• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pistolrån Östermalm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Känner till offret via en bekant. Tidigare i år blev han rånad i hemmet på sin guld rolex. Den gången hade dom följt efter honom hem efter en utekväll. Säkerligen samma gubbar som utförde det gång också. Ändå helt sjukt..
Shit. Tyvärr är det nog så att jag själv hade jag nog funderat på att lägga ner hobbyn då. I alla fall i det övre prissegmentet.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Känns som det med tanke på att dom var maskerade, tog honom precis vid porten och hade pistol. Låter inte som något spontanrån direkt. Tråkigt hur som helst.
Tror trots allt inte att de utsett brottsoffer på förhand, de glider och hittar lämpligt offer på plats och självklart kör de en enkel maskering. Ett enkelt offer för rånare 1 är det ofta också för nummer 2. Jag förstår att det är en bökig upplevelse att bli rånad mitt på dagen i Sthlm av dessa soft-air gun rånare. Vore dock lite roligt om de gick på fel person för det gör de sannolikt förr eller senare. .
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Känner till offret via en bekant. Tidigare i år blev han rånad i hemmet på sin guld rolex. Den gången hade dom följt efter honom hem efter en utekväll. Säkerligen samma gubbar som utförde det denna gång också. Ändå helt sjukt..
Fyfan vad äckligt att man inte ens kan känna sig trygg hemma i sådana fall..
 

månljus

Panerai
Känner till offret via en bekant. Tidigare i år blev han rånad i hemmet på sin guld rolex. Den gången hade dom följt efter honom hem efter en utekväll. Säkerligen samma gubbar som utförde det denna gång också. Ändå helt sjukt..
Fy fan. Riktigt jävla tråkigt att höra. Vid sitt egna hem och två gånger också.
 

månljus

Panerai
Tror trots allt inte att de utsett brottsoffer på förhand, de glider och hittar lämpligt offer på plats och självklart kör de en enkel maskering. Ett enkelt offer för rånare 1 är det ofta också för nummer 2. Jag förstår att det är en bökig upplevelse att bli rånad mitt på dagen i Sthlm av dessa soft-air gun rånare.
Och chansar på att personen man rånar har en klocka värd det eventuella straffet?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Och chansar på att personen man rånar har en klocka värd det eventuella straffet?
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av detta, men det enkla svaret är ja. Eller rättare sagt de spekulerar inte i sannolikheten att åka fast. De glider ser ngn som är ett enkelt offer och verkar ha pengar. Sällan är klocka det primära målet.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Tror trots allt inte att de utsett brottsoffer på förhand, de glider och hittar lämpligt offer på plats och självklart kör de en enkel maskering. Ett enkelt offer för rånare 1 är det ofta också för nummer 2. Jag förstår att det är en bökig upplevelse att bli rånad mitt på dagen i Sthlm av dessa soft-air gun rånare. Vore dock lite roligt om de gick på fel person för det gör de sannolikt förr eller senare. .
I det här fallet var det nog planerat. Men första rånet var nog inte det. Då hade han varit ute och slirat och fick med sig två skurkar i släptåg hem.

Hade du vågat chansa på att det är en soft air gun dom har? Jag hade inte chansat på det, iallafall inte där jag bor.
 

månljus

Panerai
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av detta, men det enkla svaret är ja. Eller rättare sagt de spekulerar inte i sannolikheten att åka fast. De glider ser ngn som är ett enkelt offer och verkar ha pengar. Sällan är klocka det primära målet.
Har varken rånat någon eller blivit rånad. Vad har du för erfarenhet? När du säger att klockan sällan är det primära målet så antar jag att du syftar på "vanliga" gaturån och där kan jag hålla med dig. Där kan jag även köpa att många rånare nog inte tänker på konsekvenserna speciellt mycket. Dock tycker jag som sagt inte att det låter som ett vanligt rån det här, speciellt inte när det skedde på dagen precis utanför BOs port. Jag har dock ingen om hur det egentligen ligger till i det specifika fallet.
 

marw

Panerai
2-Faktor
I det här fallet var det nog planerat. Men första rånet var nog inte det. Då hade han varit ute och slirat och fick med sig två skurkar i släptåg hem.

Hade du vågat chansa på att det är en soft air gun dom har? Jag hade inte chansat på det, iallafall inte där jag bor.
Hade det skett på kvällen sen/natt med personer som jag uppfattat som påtända eller professionella så hade jag lämnat klockan. Hade det skett mitt på dagen av nervösa soft air gun rånare eller för all del även kvällstid så hade jag chansat. Det hade helt enkelt blivit ett skönt tumult. Jag är dock ganska van att få stryk så det stör mig inte och min sambo önskar livet ur mig relativt ofta.
 
  • Like
Reactions: JLW

sjökvist

<—Axel Nilson
Hade det skett på kvällen sen/natt med personer som jag uppfattat som påtända eller professionella så hade jag lämnat klockan. Hade det skett mitt på dagen av nervösa soft air gun rånare eller för all del även kvällstid så hade jag chansat. Det hade helt enkelt blivit ett skönt tumult. Jag är dock ganska van att få stryk så det stör mig inte och min sambo önskar livet ur mig relativt ofta.
får man ett vapen upptryckt i nyllet tror jag inte det är många som chansar, det är ingen som vet om det var soft air guns de använde sig av, men en vild gissning är att de faktiskt var äkta
 

marw

Panerai
2-Faktor
Har varken rånat någon eller blivit rånad. Vad har du för erfarenhet? När du säger att klockan sällan är det primära målet så antar jag att du syftar på "vanliga" gaturån och där kan jag hålla med dig. Där kan jag även köpa att många rånare nog inte tänker på konsekvenserna speciellt mycket. Dock tycker jag som sagt inte att det låter som ett vanligt rån det här, speciellt inte när det skedde på dagen precis utanför BOs port. Jag har dock ingen om hur det egentligen ligger till i det specifika fallet.
Det finns en tendens att krångla till saker. Det är inte som så att en massa rånare går runt och kollar klockor som primära mål. Vill du råna någon så kollar du på ngn typ av helhet som signalerar pengar. Du tar sedan tillfället och väljer en äldre person eller ngn som inte förefaller vara villig att slå tillbaka, det ska gå lätt. De som gör detta är ju inga yrkeskriminella utan narkomaner eller små-gangsters.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Det finns en tendens att krångla till saker. Det är inte som så att en massa rånare går runt och kollar klockor som primära mål. Vill du råna någon så kollar du på ngn typ av helhet som signalerar pengar. Du tar sedan tillfället och väljer en äldre person eller ngn som inte förefaller vara villig att slå tillbaka, det ska gå lätt. De som gör detta är ju inga yrkeskriminella utan narkomaner eller små-gangsters.

Du måste nog ge oss lite info om din bakgrund när du kläcker ur dig dessa "fakta".

Ont. Sjuk händelse, hoppas att offret mår ok efter omständigheterna.
 
  • Like
Reactions: Oli

Rivalen

Rolex
Detta är sanslöst tråkigt. Krävs väl inte så lång planering att spotta en Rolex på en trovärdig bärare - följa efter - och välja ett tillfälle? Trött blir man och tanken går till offret.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hade det skett på kvällen sen/natt med personer som jag uppfattat som påtända eller professionella så hade jag lämnat klockan. Hade det skett mitt på dagen av nervösa soft air gun rånare eller för all del även kvällstid så hade jag chansat. Det hade helt enkelt blivit ett skönt tumult. Jag är dock ganska van att få stryk så det stör mig inte och min sambo önskar livet ur mig relativt ofta.
Och mitt i det "sköna" tumultet säger det *pang* *pang*, sen ligger du och blöder på asfalten utan klocka.. Jobbade med en som gjorde som du säger att du skulle göra, i det fallet slutade det med två skott i buken.
 

månljus

Panerai
Det finns en tendens att krångla till saker. Det är inte som så att en massa rånare går runt och kollar klockor som primära mål. Vill du råna någon så kollar du på ngn typ av helhet som signalerar pengar. Du tar sedan tillfället och väljer en äldre person eller ngn som inte förefaller vara villig att slå tillbaka, det ska gå lätt. De som gör detta är ju inga yrkeskriminella utan narkomaner eller små-gangsters.
Har aldrig sagt att det går runt en massa rånare och kollar efter klockor. Men tror absolut att det finns rånare som inriktar sig på klockor. Och även stöld-ligor som gör det.

Förstår mig inte heller på ditt snack om att det bara är narkomaner och små-gangsters som begår dessa rån. Bara för att det råkar vara din erfarenhet av rån, vad den nu är, så behöver det inte alltid vara så. Här är två exempel på fall där det primära målet verkar ha varit just klockor. Båda dessa rån skedde i närheten av det aktuella rånet. Polisen går även ut med information om att flera klockrån har skett i området och uppmanar människor att hålla låg profil med sina klockor. https://mitti.se/dyra-klockor-byte-vid-tva-personran-samma-natt/
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Någon info kring vad det är för klocka?
Tänker ifall det är något lite mindre vanligt man kan hålla ögonen öppna för.
Skärmavbild 2016-10-12 kl. 20.39.03.png
Vet ej vilken modell, men enligt Aftonbladet en klocka värd 500,000kr.

//Martin
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Känns ju inte direkt som att rånarna bara gick på någon random snubbe som råkade ha en klocka på armen värd 500 000... Ett utstuderat rån gör det hela naturligtvis än mer obehagligt.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Har aldrig sagt att det går runt en massa rånare och kollar efter klockor. Men tror absolut att det finns rånare som inriktar sig på klockor. Och även stöld-ligor som gör det.

Förstår mig inte heller på ditt snack om att det bara är narkomaner och små-gangsters som begår dessa rån. Bara för att det råkar vara din erfarenhet av rån, vad den nu är, så behöver det inte alltid vara så. Här är två exempel på fall där det primära målet verkar ha varit just klockor. Båda dessa rån skedde i närheten av det aktuella rånet. Polisen går även ut med information om att flera klockrån har skett i området och uppmanar människor att hålla låg profil med sina klockor. https://mitti.se/dyra-klockor-byte-vid-tva-personran-samma-natt/
Det anmäls ca 10 000 rån i Sverige varje år varav merparten är personrån och anmäls i våra storstäder. Jag har aldrig sagt att inget av dessa kan haft en klocka som mål. Det är dock lite som att oroa sig för att råka ut för en flygolycka. Det finns en masa åtgärder som gemene man bör vidta innan man börjar fundera på att bli rånad på sin klocka.
 
Senast ändrad:

marw

Panerai
2-Faktor
Och mitt i det "sköna" tumultet säger det *pang* *pang*, sen ligger du och blöder på asfalten utan klocka.. Jobbade med en som gjorde som du säger att du skulle göra, i det fallet slutade det med två skott i buken.
Detta är ju inte Flashback men du kan väl sätta en referens till denna "händelse" för så vitt jag vet har det inte inträffat i Sverige i närtid.
 

Pluto

Cartier
Tråkigt att folk inte vet skillnad på sitt eget och någon annans.
Däremot, skulle man hamna i sådan situation är det väll ganska självklart att man bara lämnar ifrån sig klockan. Jag vet inte hur ni ser på saken men jag tar mitt EGET LIV i första hand 365 dagar om året oavsett värde på föremålet rånarna vill åt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp