för daglig användning av en klocka.

När det gäller tydligheten tycker jag att Sinn 757 är oöverträffad. Jag saknar inte siffror vid timmarkeringarna utöver de som finns, det gör urtavlan renare. Jag tycker också att det är en stor fördel att klockan är försedd med bezel, IWC:n saknar ju detta, och att den går att vrida åt bägge hållen. Precis som det skall vara på en riktig flygklocka. 757:an har heller ingen sekundvisare som ständigt rör sig. Konstigt? Ja, kanske men när man väl har vant sig vid det upplever man det som rogivande. Det är inget onödigt som stör tidvisningen och när kronograffunktionen väl används är det lätt att läsa av sekundvisare och subdials.

Jag vet inte vad de Damaskomodeller du var intresserad av kostar men i jämförelse med IWC:n får du ju väldigt mycket klocka för pengarna om du väljer 757:an. Att du dessutom kan köpa den hos @ERIKSON URHANDEL gör ju som du själv påpekar inte saken sämre. Som en kombination Pilot/Tool/Dykare(200m WR) finns det inget bättre. Kort sammanfattat, köp den klocka du själv vill ha bry dig inte om vad andra tänker. Repor är inte så farligt, i längden får alla klockor det. Oavsett hårdhetsbehandling. Sinn 757 var mitt val, jag har inte haft anledning att ångra det. Gör nu ditt. Ok?

Ibland blir man genuint glad av ett inlägg...som nu. Vilket fantastiskt svar @Fliegerchronograph! Du får mer än gärna lägga om det i Sinn-tråden om du vill som en reflektion över 757. Kvalitet rakt igenom så det låt verkligen att postas på fler ställen.

Den bifogade IWC:n är inte en Big Pilot utan en Top Gun Chrono. Den är 44 mm vilket funkar. Annars kan du kolla på de vanliga pilotkronograferna som är 43 mm alt köra en äldre modell som är 42 mm.
Haha, sorry, du har ju rätt. Kopierade in bilder snabbt från Google och uttryckte mig dessutom uselt. Det blev kasst otydligt kort och gott. Ursäkta och tack för påpekande! :) Men det är en Top Gun jag snackar och vad jag läst tar även de sin beskärda plats på handleden. Har inte (ännu) testat någon.

Tack för taggandet @Clark Kent! Vet inte om jag skall utgöra något sorts allmänt flygorakel på KS, det finns ju fler som kan svara på flygrelaterade frågor. Men kanske bara en med en Sinn 757, och kan du tänka dig jag bär den faktiskt idag.

CBB3149A-2218-4449-B13E-83912F580EFB.jpeg

Jag vet inte vad de Damaskomodeller du var intresserad av kostar men i jämförelse med IWC:n får du ju väldigt mycket klocka för pengarna om du väljer 757:an. Att du dessutom kan köpa den hos @ERIKSON URHANDEL gör ju som du själv påpekar inte saken sämre. Som en kombination Pilot/Tool/Dykare(200m WR) finns det inget bättre. Kort sammanfattat, köp den klocka du själv vill ha bry dig inte om vad andra tänker. Repor är inte så farligt, i längden får alla klockor det. Oavsett hårdhetsbehandling. Sinn 757 var mitt val, jag har inte haft anledning att ångra det. Gör nu ditt. Ok?

Instämmer med @Clark Kent vilket fantastiskt svar! För egen del känner jag att mitt initiala inlägg blev alldeles för slarvskrivet, som jag nämnde i ett svar nyss. Jag kommer inte använda klockan i flygtjänst, utan är ute efter en pilot-kronograf mer av stilskäl och annan nytta. Mångsidighet, typ, för att låna ett ord som jag inte tycker har någon exakt motsvarighet i svenskan! Precis som du skriver, pilot/tool/dykare passar mig utmärkt. För mig kommer det sannolikt (detta vet man ju inte förrän klockan är i handen, men förhoppningsvis) att bli en beater som förhoppningsvis tar kanske 70% av handledstiden.

Jag har ffa tittat på UTC-modellen. Gillar färgklicken det ger plus att funktionen vore användbar för mig. Dock så är ju dina cleana bilder SJUKT snygga, så det gör mig osäker! :) Var länge inne på en färgad version, men på senaste tid gått mer och mer över på tanken att köpa ofärgat (ännu en otydlighet i originalinlägget, sorry) - då jag kommit att uppskatta det mer och mer. Intressant att du nämner avsaknaden av sekundkomplikation, då jag funderat en hel del på hur jag ställer mig till det. Kanske blir det clean:t och nice, men samtidigt är jag lite av en perfektionist som gärna ställer mina klockor på sekunden - vilket ju blir svårt i sammanhanget. Här har dock Damaskon liknande problem - den har dock en sekundindikator som visar att klockan går iaf. De modellerna ligger f.ö. i samma prisklass men aningen under Sinn:en - iaf i UTC-versionen. Så, man kan väl säga att Sinn och Damasko-klockorna är jämförbara rakt av. Dessutom vad gäller DC66 så är de båda baserade på 7750...

Iallafall, tack för svaret och sjukt värdefullt med dina förstahandserfarenheter! Precis som du säger kommer jag välja utifrån mitt hjärta och mina behov, men det är PRECIS såna här diskuterande inlägg som dina som jag önskade. Jag tror att jag kan göra valet ännu bättre då :)

Oris har ju rätt snygga Pilot Chronografer tycker jag. Dock rätt stora på 44mm... för stort för mig iaf...
23702_0177476617734-SetTS_verticale.png
19765_01 774 7699 4063-07 5 22 15fc_verticale.png
Tack för tipset. Förstår tjusningen men Oris har aldrig varit min kakbit och inte heller just dessa. Kan inte sätta fingret på varför men... Dock tacksam för tipsviljan, den är uppskattad! :)

Tillbaka
Topp