• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pilotklockor i norden?

fc2

Rolex
Hej

Nu behöver jag er samlade kunskap. Jag är intresserad av att veta vilka klockor som de nordiska länderna införskaffade till sina stridspiloter. Jag vet att vi i Sverige har den kända Viggen-Lemanian och att man i Norge använde en version av Heuer Bund. Utöver det har jag sett en Excelsior kronograf med tre kronor stämplade på baksidan men vet inte mycket mer än så.

Men vad använde danska och finska flygvapnen? Som en bonusfråga tänkte jag kolla om ni vet klockor som andra europeiska länder använde sig utav? Alla årtal är av intresse men främst klockor från 50-, 60- och 70-talet.

fc2
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Okej, har vi bilder på denna? Vilka årtal pratar vi om för denna pjäs?

Återigen, hur ser det ut för våra nordiska grannländer?

8opbYd0.jpg


Enligt uppgift tilldelad JA-förare till skillnad från Lemania som gick till AJ-förare på 70-talet. Vet inte huruvida detta stämmer dock.

http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1323531760/"Viggen-Seiko"
 
Topp