• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pilotklocka?

Hej!

Jag vet att det finns tusen trådar av denna sorten, men jaja.
Jag drömmer om att bli pilot, vilket ger en anledning att köpa en TILL klocka! Så jag tar den chansen;)
Krav:
Minst 3 ATM (den är nog ganska enkel)
Safirglas
Länk eller gummi
GMT funktion
Datum
Minst 40mm
Budgettak runt 150 000 men går att höjas om den perfekta klockan är dyrare

Tacksam för alla svar!
Mvh Victor
 
150 papp lär ju räcka och bli över.
Kollat IWC, Sinn, Fortis, Breitling?
Breitling32x.jpg

Det självklara valet borde ju vara en Navitimer GMT. Måste du bränna alla pengar så köper du den i guld.
 
Coolaste pilotklockan från Sinn, Ezm10, har tyvärr inte GMT-funktion. Men 103 Ti UTC IFR kvalar in. Ca 30´på läder och någon tusenlapp mer på gummi.

With the development of the pilot watches 103 Ti UTC IFR, one of the world’s first pilot watches certified in accordance with DIN 8330, we have succeeded in meeting precisely these requirements for flight operation in accordance with instrument flight rules (IFR).

SINN-103-Ti-IFR-103-Ti-UTC-IFR-watch.jpg


 
Hej!

Jag hade valt en Rolex 116710BLNR. Uppfyller det du beskriver och har ett klassiskt ursprung i ditt yrke ifall du är pilot själv.
 
”Breitling skulle mer och mer specialisera sig på att göra klockor åt piloter och 1915 - ett år efter att Leons son Gaston tagit över företaget - tillverkades den första armbandsklockan. År 1952 lanserade Breitling armbandsuret Navitimer, ett armbandsur försett med den nu mera legendariska "navigation computer". En navigator som förmådde att lagra alla kalkyler som är nödvändiga när man styr ett flygplan. Klockan blev således en favorit bland piloter världen över. Sedan tidigare försåg Breitling alla cockpits med klockor. Breitling blev i den vevan också officiell leverantör till AOPA (Aircraft owners and pilots association).”

Behövs det sägas mer? :)
 
”Breitling skulle mer och mer specialisera sig på att göra klockor åt piloter och 1915 - ett år efter att Leons son Gaston tagit över företaget - tillverkades den första armbandsklockan. År 1952 lanserade Breitling armbandsuret Navitimer, ett armbandsur försett med den nu mera legendariska "navigation computer". En navigator som förmådde att lagra alla kalkyler som är nödvändiga när man styr ett flygplan. Klockan blev således en favorit bland piloter världen över. Sedan tidigare försåg Breitling alla cockpits med klockor. Breitling blev i den vevan också officiell leverantör till AOPA (Aircraft owners and pilots association).”

Behövs det sägas mer? :)
Jag tror inte det;). Känns som ett riktigt pilotklockmärke!
 
Jag tror inte det;). Känns som ett riktigt pilotklockmärke!
Breitling är utan att blinka det märke jag tänker på när jag tänker ”pilot” och Navitimer är utan att blinka den modell som är mest förknippad med piloter.

Du lär ju dessutom få lära dig använda skalan under utbildningen, då är det ju cool att ha den på armen, bara en sådan sak.
 
Breitling är utan att blinka det märke jag tänker på när jag tänker ”pilot” och Navitimer är utan att blinka den modell som är mest förknippad med piloter.

Du lär ju dessutom få lära dig använda skalan under utbildningen, då är det ju cool att ha den på armen, bara en sådan sak.
Haha! Vilken känsla att sitta där med den då;):breitling:
 
Hade jag varit pilot hade jag velat ha något med god läsbarhet (vilket inte kan sägas om Navitimern). Jag hade även velat ha något som kan dängas runt lite i cockpit, för det kommer hända. Det kanske inte känns askul med en klocka för 150k, det hade åtminstone inte jag tyckt, så personligen hade jag köpt något billigare.
 
Hade jag varit pilot hade jag velat ha något med god läsbarhet (vilket inte kan sägas om Navitimern). Jag hade även velat ha något som kan dängas runt lite i cockpit, för det kommer hända. Det kanske inte känns askul med en klocka för 150k, det hade åtminstone inte jag tyckt, så personligen hade jag köpt något billigare.
Läsbarheten på en Navitimer är i verkligheten väldigt bra, jämfört med på bild. Jag har många mer ”basic look” klockor som jag tycker är svårare att läsa än min Navi. Tror det har mycket att göra med att tavlan är så kristallklar och perfekt i alla detaljer på tavlan. Sen att de mäter rätt stort med sina 43 mm gör nog också sitt. :D
 
Hej!

Jag vet att det finns tusen trådar av denna sorten, men jaja.
Jag drömmer om att bli pilot, vilket ger en anledning att köpa en TILL klocka! Så jag tar den chansen;)
Krav:
Minst 3 ATM (den är nog ganska enkel)
Safirglas
Länk eller gummi
GMT funktion
Datum
Minst 40mm
Budgettak runt 150 000 men går att höjas om den perfekta klockan är dyrare

Tacksam för alla svar!
Mvh Victor
Vad skoj! :) Varför inte ta pengarna till att förverkliga din dröm istället att bli pilot? Är själv väldigt flygintresserad och funderar på PPL men aldrig haft intresse av en ATPL, om det är nu det du är sugen på? Klockan kan du ju köpa senare! :D
 
Läsbarheten på en Navitimer är i verkligheten väldigt bra, jämfört med på bild. Jag har många mer ”basic look” klockor som jag tycker är svårare att läsa än min Navi. Tror det har mycket att göra med att tavlan är så kristallklar och perfekt i alla detaljer på tavlan. Sen att de mäter rätt stort med sina 43 mm gör nog också sitt. :D
Bättre än på bild men långt ifrån bra tycker jag. Alldeles för plottrig med funktioner som man aldrig lära använda. Läsbarhet och GMT/flera tidszoner är åtminstone det farsan vill ha i ett tjänsteur (han är pilot) så jag får väl lita på hans ord. :)
 
Bättre än på bild men långt ifrån bra tycker jag. Alldeles för plottrig med funktioner som man aldrig lära använda. Läsbarhet och GMT/flera tidszoner är åtminstone det farsan vill ha i ett tjänsteur (han är pilot) så jag får väl lita på hans ord. :)
Fast om elektroniken börjar strula i cockpiten kan du ju alltid använda Navitimern för att kalkylera och navigera. Det blir svårt med bara en GMT-klocka ;)
 
Vad skoj! :) Varför inte ta pengarna till att förverkliga din dröm istället att bli pilot? Är själv väldigt flygintresserad och funderar på PPL men aldrig haft intresse av en ATPL, om det är nu det du är sugen på? Klockan kan du ju köpa senare! :D
Jag har faktiskt möjligheten att gå utbildningen och kunna köpa klocka med korta mellanrum, annars är ju tanken helt rätt!
 
Tillbaka
Topp